Click here to go to World Challenge Prdikestol Serie opening page

Hvorfor Er Det S Vanskeligt For Kristne At Bede?
(Why Is It So Hard For Christians To Pray?)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

af David Wilkerson
Maj 11, 1998
__________

I lang tid har jeg undret mig over et problem, som har eksisteret i kirken i revis - og det bekymrer mig meget. Problemet er, hvorfor er det s svrt for kristne at bede?

Skriften viser os tydeligt, at svaret p alt i vore liv er bn kombineret med tro. Apostlen Paulus skriver, "Vr ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres nsker frem for Gud i bn og pkaldelse med tak." (Fil 4:6). Paulus fortller os, "Sg Herren ang. alle omrder I jeres liv, og tak ham p forhnd for at han har hrt dig!"

Det Paulus lgger vgt p er helt klart: Bed altid frst! Vi skal ikke frst bede, nr vi har prvet alle andre udveje s som - frst at g til en ven, derefter til en prst eller rdgiver for til sidst at ende p vore kn. Nej - Jesus fortller os, "Men sg frst Guds rige og hans retfrdighed, s skal alt det andet gives jer i tilgift." (Matt. 6:33). Vi m g til Herren frst - fr vi prver alt andet!

Det er hjerteskrende at lse alle de breve, som bliver sendt til vor organisation fra kristne, som er nedbrudt. delagte familier, gtefller bliver skilt, mennesker som i mange r har vandret trofast med Herren lever nu i frygt og nederlag. Alle er de blevet overmandet af - synd, depression, vrdslighed, begr og r for r bliver deres problemer bare vrre og vrre.

Men det som ryster mig mest i deres breve er, at meget f af disse kristne taler om bn. De vender sig til bnd, bger, rdgiver og terapier af enhver slags - men stort set har de aldrig tid til bn. De bekymrer og irriterer sig og har altid en mrk sky hngende over sig, fordi de ikke har noget svar p deres problem.

Hvorfor er det s svrt for kristn i krise at sge Gud for alle deres behov? For hele bibelen er fyldt med en lang rkke af vidnesbyrd om, at Gud hrer rbene fra hans brn og at han svarer dem krligt:

"Herrens jne hviler p de retfrdige, hans re hrer deres rb om hjlp." (Salme 34:16)

"Nr de retfrdige skriger, hrer Herren dem, og han befrier dem fra alle deres trngsler" (vers 18).

"Og dette er den frimodighed vi har over for ham: at hvis vi beder om noget, som er efter hans vilje, hrer han os. Og nr vi ved, at han hrer os, hvad vi end beder om, s ved vi ogs, at vi allerede har fet det, vi har bedt ham om." (1 John 5:14-15).

"...Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I m blive helbredt. En retfrdigs bn formr meget, strk som den er." (James 5:16).

"Alt, hvad I beder om i jeres bnner, skal I f, nr I tror." (Matt. 21:22).

"...de retskafnes bn har hans velbehag." (Ords. 15:8).

"Herren... han hrer retfrdiges bn." (vers 29).

"Han vender sig til de ngnes bn, han afviser ikke deres bn." (Salme 102:18).

Lyt til hvordan David roser sig: "Den dag jeg rbte, svarede du mig, du fyldte mig med stolthed og gav mig styrke." (138:3). David sagde, "Jeg prvede dig Gud! I alle mine prvelser, vendte jeg mig ikke til nogen anden. Jeg sgte kun dig - du hrte mig og svarede mig, gav mig styrke til det slag jeg stod i!" "I din nd rbte du, og jeg reddede dig; skjult i tordenen svarede jeg dig..." (81:8).

Disse lfter og vidnesbyrd er bevis for Guds omsorg. Der er s mange varierende svar, at jeg kan ikke forst hvordan s mange kristne kan overse dem!

Men nr det glder bn, s giver bibelen os mere end lfter, den giver os ogs advarsler, nr vi negligerer bn: "Hvordan skal vi da kunne g fri, hvis vi lader hnt om en frelse s stor,..." (Hebr. 2:3). Det Grske ord for negligere, betyder her "at det ikke vedkommer os; eller at vi tager det meget let."

Indholdet i dette vers er en diskussion om ting, som har med vores frelse at gre - og bn er benbar en af dem. Gud sprger, "hvordan kan du forvente at undg ruin og delggelse i de mrke tider som kommer, om du ikke har lrt at have fllesskab med mig i bn? Hvordan vil du forvente at hre og kende min rst til den tid, om du ikke har lrt min rst at kende i dit bede kammer."

Jeg tror at Gud er dybt sret over mangelen p bn blandt sit folk i dag. Jeremias skriver: " Glemmer den unge pige sit smykke eller bruden sit blte? Og dog har mit folk glemt mig i dage uden tal." (Jeremias 2:32).

Her er mit store sprgsml - det som jeg simpelthen ikke kan forst: Hvordan kan Guds eget folk - som konstant er under angreb fra helvede, og som str ansigt til ansigt med fristelser fra alle sider - g uge efter uge uden at sge ham? Hvordan kan de bekende at de elsker ham og tror p hans lfter, men alligevel forsger de ikke at drage nr til hans hjerte?


Hebrerbrevets forfatter opfordrer
os til "At drage os nr til Gud"!


Hebr.10 indeholder et fantastisk lfte som siger. Guds dr str altid ben for os, den giver os fuldstndig adgang til faderen:

"Brdre, ved Jesu blod har vi alts frimodighed til at g ind i helligdommen ad den nye, levende vej, som han har bnet for os gennem forhnget, det vil sige ved sit jordiske legeme, og vi har i ham en stor prst over Guds hus. Lad os derfor trde frem med oprigtigt hjerte i en fast tro og bestnket p hjertet, s vi er befriet for ond samvittighed, og med legemet badet i rent vand." (Hebr. 10:19-22).

Et par vers lngere nede bliver vi advaret om at Herrens dag nrmer sig: " og lad os ikke svigte vor egen forsamling, som nogle har for skik, men formane hinanden s meget mere, som I ser, at dagen nrmer sig." (vers 25). Gud siger her, "Lige nu, da tiden nrmer sig til at Jesus kommer igen, m du sge mit ansigt. Tiden er inde til at du gr afsides i dit kammer, for at lre mig at kende!"

Jeg tror at vi allerede nu kan se tegnene p, at vi nrmer os den tid, hvor vores finansielle system bryder sammen: Vold og umoral ger, samfundet er nydelsessyg. Falske profeter - "lysets engle" - har allerede bedraget mange med deres lrestninger fra dmoner. Hvert jeblik kan vi forvente at se den store trngsel, som vil f menneskers hjerter til at lade hnt om Gudsfrygt og derved svigte. Men inden alt dette sker, skriver hebrerbrevets forfatter:

"Lad ikke sandheden glide fra dig! Vr p vagt og vr rvgen, du har en ben dr ind til Guds hellige nrvr - s g lige ind til ham med overbevisning og tro, og fremlg dine begringer. Kristi blod har allerede banet vej for dig - og intet str imellem dig og faderen. Du har krav p at g ind i det allerhelligste, for at modtage al den hjlp, som du behver!"

Om vi tager det soneoffer for let, som Jesus kbte til os og som giver os adgang til faderen, for at vi m f alle vore behov mdt, - da foragter vi Guds nde, og det vkker Guds harme og vrede!

Men selv efter alle disse kraftige advarsler om hvor farligt det er at forsmme bn, er der stadig mange kristne, som synes at det er svrt at bede, hvorfor? Jeg tror at der er fire rsager til det:


1. Nogle kristne beder ikke
fordi de har et lunkent krligheds
forhold til Herren!


Nr jeg bruger ordet "lunkent" for at beskrive et menneskes krlighed til Jesus, da mener jeg ikke at han er kold i forhold til Herren, men snarere at hans krlighed er for "letkbt" - den koster ikke noget. Lad mig give dig et eksempel:

Da Jesus advarede kirken i Efesus i Joh. b. 2 roser han dem frst for alt det de har gjort. Han ppeger at de har arbejdet hrdt og vret udholdende - de hader synd og falske lrestninger, og de gav ikke op selv om de blev forfulgt, men de holdt fast ved evangeliet.

Men Kristus siger at han har en ting imod dem: At de har svigtet deres frste krlighed." Men jeg har det imod dig, at du har svigtet din frste krlighed." (Joh. b. 2:4).

P en eller anden mde midt i alle deres gode gerninger, glemte de deres krlighedsvandring med Jesus, derfor siger han nu til dem, I har svigtet jeres frste krlighed. I har forsmt det kostbareste af alt, at komme ind i mit nrvr og holde nadver med mig!"

Lg venligst mrke til: At Jesus her taler om troende, som startede med at have en brndende krlighed for ham, han henvender sig ikke til dde, kolde, navnekristne, som aldrig virkelig havde elsket ham. Men han siger her. Det er muligt selv for dem hvis hjerte brndte for mig, at ende som lunkne. Den tjener, som dagligt kom for at sge mig i sit kammer, beder nu meget sjldent!"

Tnk hvor m Jesus fle sig krnket, han som er vores brudgom. Hvad er det for et gteskab, nr en mand og hustru ikke har intimt fllesskab? Det er lige prcis det Jesus taler om her, han nsker tid sammen med dig alene for at kunne nyde intimitet!

Du siger mske at du elsker ham - men om du aldrig mder op for at vre sammen med ham, er det bevis p at du overhovedet ikke elsker ham. Over for andre ville du aldrig opfre dig p denne mde, om du ville vise dem din krlighed. Om du fortalte din kreste at du elskede hende, men kun s hende en gang om ugen - og da kun blev lnge nok til at sige, "hej skat, jeg elsker dig, men nu m du have farvel!" - det ville hun ikke vre tilfreds med, s hvorfor skulle Jesus, han som gav dig alt - endog sit eget liv - for dig?

Det har ingen betydning hvor hjt du priser Herren i kirken, hvor ofte du siger at du elsker ham eller hvor mange trer du flder. Du kan give rundhndet, elske andre, hade synd, befale over dem der ver uret - men om dit hjerte ikke konstant bliver draget nrmere mod Herrens nrvr, s elsker du ham simpelthen ikke. Om du har tilsidesat bnnen eller ikke taget den alvorligt - da siger Jesu egne ord, at det er bevis for at du har mistet din frste krlighed.

Alt dit arbejde er forgves, medmindre du omvender dig, s at dit hjerte igen brnder for Jesus. Vi m forst, "Det at elske Jesus, er ikke kun at gre noget for ham, men det indebrer at vi daglig disciplinerer os selv til at have fllesskab med ham, det koster os noget!"


2. Nogle kristne beder ikke
Fordi de har prioriteret forkert!


Prioritet er noget som man vlger at gre, og kristne, som forsmmer bn, har forvrnget deres prioritet!

Mange kristne afgiver lfte om at de vil bede om de kan finde tid til det. Men hver uge ser det ud som om det bliver mindre vigtigt for dem, i forhold til at vaske deres bil, gre rent, besge venner, spise ude, handle, se sport, de fr simpelthen ikke tid til at bede.

Men mennesker var ikke anderledes p Noa's og Lot's tid. Deres topprioritet var at spise, drikke, kbe og slge, gifte sig og srge for deres familier. De havde ikke tid til at lytte til Guds advarsler om den kommende dom, derfor var der ingen der var rede, da dommen kom!

Tilsyneladende er der ikke noget der har forandret sig i tidernes lb. For de fleste Amerikaner, s ligger Gud p bunden af deres prioritetsliste. P toppen er deres indkomst, sikkerhed, fornjelser, familie, ja for mange amerikaner, s nr Gud slet ikke op p deres liste. Men det bedrver ikke Herren nr s meget, som det at hans egne brn ikke vrdstter ham!

I dag rejser tusindvis af kristne tvrs over landet, bare for at en eller anden prst, profet eller evangelist skal bede for dem. Disse troende vil fle Guds berring og have en eller anden ekstatisk oplevelse af hans nrvr. Men selv om de fr hvad de sgte, s varer oplevelsen kun kort. I al den tid de har rejst og sgt gud, s er det ironisk, at de ikke engang har brugt fem minutter i bn!

Elskede, Herren nsker ikke jeres rester - disse smbidder af tid, nr du har et jeblik til at sende en hurtig bn, de er ikke opofrende bnner, det er som et lamt dyreoffer og det forurener alteret!

Profeten Malakias skriver: Nr I bringer blinde dyr som ofre, er det s ikke noget ondt? Nr I bringer halte og syge dyr, er det s ikke noget ondt? Prv at bringe det til din borgmester!

Tror du, han vil tage ndigt imod dig og vise dig velvilje? siger Hrskarers Herre." (Malakias 1:8).

Malakias siger, "Du bringer et gammelt dyr som offer ind i Guds nrhed. Men det er letsindigt og utnksomt en andenhnds gave. Prv at give den slags gaver til din borgmester, han ville stte dig p porten!"

Gud forventede at hans folk omhyggeligt skulle efterse deres hjord, undersge hvert dyr for at udvlge det mest perfekte dyr af dem som offer til ham. Sdan er det ogs i dag, Gud forventer det samme af os. Han vil have vores bedste tid - en tid, hvor vi ikke har travlt eller er trngt, og vi m gre den tid til frste prioritet i vore liv!

Jeg mdte engang lederen af en af Amerikas strste kirker. Den mand var en af de travleste prster jeg har mdt, han fortalte mig uden at bede om undskyld, at han ikke havde tid til at bede, men det han virkelig mente var, "jeg giver ikke bn nogen prioritet,"

Da jeg besgte denne kirke, flte jeg ikke nogen tilstedevrelse af Guds nd i forsamlingen, men hvordan kan der vre liv, nr prsten ikke beder?

Fakta er, at ingen kristen vil stte tid af til bn. Med mindre det bliver frste prioritet i vore liv, det m komme fr alting andet - fr familien, karrieren, fritid, ja alt, ellers vil vort offer vre fordrvet!


3. Nogle kristne beder ikke
Fordi de har lrt at leve uden bn!


Mange kristne tror at alt, hvad der bliver forlangt af dem, er at de gr i kirke, lovsynger, lytter til prdikener, modstr synd og gr deres bedste og s vil alt vre i orden. Det er et offer de bringer til Gud - og s tror de at Gud er tilfreds med det!

Jeg har stet ved kristnes ddsleje, som har vret trofaste kirkegnger i over 50 r, de forsmt ikke et mde, de var gode familiemennesker, som kunne tale om alt det ndelige, men de have aldrig haft et bnsliv. De havde tilbragt mange timer med familien foran deres TV, eller arbejdet med deres hobbyer - men de havde aldrig brugt tid p at vre alene med Herren.

Dette kan lyde hrdt, men jeg tror at disse mennesker vil g ind i evigheden uden at kende deres Herre, Gud drog dem aldrig nrmede - fordi de aldrig drog nr til ham!

Jeg frygter for enhver kristen som har lrt at leve trygt uden at have et bnsliv - som aldrig har haft et voksende fllesskab med Herren. Sdanne mennesker ender med at vre fremmede for ham, og de vil vre iblandt dem som Kristus irettestter p dommens dag: "Ja du gjorde mange mgtige gerninger - du helbredte de syge, du gjorde undergerninger, du bragte mange ind i mit rige, men jeg kender dig ikke vig bort fra mig du utro tjener.

Hvordan kan vi fly Guds vrede og mishag, nr vi forsmmer frelsens gave? Hvordan kan vi st foran ham p dommens dag, nr bgerne bliver bnet og viser, at vi ikke har brugt tid sammen med ham? Herre jeg indrmmer, at jeg ikke har brugt megen tid sammen med dig. Jeg brugte den p mig selv, min familie, min karriere, men nu er jeg parat til at bruge evigheden for at lre dig at kende. "Tror du at han vil kbe den? nej - aldrig!

Sagen er, du kan let bruge et helt liv uden at bede, Ja faktisk s kender jeg nogle meget "vellykkede" prster og evangelister som har lrt at tjene helt uden at bede. De kan underholde dig, fortlle dig gode historier og f dig til at le, men de kan ikke overbevise dig, forandre dig, eller bevge dig til at sge Guds ansigt!

Efter en rum tid falder disse mennesker ind i dyb fortvivlelse. Hvorfor? Fordi de bliver mere og mere afhngige af verdens sikkerhed end af Herrens. Deres liv bliver fuld af forvirring p alle fronter, prdikanter, som ikke beder, er prdikanter uden kraft!

P samme mde er det med kristne, som ikke beder. De er overfladiske i deres tro, de er lette ofre for falske lrdomme, nemme at lede vk fra det sande evangelium, sdanne kristne er altid "lydhre" - men de bliver aldrig modne kristne!


4. Nogle kristne beder ikke Fordi de
tror ikke at Gud hrer deres bnner!


Over en lngere tidsperiode bliver mange troende skuffet over, at deres bnner ikke bliver hrt, - og til sidst opgiver de, "mske er det fordi jeg mangler tro, for det jeg ser er, at bn ikke virker for mig, s hvorfor skal jeg bede, nr det alligevel ikke virker?"

P Esajas tid havde Israelitterne den samme attitude, Esajas skrev: "Mig sger de dag efter dag, de nsker at kende mine veje; som et folk, der ver retfrdighed og ikke svigter sin Guds bud, sprger de mig om lov og ret, de nsker at vre Gud nr. "Hvorfor ser du ikke, nr vi faster, og nser ikke, at vi spger vort legeme." (Esajas 58:2-3).

Disse mennesker anklagede Gud for at han ikke lage mrke til dem og det de gjorde! De sagde, "Vi elsker Gud, - Vi gr det rigtige og holder os fra synd og indtil for nylig har vi trofast sgt ham gennem bnnen, men ved du hvad? Han svarer os aldrig! S hvorfor skulle vi fortstte med at bede til ham? Han tager sig ikke af vore bnner!"

Mange ugifte kvinder har det med at tnke p denne mde, de siger, "i revis har jeg alvorligt sgt Herren om at han ville bringe en gudfrygtig mand ind mit liv, jeg har bedt i over 10 r, men der sker intet!" og s forsger de at finde en gteflle selv, - men det bliver til ulykke.

For nylig skrev en prst et foruroligende brev til mig, han skrev: "Kre broder Wilkerson. I den forlbne uge lukkede jeg kirken som jeg havde betjent i en del r. Jeg sendte menigheden hjem og forlod prdikestolen. I revis havde vi bedt om vkkelse - men der skete aldrig noget, vi bad for en ny bygning - men det blev heller aldrig til virkelighed. Over rene skrumpede vi ind til 30 personer, det fungerede bare ikke, og nu rejser jeg for at sge mig et andet job.

Jeg har ondt af denne modlse mand, men jeg holder med ham - han har brug for et andet job, for han har formodentlig aldrig vret kaldet til at vre prst. Forstr du vores kald er ikke at vi skal se vkkelse, eller at f en ny kirkebygning, eller at have et vist antal medlemmer i kirken, nej - det er at tjene trofast - og det glder ogs vores bnsliv!

Jacob skriver at Gud ikke svarer p bnner, som kun har til forml at tilfredsstille selvet: Jacob 4:3 "eller I beder og fr alligevel intet, fordi I beder drligt, kun for at dsle det bort i jeres lyster!"

Tag ikke fejl - vor Gud er trofast skriver Paulus,".... Gud m vre sanddru og hvert menneske en lgner..."(Rom. 3:4). Kernen i det han siger er "Det er uden betydning om du hrer millioner rbe, bn virker ikke, Gud hrer ikke p mig! Lad ethvert menneske blive kaldt en lgner, Guds ord str fast - han er trofast og hrer os!"

Jesus siger, "Alt, hvad I beder om i jeres bnner, skal I f, nr I tror" (Matt. 21:22). Helt enkelt s siger Kristus, "Om du virkelig tror, s vil du vre villig til at vente, og du vil forvente at din himmelske fader svarer dig, og det betyder ikke noget, hvor lnge du skal vente, du vil vre udholdende i troen og forvente et svar!"

Om Gud venter med at besvare en bn for dig, s kan du vre sikker p at han prver din tro. Han vil at du skal stole p ham selv, om han er tavs. Han prver dig for at se om du vil sige, "jeg opgiver, han svarer mig ikke!" Til syvende og sidst vil han at din tro skal blive prvet som det pureste guld - for da vil du vre udrustet til at modtage mange bnnesvar bde for dig selv og andre! Jeg lste engang en historie om en meget gudfrygtig kvinde - en elskelig ldre sster som vandrede nrt ved Herren i mange r. Hendes bnsliv var s strkt, at mennesker alle vegne fra spurgte om hendes forbn. En dag skrev en veninde til hende og bad om forbn, og kvinden samtyggede.

Nogle uger senere fik hun igen brev fra veninden som skrev, "mange tak for din forbn - jeg er blevet helbredt!" Men den gudfrygtige kvinde vidste, at hun havde glemt at bede for hende! Men hun frydede sig over at veninden var blevet helbredt - men hun undrede sig. Hendes tro var svag og hun spurgte Herren, "hvorfor helbredte du hende nr jeg havde glemt at bede for hende?"

Gud svarede hende: "Jeg helbredte hende fordi du kender mig! Du har draget dig s nr til mig, at jeg giver dig det dit hjerte nskede for din veninde - selv om du ikke bad mig om det."

"Hvor stor er dog din godhed, som du har gemt til dem, der frygter dig! Du viser den mod dem, der sger tilflugt hos dig, for alle menneskers jne!" (Salme 31:20). "...for de, der frygter ham, lider ingen mangel" (34:10).

G til dit kammer regelmssigt, og sg ham af hele dit hjerte, det er svaret til et vaklende gteskab, for ufrelste familiemedlemmer, ja for ethvert behov i dit liv. Dit svar kommer ikke over natten, men Gud vil gre arbejdet i hans time og p hans mde. Din del er at tro p at han er trofast og at han vil svare - fordi du er hans elskede barn!

Oversat af Birthe Lyngkilde

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu


KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:

Eneretten til denne datafil tilhrer World Challenge. Den m ikke ndres eller redigeres p nogen vis. Den m kun kopieres i sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil m indeholde kopirettigheds informationer ( d.v.s.: Forlagsret (C) 2001 by World Challenge"). Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undtagelse af nogle f korte citater. Giv venligst anerkendelse til flgende kilder. Forlagsret (C) 2001 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfrer vanskeligt stillede unge og ldre med livsforvandlende programmer
Web side - http://misslink.org
Chapel - http://misslink.org/chapel2.html
Home of the World Challenge Prdikestol Serie af David Wilkerson
http://www.tscpulpitseries.org


Forlagsret - Forlagsret © 2001 - The Lorain County Free-Net Kapel
Nord Central Ohio, U.S.A.

VERST P SIDEN

Vores webmaster har brug for dine kommentarer og forslag.
Denne side er sidst opdateret d. 28 Januar 2001.

Derfor tver vkkelsen/ "Hjlp!"/ Det findes her/ Sponsor/ Trosbekendelse
Dansk Indholdsfortegnelse/ Rundt omkring Pianoet/ Bibelstudie/ Opslagstavle/ Bibliotek/ Hjem/ Prdikestol Serie