Click here to go to World Challenge Prdikestol Serie opening page

Lr igennem prvelser!
(Learning Through Afflictions!)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

af David Wilkerson
17 Juli 1995
__________

Salmisten skriver, "Det var en lykke for mig, at jeg blev ydmyget, s jeg kunne lre dine love." (Salme 119:71). Du undrer dig mske lige s meget som jeg har gjort - hvilken slags teologi er dette? Er det virkelig godt for mig at lide?

Det Hebriske for, lide, betyder her, "hundse, herse med, tromle ned, bekymring, ydmyget, tugte, besudl, sret, afkrfte, trykket ned. "Nr man s stter disse ord ind i verset, da str der: "Det er gavnligt for mig at blive hundset, ydmyget, tugtet, sesudlet, sret, afkrfter og trykket ned, det hele er sket kun med et forml - for at jeg kan lre Herren lov!"

Ordet "lov" betyder her. "Indgraveret lov."Salmisten siger, "det er gavnligt for mig, at jeg kom igennem alle disse besvrligheder - for igennem processen, da indgraverede Gud sin lov og hans veje dybt ind i mit hjerte."

Det er sandt, at Gud tillader test's og prver at komme p vore veje, han gr det for at teste os, men det er ikke hans hovedforml med dem, men formlet er, at igennem besvrligheder og ydmygelse lre os at vandre retfrdigt foran ham. Bibelen viser os: Herren er nr ved dem, hvis hjerte er knust, han frelser dem, hvis nd er snderbrudt." (Salme 34:19). Og iflge salmisten er formlet med alle vore prver, at vi skal lre af dem.

Lad mig give et eksempel af hvad jeg mener det er at lre igennem ydmygelse.

For ikke s lnge siden forberedte jeg en prdiken med navnet. "Smligheden ved Amerikas religion." Ordet "smlig" betyder "smalsporet, ubetydelig, ligegyldig,"Jeg blev rigtig ophedet da jeg forberedte mig og rede til at fyre den ls fra talerstolen.

Men da jeg arbejdede p dette budskab, lste jeg et nyhedsbrev fra et missionr par, Roland og Heidi Baker. Baker's havde skrevet om situationen i Mocambique, hvor de forbereder sig til at flytte hen.

Mocambique er registreret som et af de fattigste lande i verden, situationen er blevet forvrret igennem lang tid, p grund af en lang og blodig borgerkrig. Nationens infrastruktur er delagt, veje, broer, landsbyer, skoler og hospitaler er sprngt i luften, mennesker er blevet brutalt tortureret og drbt, flere millioner mennesker er blevet drbt i denne konflikt og lige s mange er blevet flygtninge.

Mere end en million landminer er blevet sat ud under denne krig, resultatet af det er, at de har verdens hjeste antal af invalide og handicappede mennesker. Brn og voksne trder p minerne som s eksploderer i luften, nogle overlever med f lemmer i behold, tusinde af brn dr af malaria og utallige mennesker ses vandrende igennem sorte afbrndte landsbyer, de er ngne og sulter ihjel.

Roland krte fornyelig i en pickup truck til dette desperate land, med en gruppe kristne fra Syd Afrika, de skulle aflevere en sending af forskellige forsyninger, de skulle s vre med til et mde p den anden side af grnsen.

Teamet krte meget hurtigt, fordi de vidste at grnsen lukkede kl. 17:00, ca. ti kilometer fr grnsen begyndte bilen at miste fart, freren pressede speederen i bund, men den blev ved med at g ned i fart, til deres store forundring s de nu at den bil der krte foran dem kre ind p et andet spor og forsvandt hurtigt.

Endelig, nede de grnsen og kom hen til toldkontoret tt ved grnsen, kl. var da to minutter i fem - da dde motoren helt. "Herre, hvorfor har du forhindret os at komme til dette mde?"

Pludselig, begyndte toldvagten at lbe, samtidig som han rbte, f minutter senere landede der en helikopter og en Syd Afrikansk officer steg ud af flyvemaskine, Roland tiltalte ham og spurgte hvad der var p frde.

"Der har lige vret en eksplosion p den anden side af grnsen, ikke langt herfra,"fortalte officeren ham, "Nogle banditter fra et uros parti delagde en bil som lige er kommet forbi."

Roland fik at hvide at de srede og dende mennesker var blevet reddet af helikopter - da gik det op for ham, at de havde krt lige bagved denne bil og om deres egen truck havde krt perfekt da ville de ogs have vret offer for denne bombe.

Nste morgen tog freren til Rolands gruppe nglen til trucken stak den i og drejede den rundt - trucken startede straks og den krte helt uden problemer hele vejen til Mozambique.

Efter at have lst alle de utrolige beretninger - og tilbage meldinger fra dem som lider - undrer jeg mig, "Hvordan kan vi Amerikanske kristne sammenligne vore "lidelser" med disse menneskers? Hvordan kan vore srede flelser og finansielle problemer mle sig i forhold til deres rdselsfulde prver? Vore problemer virker s sm og ubetydelige."

Det er sandt, at vi kommer helt ud af balance nr vi har en "drlig dag"p arbejde, da rber vi, "Der er nogen som bagtaler mig!""Bossen skldte mig ud!"Vi tror at livet er slut, fordi vores kreditkort er overskredet: "Jeg arbejder hrdere end nogensinde og alligevel sakker jeg bagud, jeg kan ikke klare det mere!"

Mange troende taler om deres angreb af depression - om at de bliver slet omkuld, at de er bl og ikke er istand til at ryste disse drlige flelser af dem, men efter at have lst Baker's nyhedsbrev, tnkte jeg, "Hvordan kan nogen overhovedet sammenligne depression med sult, fngsel, lemlstede lemmer, nedbrndte hjem og myrdede familiemedlemmer?"

Naturligvis er der ingen sammenligning, mange af vore s kaldede prver, kan med rette blive kaldt ubetydelige, jeg var rede til at st p talerstolen her i vores kirke for at tale strkt imod kristne, som kun fokuserede p deres sm flelsesmssige og personlige problemer, jeg ville sklde alle dem ud, som sagde at de var sret eller deprimeret, samtidig som resten af verden lider p mder, som er helt ukendte for os Amerikaner.

Men s skete der noget med mig, jeg blev vgen en morgen og blev konfronteret med noget som var helt fremmed for mig - depression! Et dyb mrke og angst havde ramt mig. Jeg gik undrende rundt i lejligheden og tnkte, "Hvad foregr her?"der er ingen rsag til dette her. "Jeg havde aldrig flt en sdan sorg, frygt og selvmedlidenhed.

Iflge Webster's dictionary, s er angst "en yderst voldsom modlshed."Det er en frygt s voldsom, at den lammer dig, s at du intet kan foretage dig, du orker ikke at g nogen steder hen, du magter ikke at se andre og du kan ikke bestemme dig for noget, sagt med andre ord - det er helt enkelt en depression.

Jeg forsgte at g en lang tur, for at ryste den af mig, s jeg gik femogtredive blokke - men det blev kun vrre, jeg sagde til mig selv, "Herre hvad er det der foregr her? Det er meningen at jeg skal prdike over hvor ynkeligt og uvrdigt depression er i forhold til de problemer de mder i Mozambique og her gr jeg rundt og er fuldstndig fokuseret p min depression!"

Da jeg kom tilbage til min lejlighed, begyndte jeg at grde og kunne ikke stoppe igen, jeg vidste ikke hvorfor jeg grd - men jeg vidste at det ikke var ynkeligt og uvrdigt, det var liv eller dd! Jeg rbte til Gud af mine lungers fulde kraft. "Oh Herre det gr s ondt, det er ikke ynkeligt, hjlp mig - udfri mig!"

Men Gud udfriede mig ikke og jeg kan betro jer, at det var godt, for jeg lrte noget af det!

For det frste s lrte jeg, at jeg ikke kunne st p talerstolen og sklde andre ud p grund af deres depression - fordi nu vidste jeg at depression ikke er noget ubetydeligt noget, nu kan jeg kan forestille mig hvor pinefuldt det m vre om man skal indlgges for depression. Jeg smagte kun depression i en dag, Mange kristne lider i uger, mneder ja nogen i revis.

Jeg lrte ogs at vores himmelske fader har omsorg for vore flelser og skrbeligheder, ligegyldigt hvad vore skrbeligheder end mtte vre, om det er sult, hjemlshed, depression, s bekymrer det Ham, Han er en medflende Herre, som bryder sig om sine brn og Han involverer sig direkte med vores smerte

Lad mig dele nogle andre ting, som jeg lrte igennem prvelser:


1. Du kan ikke udfri dig selv af prvelser
- fordi det er Guds arbejde!


Det er ligegyldigt hvad slags prvelse du er i, s kan du simpelthen ikke udfri dig selv igennem din egen styrke.

Hemmeligheden er at forst hvordan Gud udfrier os af vore problemer, er at se hvordan Han udfriede Israel fra deres fangeskab, Bibelen siger: "Alt dette skete med dem, for at de skulle vre advarende eksempler, og det blev skrevet for at vejlede os, til hvem tidernes ende er net." (1 Kor. 10:11) "Derved blev de advarende eksempler for os (vers 6).

Alt hvad der skete for Israel - deres fangeskab, deres prver, deres udfrielse fra Egypten - er vidnesbyrd, mnstre og eksempler for os i dag, naturligvis reprsenterer Israel's fysiske udfrielse den ndelige udfrielse som vi engang skal se.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor Israel ikke gjorde oprr da de var i fangeskab under Farao? Han beordrede dem endog at lave mursten uden str, han beordrede sine opsynsmnd at piske dem, hvorfor tog Israel ikke sagen i deres egen hnd?

De havde folkemngden til at gre det - isr efter de ti plager, da Egypten var hrget, svag og i sorg, selv Farao indrmmede, "Han sagde til sit folk: Det israelitiske folk er strre og talrigere end vi. (2 Mos. 1:9).

Men Israel rejste sig aldrig i vrede og grd, "Nu er det nok - ikke mere fangeskab! Nu lser vi os selv af disse lnker."rsagen til at Israel ikke gjorde oprr er at det ikke var muligt for dem, for Gud sagde, "Jeg er kommet ned for at udfri jer."Det var Hans arbejde at gre det for dem!

Gud havde fortalt Moses, ".Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, og jeg har hrt deres klageskrig over slavefogederne. Jeg har lagt mig deres lidelser p sinde, og derfor er jeg kommet ned for at redde dem (2 Mos. 3:7-8).

Guds ord siger klart her, "Jeg har set mit folks lidelser"Elskede om dette her ikke giver jer trst i jeres prvelser, s er der ikke noget som vil gre det! Herren siger. "Jeg ved hvad det er du gennemgr, jeg kender dine flelser, Men det er ikke din kamp, din modpart, djvelen er for strk for dig, derfor kommer jeg ned for at udfri dig.

"Jeg er Herren! Jeg vil fre jer bort fra tvangsarbejdet i Egypten og befri jer fra trldommen. Jeg vil udfri jer med lftet arm og under hrde straffedomme."

"Jeg vil tage jer til mig som mit folk, og jeg vil vre jeres Gud. S skal I forst, at jeg er Herren jeres Gud, som frer jer bort fra tvangsarbejdet i Egypten. v8 Jeg vil fre jer til det land, som jeg svor, jeg ville give Abraham, Isak og Jakob; det vil jeg give jer til ejendom. Jeg er Herren!" (2 Mos. 6:6-8).

Du kan p alle mder forsge at udfri dig selv - du kan drmme, planlgge og manipulere, men til sidst siger Gud, "Det er mit arbejde!"Det str ikke i den vandrendes magt at gre sine skridt faste." (Jeremias 10:23).

Da David gik imod kmpen sagde han: "Og hele denne forsamling skal erkende, at Herren ikke frelser med svrd og spyd. Krigen er Herrens, og han vil give jer i vores hnd (1 Sam. 17:47).

Derefter siger skriften: "sknt han ikke havde noget svrd (vers 50). David tog ikke sagen i sin egen hnd, han sagde ikke, "Nu skal jeg vise dem hvad jeg duer til."Nej - han vidste at det var Herrens kamp!

Vi er dmt til at fejle i alle vore kampe, med mindre vi tror at kampen er Herrens. Det skulle tage byrden fra os, men betyder det s at vi ikke har nogen del i vores udfrielse? Naturligvis ikke! Det vi skal gre er at stole p at Herren holder det han lover, det er nglen for os, at vi stoler p Ham:

"...Og jeg vil vre jeres Gud. S skal I forst, at jeg er Herren jeres Gud, som frer jer bort fra tvangsarbejdet i Egypten." (2 Mos. 6:7).

Herren sige til os: "Du har lst hvordan jeg mirakulst udfriede Israel, jeg fldede Goliat og derved viste Jeg jer, at jeg var Israels og Davids Gud, men Jeg vil vre den Almgtige for dig! Jeg vil at du skal erfare min fantastiske udfrielse, s at du kan bevidne, at Jeg er din Gud - i din time og igennem dine prver og besvrligheder!"

Gud ved at ingen af dine prver [er] ubetydelige, jeg husker lige en overskrift i en af New York dagblade: "Igennem krlighed - skd en far sin frstefdte, for at redde sin yngste sn fra stofmisbrug."

En niogtyverig fader havde en tyverig sn som var p stoffer, desvrre tog den ldre broder sin sekstenrige yngre broder med ud og lrte ham at ryge marihuana, i desperation over denne situation, tog faderen et gevr og skd sin ldste sn med skud igennem hans mund og bryst.

Faderen lukkede sig selv inde i et kammer og sagde at han ville beg selvmord, samtidig som hans sn l bldende p gulvet, den yngste skyndte sig at bryde dren ind til kammeret og reddede sin far fra at beg selvmord.

Den ldste sn overlevede og da han l p hospitalet, bad han faderen om undskyld samtidig som han sagde, "Dette var ndvendigt for at ryste mig vgen."

Denne desperate mand havde vret under et forfrdeligt pres, fordi den ene af hans snner var p stoffer og nu var han bange for at miste den nste ogs, hans desperation havde fet ham hen til det punkt hvor han havde tnkt, "Nu kan jeg ikke tage mere!"

Det er ikke ubetydeligt, det er liv eller dd, misforst mig nu ikke: Det jeg prver at forklare er ikke, at det var ret af ham at skyde sin sn, det ville vre naragtigt.

Men det jeg mener er lige det modsatte: Der er kun sand udfrielse i Herren! Du kan ikke selv f dig ud af en depression, det er kun Gud som kan, det han nsker er, at han m gre det for dig!

Dette her er den anden ting, som vi m lre igennem prvelser:


2. Prvelser kommer over os,
- line for at drive os nrmere Herren!


Prvelser lrer os at komme ned p kn - og der rbe til Gud og fortlle ham alle vore problemer og besvrligheder.

"Jeg rber hjt til Gud om hjlp; jeg rber hjt til Gud, han skal hre mig. (Salme 77:2). "Fr jeg blev ydmyget, for jeg vild, men nu flger jeg dit ord." (Sal. 119:67). "Men i sin nd ville han formilde Herren sin Gud, og han ydmygede sig dybt for sine fdres Gud." (2 Krn. 33:12). "Herre, jeg ved, at dine bud er retfrdige, i din trofasthed ydmygede du mig." (Salme 119:75).

I det sidste vers siger David, "Herre jeg ved hvorfor du ydmygede mig, du s, da alt gik vel, da trdte jeg fejl, jeg blev uagtsom. Derfor tillod du, at der kom besvrligheder p min vej, du vidste at om jeg blev brudt og kom ned p kn igennem lidelse, s var det ndvendigt for derigennem viste du mig din trofasthed!"

"...Israelitterne sukkede og klagede under arbejdet, og deres klagerb under arbejdet nede op til Gud" (2 Mos. 2:23). Israel's klagerb bevgede Guds hjerte, Gud er altid berrt, nr hans brn rber og klager igennem deres lidelser.

Vi m forst noget angende Guds hjerte - Gud er sret nr vi er sret! Han fler med os, nr vi er sret: "I al deres nd. Det var ikke et sendebud eller en engel, men ham selv, der frelste dem. Fordi han elskede dem ville Han skne dem, lskbte han dem; han lftede dem op og bar dem alle fortidens dage" (Esajas 63:9).

Hver gang Israel blev prvet, led Gud med dem, selv nr Israel syndede imod Gud og ulykke kom over dem, "...Da kunne han ikke lngere bre, at Israel led nd." (Domme. 10:16).

Jeg kender mange mennesker, som har mttet kmpe imod forfrdelige bnd i deres liv - stoffer, alkohol, cigaretter, fristelserne fra deres gamle vaner river i dem hver dag, alligevel siger jeg til disse mennesker: Gud har omsorg! Han ved hvad du gennemgr lige nu og han alene har kraften til at udfri dig, i ethvert slag lrer han dig at lbe til korset - og rbe til ham!

Herren kredser ikke hele tiden omkring din synd og siger, "Du har det elendigt p grund af det du gjorde, du syndede imod mig, og nu betaler du prisen for det, s nu stter jeg mig her og venter til du har lidt lnge nok, derefter vil jeg komme og befri dig."

Nej - du tjener ikke en Gud som er sdan! Du tjener en krlig fader, som har medynk med dig fra det jeblik du blev sret, det er ligegyldigt hvordan du er kommet ind i denne prvelse, Gud fler med dig, han lider, nr han ser at du er sret og brudt og han vil gre alt hvad han kan for at udfri dig.

Du tnker mske, Gud hjlper mig overhovedet ikke, men han har hrt dit skrig - og lige fra dette jeblik har Han vret i gang for at hjlpe dig! Lad mig prve at forklare dig det:

"Gud hrte deres jamren, og Gud huskede p sin pagt med Abraham, Isak og Jakob. Gud s til israelitterne, og han tog sig af dem." (2 Mos. 2:24-25). Ordet "han tog sig af"betyder her, At han begyndte at arbejde for deres sag."

S snart Moses rbte til Gud p Horeb's bjerg, sendte Gud ild ned i busken, hvad mener jeg med dette? Det er simpelt, s snart du falder p dine kn, da begynder Gud straks at g i aktion!

Israel vidste det ikke - de kunne endnu ikke se det - men Gud havde taget affre, selv om de endnu var i fangeskab - de jamrede stadig og undrede sig over hvornr dette skulle ende - Gud havde allerede sat deres befrielse i gang - han arbejdede han havde forberedt Israels udfrielse.

Gud hrte ogs dig, frste gang du rbte til ham om hjlp, Han ivrksatte en mde hvordan Han kunne udfri dig, Sandheden er, at han svar er p vej til dig allerede nu, "Herrens jne hviler p de retfrdige, hans rer hrer deres rb om hjlp." (Salme 34:16).

Her er tredje lektion:


3. Prvelserne bliver vrre
lige inde udfrielsen kommer!


Gud havde givet Moses og Israel skudsikre lfter angende deres udfrielse, s da Moses kom til folket med de gode nyheder og viste undere for dem, da siger skriften at de troede:

S tog Moses og Aron af sted. De kaldte alle israelitternes ldste sammen, og Aron fortalte alt det, Herren havde sagt til Moses. Han gjorde tegnene for jnene af folket, og folket troede p ham. Og da de hrte, at Herren var opmrksom p israelitterne og havde set deres lidelse, bjede de sig dybt" (2 Mos. 4:29-31).

P det tidspunkt havde de hb, de frydede sig og tilbedte, alle "Halleluja - vi er endelig fri! Gud har hrt vores rb, vores fangeskab er slut, vi rer Ham!"

Men hvad skete derefter? Tingene blev endnu vrre, Israel's fangeskab blev uudholdelige, nu fik de ingen str til at lave murstenene af, de fik mange piskeslag fra deres opsynsmnd og Farao rasede imod Israels ledere. "Forsvind fra mit syn og g tilbage til arbejdet!"

Moses kunne ikke forst at tingene blev omvendte, s han rbte, "Gud hvorfor behandler du dit folk sledes? Du har jo overhovedet ikke udfriet os, men det er blevet meget vrre! Du har ikke holdt dit ord, intet af det du lovede sker!"

Du m forst - Djvelen vidste at Israels udfrielse stod for dren, s du skal da ikke tro at han bare satte sig ned, uden at forsge at angribe dem endnu engang? Nej! Satan sagde ved sig selv, "Jeg har endnu lidt tid - s derfor vil jeg bruge alle helvedes krfter imod dem endnu engang! Jeg vil gre Farao rasende og give piske til opsynsmndene, jeg vil sl disse Israelitter til jorden!"

Det, at det blev vrre for Israel var ikke noget Gud gjorde, men det vat Satan som rasede afsindig - og derfor udfrte han sit vrk lige fr udfrielsen kom. Sdan er det ogs hver gang Satan ser at du er p kn, da ved han at din forlsning er nr og han havde ikke tnkt sig at sidde stille disse sidste minutter inden sejren kommer!

Men i stedet for vil han intensivere dine fristelser, han vil opflamme mennesker imod dig, lgne nder vil sende falske anklager imod dig, han vil fortlle dig lgne om at Gud har taget sin Hellige nd fra dig og at du betaler for dine gamle synder, han vil overvlde dig med al slags skyld og fordmmelse.

Men du m forst: At en rasende djvel, som overfuser dig, er det sikreste tegn p at din forlsning str for dren! S om du har bedt og tingene er blevet vrre, s begynd at fryd dig - for din forlsning nrmer sig

Moses vidste ikke, at Gud den nste dag ville tage sagen i sin hnd:

"Men Herren sagde til Moses: Nu skal du f at se, hvad jeg vil gre ved Farao! Nr han mrker en strk hnd, vil han lade dem g; ja, nr han mrker en strk hnd, vil han jage dem ud af sit land. Gud talte til Moses og sagde til ham: Jeg er Herren!" (2 Mos. 6:1-2). Gud sagde, "Jeg vil ikke forlade dig Moses, husk hvem Jeg er, Jeg er Herren."

Men Israel var for snderbrudt, for bekymret til at tro. "Sdan talte Moses til israelitterne. Men de ville ikke hre p Moses, fordi de havde mistet modet under det hrde arbejde." (vers 9). Folket var dde indvendig, de opgav og sagde, "Vi har lidt for meget til at kunne lytte Moses, vi kan ikke engang hre budskabet om udfrielse."

Beskriver dette din situation? Er du blevet slet s meget, at du er ved enden af rebet? Nr du lytter til et budskab i kirken gr det s ind af det ene re og ud af det andet?

Gud forstr din situation min ven - han har tlmodighed, han vidste at Israel snart skulle se hvordan han ville tage sig af alle deres fjender og han ndder dig igennem sit ord: "Hold ud! Snart skal du se mig i aktion, du vil blive velsignet og blive vist velvilje, samtidig som dine fjender bliver slet!"

Der er en sidste lektion som m lres igennem vore lidelser:


4. Du bliver sret fordi Gud
arbejder p en juvel!


Lyt til denne profeti fra Esajas:

"Du hjlpelse, du stormhrgede, du, som ikke finder trst, se, jeg stter din mur af malakit og lgger din grundvold med safirer. Jeg stter dine vinduer med rubiner, dine porte med karfunkler, og hele din ringmur med delsten.

Alle dine snner skal vre oplrt af Herren, dine snner fr stor lykke, du skal grundfstes p retfrdighed. Undertrykkelsen er langt borte, du skal ikke frygte, rdslen skal ikke n dig." (Esajas 54:11-14).

Hvilken fantastisk profeti! De "delsten"som er beskrevet i vers 12 er juveler og om du kender noget til juveler, da ved du at en diamant, har vret et stykke kul som er blevet bearbejdet i revis af elementerne.

Guds ord fortller os: "Dine prvelser er kun en mde som bliver brugt til at forandre dig til noget vidunderligt - noget kostbart for Mig!"

"Vinduer af rubiner"som str beskrevet her er en type kvarts som bliver gennemsigtige ved ild. "Vinduerne"her betyder, jne eller vision, Gud siger, at om vi stoler p ham igennem vore prvelser, da vil de give os en klar vision, bedmmelse. Som vil tillade dig at se ind i det usynlige - med krystal klar renhed!

De fleste lrde troende tror at stningen "Dine porte med karfunkler"skulle have vret oversat med "Perleporte" Perler bliver formet ved at et sandkorn kommer ind i en sters, der irriterer den stersen s meget, at den lgger en hinde over og til sidst er det en perle.

Tnk nu p alle de irriterende gnidninger i dit liv, du er blevet gnubbet p mange forkerte mder, men hvad er det Gud gr? Han former en perle! Enhver perle er lig med lidelse, pine og gnidninger.

Jeg tror at Esajas i denne passage taler om sknheden i Jesus Kristus, med andre ord: Om prvelser fr lov til at udfre deres forml, vil de frembringe et folk som skinner af Jesus karakter, det fr os til at ligne Jesus mer og mer.

I Johannes benbaring kap. 21 beskriver Johannes den hellige stad - det er den sidste kirke - som har fet herligheden fra Gud:

"Dens murvrk var jaspis, og byen var af det pure guld, der s ud som det reneste glas. Bymurens grundsten var prydet med alle slags delsten."

"Den frste grundsten var jaspis, den anden safir, den tredje kalkedon, den fjerde smaragd, den femte sardonyks, den sjette sarder, den syvende krysolit, den ottende beryl, den niende topas, den tiende krysopras, den ellevte hyacint, den tolvte ametyst."

"De tolv porte var tolv perler, hver af portene var af n perle. Og byens gade var af det pure guld som gennemsigtigt glas." (Joh. b. 21:18-21).

Hvad er alle disse vidunderlige sten? Det er Guds prvede - de som er blevet kastet hid og did i stormen, som ikke er blevet trstet af mennesker, men som har vret prvet igennem ilden, som er blevet blankpoleret igennem gnidninger og som er blevet udfriet igennem troen - en rest af brudte, snderknuste ndelige juveler!

Esajas profeterede om Kristus: "Se, i Zion lgger jeg en grundsten, en prvet sten. Det er en kostbar hjrnesten, der lgges" (Esajas 28:16). P Grsk, betyder det en "En sten som er prvet under prvelser."

Ordet siger at Jesus er den sten som er blevet prvet og intet andet kan bygges p denne grundsten, end sten som er blevet prvet igennem ild, det taler om Kristus karakter, alt det lys som skinner fra os, har noget med Jesus hellighed at gre og de eneste mennesker jeg kender, som har denne karakter, er dem som har vret igennem lidelser.

Guds hensigt med at rense os - er at omforme os til juveler som kan smykke hans hellige stad som kommer ned fra himlen, vi m blive klart seende, transparente i den mde vi lever p, der m intet mrke findes i os - ingen tillid til kdet - kun klart rent helligt lys

S lad os lige lse vores emne vers igen: "Det var en lykke for mig, at jeg blev ydmyget. s jeg kunne lre dine love." (Salme 119:71). Kan du fryde dig med mig over disse ord nu? Halleluja!

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu


KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:

Eneretten til denne datafil tilhrer World Challenge. Den m ikke ndres eller redigeres p nogen vis. Den m kun kopieres i sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil m indeholde kopirettigheds informationer ( d.v.s.: Forlagsret (C) 1999 by World Challenge"). Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undtagelse af nogle f korte citater. Giv venligst anerkendelse til flgende kilder. Forlagsret (C) 1999 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfrer vanskeligt stillede unge og ldre med livsforvandlende programmer
Web side - http://misslink.org
Kapel - http://misslink.org/chapel2.html
Home of the World Challenge Prdikestol Serie af David Wilkerson
http://www.tscpulpitseries.org


Forlagsret - Forlagsret © 1999 - The Lorain County Free-Net Kapel
Nord Central Ohio, U.S.A.

VERST P SIDEN

Vores webmaster har brug for dine kommentarer og forslag.
Denne side er sidst opdateret d. 19 Marts 1999.

Derfor tver vkkelsen/ "Hjlp!"/ Det findes her/ Sponsor/ Trosbekendelse/ Dansk Indholdsfortegnelse/
Rundt omkring Pianoet/ Bibelstudie/ Opslagstavle/ Bibliotek/ Hjem/ Prdikestol Serie