Click here to go to World Challenge Prdikestol Serie opening page

Forarget p Kristus
Nr Gud synes at vre for langsom til at imdekomme vores forventninger

(Offended in Christ)
(When God Seems Slow to Answer Expectations)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret + Cover Letter

af David Wilkerson
7. februar 2005
__________

I I Mattus 11 finder vi Johannes Dberen i fngsel. Hans kraftfulde salvede tjeneste til folkeskarerne i Israel var blevet brat afsluttet af kong Herodes. Nu var de folkeskarer, som havde fulgt Johannes, borte. Stemmen, som rbte i rkenen, var gjort tavs. Johannes tjeneste i offentligheden havde kun varet i et r. Men i den tid havde Gud demonstreret sin kraft gennem Johannes prdikener. De skriftlrte saddukere var kommet for at hre hans overbevisende budskab. Selv de stolte farisere blev ved med at komme for at hre ham. Soldater, politikere, toldere, rige og fattige kom ligeledes og stimlede sammen for at hre profetens brndende ord. Jesus selv rede denne gudfrygtige mand. Han sagde om Johannes, Jeg siger jer: blandt kvindefdte er ingen strre end Johannes; men den mindste i Guds rige er strre end han (luk. 7,28). Kristus identificerede ogs Johannes som den profet Esajas havde forudsagt ville komme. Johannes var den som skulle bane vejen for Messias, og forberede hans komme. (se Esajas 40,3).

Vi ved at Johannes ogs studerede Esajas profetier. Det ord, som kom til ham kan, fres tilbage til Esajas skrifter. Og Johannes refererede til Esajas nr prsterne og levitterne bad ham om at identificere sig selv. Nr de forhrte sig hvem er du egentlig?, svarede Johannes altid Jeg er ikke Kristus. Til sidst nr de pressede ham yderligere, identificerede Johannes sig altid som den Esajas havde profeteret om. Han fortalte disse religise ledere, Jeg er den som Esajas talte om, jeg er den som rber i rkenen og baner vejen for Herren (se Johs. 1, 19-23).


Johannes Dberen var ivrig efter
at bekrfte at Jesus var Messias.


Tilsyneladende tillod Johannes fangevogtere ham at have kontakt med sine disciple. S hans tilhngere bragte ham rapporter om Jesu mirakler og tjeneste. Disse rapporter mtte vre forunderlige i Johannes rer. Dag efter dag gjorde Kristus mgtige undere og gerninger i hele regionen.

Johannes disciple var i Nain da Jesus mirakulst oprejste en moders sn fra de dde. De stod i folkemngden da denne unge mand satte sig op i kisten og begyndte at tale. Om dette tidspunkt siger skriften: Da blev alle grebet af frygt, og de priste Gud og sagde: En stor profet er fremstet iblandt os, og Gud har besgt sit folk (Luk. 7,16).

Johannes disciple underrettede ham om alle disse ting. Og Johannes disciple fortalte ham om alt dette (Luk. 7, 18). Johannes tilhngere berettede det hele til ham med begejstring, forblffelse og refrygt. Og de var fyldt med refrygt for Jesus mens de beskrev hans gerninger: lamme gik, de blinde kunne se og onde nder mtte forlade mennesker som de havde plaget i revis.

Underligt nok delte Johannes ikke sine disciples entusiasme. I stedet tog han to af dem til side og instruerede dem: G tilbage til Jesus. Jeg nsker I skal sprge ham om han er Messias. Er du den som kommer? Bed ham om at fortlle jer hvem han er. Men da Johannes i sit fngsel hrte om Kristi gerninger, sendte han bud ved sine disciple og spurgte ham: Er du den, som kommer, eller skal vi vente en anden? (Mat. 11, 2-3).

Sig mig, virker Johannes sprgsml underlige p dig? Dette var den reaktion som den strste profet, som nogensinde har levet, havde. Tnk over det han modtog jenvidnerapporter dagligt om alle disse storslede mirakler som Jesus gjorde. Alligevel mtte Johannes have at vide fra Jesus selv at han var den Messias som skrifterne profeterede om. Husk, Johannes var en Ordets mand. Han havde brugt hele sit liv til at studere skrifterne i ensomhed. Han havde dagligt grundet over loven, profeterne og Salmerne. Og Bibelen fortller tydeligt at Johannes anerkendte Jesu guddommelighed.

Han havde peget ad Jesus og sagt: Se det Guds Lam. Han havde set Hellignden i skikkelse af en due over Jesus. Og han havde hrt Faderen sige: Dette er min sn. Johannes selv havde sagt Han br vokse, men jeg blive mindre (Johs. 3, 30). Dette var ord fra en mand, som havde levet i klippehuler hele sit voksne liv og ngtet sig selv nogen form for komfort (faktisk er det kun f uger siden at arkologer mener at de fandt den klippehule, som Johannes boede i mens han dbte folkeskarerne). Alt hvad denne gudfrygtige mand gjorde var en forberedelse til Guds kald. S hvad fik Johannes til at krydsforhre Jesus om hans identitet? Hvorfor sdan et ukarakteristisk udbrud efter at hre om alle de vidunderlige ting som skete i Israel?

Hvad der er endnu mere besynderligt er at Johannes disciple prsenterede Jesus for disse sprgsml foran en stor menneskeflok. (se Mat. 11 ,7). Hvor chokerende m det ikke have vret for dem at hre Johannes mnd komme med sdanne dristige sprgsml. Jesu egne disciple m uden tvivl have vret chokerede. Hvad har Johannes mon tnkt p?


Jeg tnker over hvilke dybe, mrke prvelser
Johannes mtte gennemg i sin sjl.


Det er klart, at tvivl mtte have grebet Johannes hjerte. Og han kunne simpelthen ikke lngere holde det tilbage. P trods af alle miraklerne, som Kristus havde gjort, alle de forunderlige gerninger, som hans egne disciple fortalte om dde var blevet opvkket, lamme helbredt, de fattige havde hrt Guds ord et eller andet plagede denne mands sjl.

Men da Jesus hrte Johannes sprgsml den dag, kom han ikke med et direkte svar. Han forsgte heller ikke overbevise Johannes om sin guddommelighed. I stedet bad Herren ganske enkelt Johannes disciple om at minde ham om de store mirakler der skete: Da svarede Jesus og sagde til dem: G hen og fortl Johannes hvad I hrer og ser: blinde ser, lamme gr spedalske renses, og dve hrer, dde str op, og evangeliet forkyndes for de fattige (Mat. 11, 4-5).

Hvorfor svarede Jesus p den mde? Det var fordi han var Gud i menneskeskikkelse, og Johannes var et menneske. Uanset hvor kraftfuldt salvet Johannes var, var han stadig genstand for de flelser som er almindelige hos mennesker. Og Kristus vidste, at Johannes var i fare for at blive overvldet af tvivl.

For det frste, Jesus vidste at denne brndende profet hellere ville d end at ende som et indesprret vildt dyr i fngslet. Johannes havde levet hele sit liv i den frie natur. Han sov i huler og levede af vilde br og honning. Han elskede friheden og han elskede naturen, han elskede at vandre i naturen mens han grundede over Guds Ord. At vre fngslet m have vret det rene helvede for Johannes. Jeg er sikker p at han m have vret mere end almindeligt nedtrykt.

Johannes havde i revis levet med en speciel vision af Guds rige. Og hans lngtes efter det hver eneste dag. Alt hvad denne guds mand nskede, var at se Guds Ord g i opfyldelse. For Johannes betd det at se Guds navn hvnet p jorden og Hans retfrdighed opfyldt. Nr Messias kom, regnede Johannes med at se ham udslette alt det onde og al ond stolthed tilintetgjort. Han forventede at se al ondskab splintret, hugget om og brndt i en uslukkelig ild. Var det da ikke det som profeterne havde forudsagt? Johannes vidste at Gud er ndig, men indtil synden var udslettet ville intet menneske kunne leve uden frygt. (se Luk. 1, 72-74). Men nu hvor Messias var kommet, var ingen af disse ting sket. Alt hvad Johannes havde forventet at se, alt hvad han havde lngtes efter hele sit liv, skete ganske enkelt ikke.

Du vil mske protestere her er det virkelig muligt for en bedende guds mand og salvet troende at blive fortvivlet p denne mde? Iflge Bibelen Ja, s absolut! Bare sprg David, Job eller Jeremias. Selv apostlen Paulus skrev om at blive testet udover udholdenhed. Alligevel henviste Jesus ikke til Johannes fortvivlelse. I stedet sendte han Johannes disciple tilbage til ham med dette specielle budskab: Salig er den som ikke forarges p mig (Mat. 11, 6). P krlig vis viste Kristus Johannes tvivlens rdder i hans hjerte. Faktisk sagde Jesus: Johannes, du er forarget p mig. Du er oprrt i din nd over den mde hvorp jeg vil oprette min Fars rige. Jeg vil ikke imdekomme dine forhbninger i forhold til den mde du hbede at tingene ville blive. Og det fr dig til at tvivle.


Sandheden er at den afrapportering, som Johannes
modtog, ikke stemte overens med hvad han
troede skulle ske nr Messias kom.


Johannes var forvirret over Jesu tjeneste. Det arbejde som Jesus gjorde, stemte ikke overens med det som Johannes havde prdiket om. Johannes profetier var et ekko af det som mange af de gammeltestamentelige profeter havde sagt: at Messias ville vise sin kraft med ild lutrende og rensende. Iflge Johannes ville Kristus komme og hvne al ondskab.

Vi ved, at alt det som Johannes troede, var funderet p der str skrevet Og Johannes kendte profeternes ord. Sledes havde han et skarpt blik for Malakias forudsigelse: Thi se, dagen kommer, luende som en ovn; og alle de frkke og alle, som ver gudlshed, skal blive som str, og dagen, som kommer, skal lade dem g op i luer, siger Hrskarers Herre, s der hverken levnes gren eller rod af dem. (Malakias 4, 1).Det var det syn Johannes havde p Messias komme. Og han fortalte folkeskarerne i Israel at Jeg dber jer med vand til omvendelse, men han, som kommer efter mig, er strkere end jeg, og jeg er ikke vrdig til at tage hans sko af; han skal dbe jer med Hellignd og ild (Mat. 3, 11-12).

P det tidspunkt i Israel var der en fremherskende tro omkring Messias komme. Kort sagt, Israels frelser skulle komme og knuse den romerske besttelsesmagt. Nr Kristus kom, ville han oprette sin egen politisk-religise regering og begynde at lovgive om hellighed p jorden. Og han ville regere over dette rige med en jernstang.

Men det stemte ikke overens med det som Johannes hrte om Jesus. Frst hrte Johannes, at Jesus var med til at fejre et bryllup. S hrte han at Jesus faktisk gik ind i synderes hjem og spiste middag hos dem. S fandt han ud af at Jesus sendte sine disciple ud to og to i hele landet, med besked om at helbrede og velsigne mennesker. Alt dette forvirrede Johannes. Han kunne ikke lade vre med at sammenligne Jesu barmhjertige gerninger med de flammende profetier, som han havde studeret hele sit liv. Var det ikke meningen at Messias skulle gre op med synd? Hvad med Esajas profeti om de onde dommere? Han troner over jordens kreds, som grshopper er dens beboere; han udbreder himlen som en dug og spnder den ud som et teltbo. Fyrster gr han til intet, jordens dommere til luft. Knap er de plantet, knap er de set, knap har stiklingen rod i jorden, s nder han p dem, de visner; som str fejer storm dem bort (Esajas 40, 22-24).

Israels dommere var p det tidspunkt rdselsfuldt onde. De opfandt love til egen fordel, som gik direkte imod Guds Ord. Alligevel blev disse dommere overhovedet ikke fordmt. Og faktisk blev fariserne og de skriftkloge endnu mere arrogante. De havde afvist Kristus og sgte at udstde ham fra deres midte. Trods dette synes Jesus at indtage en passiv holdning til det.

Johannes mtte tnke, Dette er slet ikke det jeg har lst om i Skrifterne. Hvorfor lgger Jesus ikke en kse mod ondskabens rdder? Hvorfor gr han ikke livet hedt for disse udvere af ondskab, som Malakias sagde han ville? Hvorfor tilintetgr han ikke disse uretfrdige dommere? S Johannes sprgsml til Jesus var egentlig: Er du den som profeterne beskrev? Og hvis du er, hvorfor kan jeg s ikke genkende det?.


Den samme djvel som fristede Jesus
i rkenen er den som forsgte at
nedbryde Johannes tro.


Det er meningen at Gud lfter skal bygge vores forventninger op til ham. Vi skal proklamere hans Ord som klippefaste lfter fra en krlig, magtfuld far til sine brn. Alligevel sker det ofte, at vi ikke ser Hans Ord blive opfyldt i overensstemmelse med vore planer. Fjenden overvlder vort sind med sprgsml om Guds trofasthed. Satans ml er simpelt: At frarve os al tillid til Herren. Jeg er overbevist om at djvelen forsgte at rejse al mulig tvivl i Johannes sind. Jeg forestiller mig, at han hviskede ind i Johannes re: Ja, denne Jesus er en Guds mand. Tillige en hellig mand. Men han er alligevel kun endnu en profet som udfrer mirakler. Tnk over det, Moses delte det Rde Hav og fik vand til at springe fra klippevggen. Elias oprejste en mand fra de dde. Og Hoseas prdikede for de fattige. Jesus er bare endnu en profet, som vandrer omkring og gr godt. S glemt alt om at se Guds rige komme, Johannes. Bare kig p din egen situation. Hvis Jesus var Guds Sn, ville han da have forklaret dig det. Men han svarede dig ikke p dit sprgsml. Og nu hrer du om andre, der modtager mirakler. Deres bnner bliver hrt. Men se p dig selv. Det eneste du har hrt er at Herodes hustru nsker dit hoved p et fad!. Hvis Jesus er Messias, hvorfor lider du s? Hvorfor har han ikke holdt ord sdan som det er udlagt af profeterne? Og hvorfor har dine egne prdikener ikke virket for dig? Satan bruger de samme lgne og forfrelser mod os i dag. Og hans forml er at plante tvivl i os om Guds Ord, hans lfter og hans glde ved os. Fjenden hvisker: Du siger at din himmelske Far og miraklernes Gud og alt er muligt for ham, at han hrer dine bnner endnu fr de er bedt. Hvorfor s al den lidelse? Hvorfor hrer du s intet fra himlen? Hvorfor er der s ikke det fjerneste tegn p at Gud har hrt dit rb? Se dig omkring. Alle andre modtager svar p deres bnner. Men ikke dig. Du sidder fast i et utilfredsstillende gteskab. Du beder om at dine brn skal blive frelst, men rene gr og intet ndrer sig. I revis har du prdiket til andre om Guds lfter. Hvorfor virker det s ikke for dig? Hvorfor efterlader han dig bare i disse rdselsfulde omstndigheder?.

Et sikkert tegn p at tvivl har slet rod i din sjl, er nr du holder op med at bede om det du en gang troede at Gud kunne gre. Pludselig holder du op med at bringe dine byrder frem for ham. Du kommer ikke til ham i tro mere. Kort sagt, du er ikke lngere villig til at han skal gre sin gerning i dig p sin egen mde. S ved du at tvivlen har fet fat.


Jeg nsker at udstille Satans mest
effektive delggelsesvben.


Peter fortller os, at vi ikke skal underkende Satans vben. Jesus udstillede n af fjendens strste vben, da han gav Johannes dette budskab: Velsignet er han som ikke forarges p mig. P grsk betyder ordet forarge eller fornrme (eng. offend) at lokke i en flde, at fange. Jeg tror, at Jesus blidt ville advare Johannes: Du sprger mig om jeg er den du siger jeg er. Johannes, kan du ikke se at dette sprgsml er en flde? Satan forsger ikke at f fat i mig. Nej, han har sat en flde for dig. Kristus havde selv vret igennem denne test i hans fyrre dages rkenvandring. Og nu fortller han Johannes At Satan forsger at narre dig, at indfange dig. Men du m ikke tage hans lgne til dig. Han siger, at jeg ikke er den jeg udgiver mig for. Men hvis du tror p det, Johannes, er du heller ikke den du udgiver dig for. Og det betyder, at du m konfrontere den strste af alle lgne at du er en bedrager, falsk. S m du konkludere, at du er bedraget, en falsk profet. Johannes, du m ikke falde ned i denne sataniske flde.

Lad mig sprge dig, hvad tror du er p spil i Jesu udtalelse forarget p mig? Hvad gr disse ord s kraftfulde? Det er at Jesus kendte konsekvenserne for Johannes hvis han gav efter for Satans lgn. Han vidste hvad der ville ske hvis denne Guds mand begyndte at tvivle p at han var i Kristus. Ser du, alt hvad Satan behvede var at narre Johannes til at udtale tre ord. Disse tre ord ville hurtigt tilintetgre alle profetierne, som er blevet givet rhundrede tidligere. Det ville tilintetgre alt det gode, som Gud havde udvirket gennem Johannes. Og det ville kuldsejle troen hos utallige mennesker, inklusive kommende generationer. Hvad var de tre ord, som Satan s gerne ville have Johannes til at udtale? jeg er skuffet. (I have regrets, red.).

Ordet regret (eng. red.) betyder kval over uopfyldte forventninger. Det er det sammen som at sige, at mine forventninger er ikke blevet imdeset. Kort sagt er det en udtalelse, som modbeviser ens egen tro. Alligevel tror jeg ikke at Johannes nede til dette punkt. I stedet modtog han Jesu budskab til sig. Og her var essensen af Guds budskab til ham: Johannes, der venter dig en velsignelse af tro og beroligelse, hvis du vil modst Satans lgne. Tillad ikke tvivl p hvem jeg er at rodfste sig i dit hjerte. For hvis du gr, s vil du komme til at tvivle p alt hvad du er og alt hvad Gud har gjort i dit liv.


Djvlen angriber os i dag p samme mde
som han angreb Johannes Dberen.


Djvelen fornemmede utlmodighed hos Johannes. Utlmodighed betyder at man ikke er i stand til at bre prvelser stille og roligt. Nr vi bliver utlmodige p Gud, nr vi ikke kan vente p svar fra ham, og vi forveksler utlmodighed med tro, begynder vores holdning i bn at blive en underlig duft i forhold til Herren. Det fylder os, hans tempel, med en ilde stank. Og i stedet for at sende en bn af velduftende rgelse op til Herren, udsender vi en fl lugt. Satan vejrer hurtigt denne lugt. Utlmodige troende bliver fornrmede nr de ser Gud udfre mirakler uden at det sker for dem. De er forargede over det de mener er Guds langsommelighed i forhold til at svare dem, og over tid vil de begynde at fle sig forbiget og bundet. Paulus brev til hebrerne om utlmodighed som en slags ndelig slvhed. S I ikke bliver slve, men efterflger dem, som ved tro og tlmodighed arver det, der er dem forjttet. (Hebr. 6, 12) og Og sledes fik Abraham forjttelsen opfyldt ved at vente tlmodigt. (Hebr. 6, 15).

Skriften fortller os ogs at Guds Ord prvede Josef. Sdan er det ogs i dag. Guds lfter kan nogle gange vre en prve for os. S hvis vi ikke vbner os med tlmodighed og tro i disse prvelser, vil vi ende med at blive fornrmede p Gud. Ordsprogenes Bog 18,19 siger: Krnket broder er som fstning, trtter som portsl for borg. Med andre ord nr vi er forargede eller fornrmede p Gud, er der en risiko for at vi mister troen helt. Og jo lngere vi holder fast i vores forargelse, des vanskeligere bliver det for os at bryde ud af tvivlens fngsel.

Men Jakob giver os en kur: Mine brdre! I skal regne det for lutter glde, nr I kommer ind i mange slags prvelser. I ved jo, at nr jeres tro prves, virker det udholdenhed; og udholdenhed skal fre til fuldkommen gerning, s I kan vre fuldkomne og helstbte og ikke st tilbage i noget. (Jak. 1, 2-4).

Jeg sprger dig, kre troende, er der nogen skuffelse i dit liv? Hvilke uopfyldte forventninger plager dig? Hvad har forarget dig p Kristus? Bad du om hjlp, og han kom ikke til tiden? Gik du i forbn for et ufrelst barn og blev utlmodig i forhold til at vente p nogle resultater? Fler du dig bundet af et drligt gteskab eller job, og der er ikke sket nogen ndringer trods mange rs bn? Ser det ud som om dine henvendelser til Gud falder for dve rer?

Lige nu nsker Satan at du skal blive utlmodig. Han nsker at du skal blive bekymret over Guds lfter vedrrende dit liv, din familie, din fremtid, din tjeneste. Han arbejder p at overbevise dig om at Gud er for langsom, at han har ignoreret dine foresprgsler, at han har overladt dig til at sejle i din egen s. Fjenden nsker at bringe dig derhen hvor du er parat til at opgive alt din tillid til Herren.

Det var lige prcis der Satan ledte Johannes Dberen hen. Alligevel gjorde Johannes det rette i hans pine: han bragte sin tvivl direkte til Jesus. Og Kristus vidste med det samme at Johannes rbte om hjlp. Jesus elskede denne mand s hjt, han gav Johannes prcis det han havde brug for. Som resultat af dette tror jeg, at Johannes aldrig igen blev overvldet af utlmodighed. Da han stod overfor sin bddel, var hans sidste ord: Jesus er Kristus, Guds Lam. Og jeg er Johannes, ham der rber i rkenen. Af Gud nde og styrke har jeg banet vejen for ham.

Lige sdan, kre ven, gr Gud sit arbejde i dig. Og han vil fuldfre sit mgtige vrk i din sjl. Din opgave er ganske enkelt at holde fast i tro. Nr du s har holdt ud, vil du vre i stand til at sige: Kristus er opstanden og sidder p tronen. Jeg er hans elskede barn. Jeg er ikke skuffet. Han har opfyldt alle mine forventninger.

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu



Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret + Cover Letter

KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:
Eneretten til denne datafil tilhrer World Challenge. Den m ikke ndres eller redigeres p nogen vis. Den m kun kopieres i sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil m indeholde kopirettigheds informationer (d.v.s.: "Forlagsret © 2005 World Challenge") Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undtagelse af nogle f korte citater. Giv venligst anerkendelse til flgende kilder: Forlagsret © 2005 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfrer vanskeligt stillede unge og ldre med livsforvandlende programmer.
Web side - misslink.org
Kapel - misslink.org/chapel2.html
Home of the World Challenge Prdikestol Serie af David Wilkerson
www.tscpulpitseries.org


Forlagsret © 2005 - The The Lorain County Free-Net Kapel
North Central Ohio, U.S.A.

VERST P SIDEN

Denne side er sidst opdateret d. 16. juli 2005.

Derfor tver vkkelsen/ "Hjlp!"/ Det findes her/ Sponsor/ Trosbekendelse/ Dansk Indholdsfortegnelse
Rundt omkring Pianoet/ Bibelstudie/ Opslagstavle/ Bibliotek/ Hjem/ Prdikestol Serie