Click here to go to World Challenge Prdikestol Serie opening page

Uarbejdsdygtig p grund af synd!
(Incapacitated By Sin!)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

af David Wilkerson
13 juli, 1998
__________

Uarbejdsdygtig - hvilket forfrdeligt ord! Det betyder "unsket til at f kraft og kapacitet til at tjene; uegnet og m opgive, ubrugelig; diskvalificeret."

I overensstemmelse med Guds ord, s er det synd som diskvalificerer os, den pvirker prster liges vel som lgmand - den stjler al kraft og brugelighed og efterlader dem trre og tomme, den tager alle evner fra dem, s at de ikke kan fuldfre den evige plan, som Kristus havde for deres liv.

Da Esajas forudsagde Kristi komme og hans kongerige, og han forudsagde hvordan Kristus sande tjenere ville vre, derved fortalte han hvordan vores tjeneste ville vre i disse sidste tider. Hovedindholdet var flgende, "Jeg vil at I skal kende kendemrket af Gud's sande folk - de som vil tjene lige indtil fredens prins kommer for at regere!"

Esajas begynder med disse ord: " Kongen skal regere med retfrdighed" (Esajas 32:1). Derefter siger Profeten, " De skal vre som l for vind, som skjul mod skybrud, som en bk i et vandlst land, som skyggen fra en vldig klippe i et udtrret land." (vers 2).

Nogle bibellrere mener, "De skal vre" at Esajas her beskriver enhver kristen som tror p Kristus, - men her er jeg uenig, intet menneske kan p nogen mulig mde vre alle disse ting - l for vind, skjul mod skybrud, bk i et vandlst land, skyggen fra en vldig klippe i et udtrret land. Ligegyldigt hvor hellig eller hvor strkt troende vi er, s kan vi ikke vre alle disse ting for alle mennesker.

Det er helt klart for mig, at Esajas her taler om Kristus, Esajas fortstter med at fortlle os, at en oprigtig tjener vil prdike Kristus fyldestgrende! En sdan tjener vil leve i overensstemmelse med Jesus. Stole p at Herren vil vande hans sjls have. Han vil leve med en sikker tillid i sin nd og hvile i fuldkommen fred, da vil han vidne om: "I hans skygge elsker jeg at sidde. Hans frugt er sd for min gane. Han har frt mig til vinhuset, p skiltet over mig str: Krlighed. (Hjsangen 2:3-4).

En sdan Gud's tjener er ikke "fristet" i sin sjl af synd, nej tvrtimod, han stoler p at Hellignden vil skrme imod synden, og derfor er hans nd s fri som en fugl, han har ingen frygt eller bekymringer, for alt er gjort op imellem ham og Herren. Derfor er der nu sang i hans hjerte - fordi Kristus er hans glde!

Desforuden ved en sdan tjener, at ingen kan skade ham - fordi han klynger sig til Gud's sikkerhed, trst og lfter, - at de vil forsvare hans retfrdighed. Intet vben som er smedet imod ham kan have heldet med sig - fordi Gud selv rejser sig op imod enhver tunge som kommer imod ham. Gud er hans forsvarer i et trt land!

Derefter peger Esajas p to vigtige kendetegn p en retfrdig tjener. For det frste s har han bedmmelse - for det andet, s kender han Guds rst klart: " jnene p dem, der kan se, skal ikke lukkes til, rerne p dem, der kan hre, skal lytte; (Esajas 32:3).

Vi ser et eksempel p dette, da han frste gang mder Natanael. Da Jesus s Natanael komme hen imod sig sagde han: "Se, dr er sandelig en israelit, som er uden svig." (Joh. 1:47). Med andre ord: "Se her brdre - her kommer der en mand som ikke er hykler, der er ingen svig eller umoralitet, han er et rent kar!"

Derefter vendte Jesus sig imod Natanael og sagde, " Sandelig, sandelig siger jeg jer: I skal se himlen ben og Guds engle stige op og stige ned over Menneskesnnen." Med andre ord s siger Jesus til Natanael, "Gud vil bne dine jne s du vil se mere og mere benbaring. Han vil benbare himlen for dig bestandig!"

Ligeledes kre elskede, vil Gud slutte pagt med enhver tjener af evangeliet, hvis liv er uden skam, som er uden skjult synd eller mrke hemmeligheder. En sdan tjener vil konstant modtage nye benbaringer af Kristus herlighed og da er hen et orakel for Gud - som bestandig modtager nye ord fra Himlen!

Jeg bliver ofte forundret over de friske salvede ord, som jeg hrer fra mange ukendte unge prdikanter. Vi modtager bnd med brndende taler fra hele landet, og pludselig vil et bnd vre et sdant budskab. Nr jeg hrer et bnd med en s klar vision af Kristus, ringer jeg ofte til denne prdikant og sprger efter flere bnd.

Om hans bnd s beviser, at han er konsekvent i hans vision og i hans budskab, - og nr jeg bedmmer at himlen bner sig for ham jvnligt, - s fler jeg mig tilskyndet til at inviter ham til at prdike i Times Square Church. Det var p den mde vi fik vores kollega prst, Carter Conlon.

Sdanne tjener er ligefremme og simple i deres vandring med Gud. Deres liv er som en ben bog. De er hengiven imod deres koner og familier og de er ligeglade med egne ambitioner. De betjener gladelig sm menigheder, og tilbringer mange timer alene i bn.

Disse mennesker spilder ikke tiden p tbelige lege eller tidsfordriv. De spilder ikke tiden med at se TV, surfer p Internettet, eller er besat af sport, hele deres vren er fyldt af Gud's nd, og Kristi benbaringer flyder fra dem som floder af liv!

Vores kirke er ogs fyldt af gudfrygtige ldste. Ofte nr disse mnd underviser, ryster jeg p hovedet af forundring. "Hvor fik disse tjener al den utrolige benbaring om Guds herlighed, kraft og fyldestgrende indsigt om Kristus fra? De har ingen teologisk trning fet. Alligevel er deres undervisning ren, hellig, og fuld af benbaring!"

Lige som Natanael, de er tjenere i hvem der ikke findes svig, ingen skjulte vaner, ingen uopgjort synd. Derfor kan de se, hre og bedmme Gud's rst til dem. De er ikke vildledt - derfor genkender de Herrens hjerteslag klart!

Jeg har forklaret Esajas beskrivelse af en gudfrygtig endetids prdikant. Lad os nu se p hvad Esajas siger om en uduelig Gud's tjener:


1. Har ingen bedmmelse.


Den uarbejdsdygtige tjener har sine "ndelige jne" uklare (slret), selv om Esajas i dette kapitel profeterede om alt det gode der kommer til en tjener nr Herren fornyer dem, s var den han stilede det til stadig dv og blind, for det der var fra Gud.

Matthus fortller os, " men er dit je mat, er hele dit legeme mrkt. Hvis nu lyset i dig er mrke - hvilket mrke!" (Matt. 6:23). Skriften siger klart: Skjult synd er "Mrkets gerninger." Og vi ved fra Gud's ord, at lyset ikke har fllesskab med mrket, hans lys vil ikke virke i mrke kamre at utilgivet synd.

Peter fortller os at Kristus "prdikede for de nder ned i mrkets forvaring; dem som frhen var ulydige" (1 Peter 3:19-20). Det var ulydighed, som havde frt disse sjle ned i mrkets fngsel, og sledes er det ogs i dag. Enhver handling som er gjort i ulydighed, vil bevirke at bedmmelsens lys i os bliver formrket, og i lngden vil det medfre at vores formen til at se sandheden vil blive fordrejet og den "bne himmel" over os bliver formrket.

Herren lider mgtigt, hver gang skjult syng bringer mrke over vores sjl Intet sret ham mere, end nr vi modstr og afviser hans overbevisende advarsler. Tnk over de tragiske tilflde som er beskrevet i de to breve som vi har modtaget.

Denne kvinde siger, at hun har anmodet om skilsmisse, for hun genkender ikke mere den mand som hun blev gift med. Nu vandrer han i mrke - og mader sin sjl med affaldet fra helvede!

Jeg husker denne prst, han var en vidunderlig Gud's tjener, men i dag efter mange rs indtagelse af hans lidenskab, har han skilt sig fra sin kone. Han har giftet sig igen men en ond kvinde - og han er dybt involveret i det okkulte, men han retfrdiggr stadig sine handlinger! Nr jeg nu tnker p ham, kommer jeg i tanker om Esajas advarsel: " Ve dem, der kalder det onde godt og det gode ondt, om gr mrke til lys og lys til mrke, gr det bitre sdt og det sde bittert.!" (Esajas 5:20)

Apostelen Paulus giver en rdselsfuld beskrivelse af dem der vandrer "i deres tankers tomhed." "Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke lngere som hedningerne, tomme i deres tanker, formrkede i sindet og fremmede for livet i Gud i deres uvidenhed og deres hjertes forhrdelse." (Ef. 4:17-18) sdanne mennesker retfrdiggr deres synder, og sger ikke at blive sat fri af dem.

Hvordan blev de s blinde og formrkede? De faldt p grund af en kold blindhed, som altid overmander dem, -som giver sig hen til synd: " I deres afstumpethed har de hengivet sig til udsvvelse, s de af griskhed begr alle slags urene handlinger." (vers 19).

Der findes ikke noget mere tragisk, end en prst som Gud har gjort blind - en mand som er bange for at nvne synd, fordi han hnger fast i sin egen synd, som kalder godt for ondt og ondt for godt, som er blevet , og som ikke prdiker andet end eftergivende nde.

Den puritansk skribent John Owen beskriver det tragiske resultat: " En mand som ligger under for dominerende krfter af begr, ligger under for falsk trykhed, og er ikke istand til at bedmme de kommende farefulde tider. Han er uduelig som vagtmand.


2. Dv overfor God rst.


Esajas profeterede trofast til Israel at "at rene p dem som hre" vil blive bnet en dag, men desvrre, s har hans lyttere lukket deres rer for Gud's rst, de holdt hellere fast ved deres synder!

"... for I svarede ikke, da jeg kaldte, I hrte ikke, da jeg talte, men I gjorde, hvad der var ondt i mine jne, I valgte, hvad der var imod min vilje. Derfor siger Gud Herren: Mine tjenere skal spise, men I skal sulte; mine tjenere skal drikke, men I skal trste; mine tjenere skal gldes, men I skal blive til skamme; mine tjenere skal juble i hjertets lykke, men I skal skrige i hjertets nd og jamre i fortvivlelse. I skal efterlade jeres navn til mine udvalgte, til forbandelse: Gud Herren drbe dig! Men mine tjenere skal f et andet navn," (Esajas 65:12-15)

Hvor tragisk er det ikke nr vi ngter at hre de krlige advarslerne fra Hellignden, nr vi lukker vore re til Gud's befalinger for at retfrdiggre kdets lyst. Da er vi dmt til erfare alle slags sorger og smerte.

Vr venlig og forst - jeg taler her ikke om en Gud's tjener som bliver overrasket af den synd som han hader, jeg taler heller ikke om den troende som ikke under sig selv ro, inden Hellignden stter ham fri, jeg er inderligt enig med John Owen som skrev. "Aldrig i menneskets historie, har Gud fjernet sig fra den mand som blev overrasket af synd, og som rber imod synden nat og dag, den som aldrig har accepteret synden."

Nej, jeg taler om den troende, som har lrt at elske sin synd - den som har lagt sit hoved i Delaila's hoved, en sdan troende har forhrdet sin samvittighed, s derfor, nr han nu taler Gud's ord s bliver det bedragerisk.

Jeg kender mange prdikanter som er sdan, de udgyder deres trer over alteret, hvor de grder og stnner, - men de fortstter med at snyde deres koner. Gud advarer dem. "Jeg vil ikke acceptere jeres hykleriske trer, men stop jeres forrderiske gteskabsbrud!" (se Malakias 2:15).

Den tjener som fortstter med at synde, vil helt sikkert begynde at hre stemmer - men ingen af stemmerne vil vre Gud's, men en sdan person vil blive overgivet til bedrag: "sdan vlger jeg at plage dem og bringe dem, hvad de frygter. For ingen svarede, da jeg kaldte; ingen hrte, da jeg talte; men de gjorde, hvad der var ondt i mine jne, og valgte, hvad der var imod min vilje." (Esajas 66:4)

Hvor forfrdeligt det er, nr Gud ikke taler mere! Saul fandt sig selv i denne bedrvelige situation, han var engang ledt af nden og havde ndens gaver, men han endte med ikke at kunne hre Gud's rst, skriften fortller os, at i hans sidste dage, "Men da Saul s filistrenes hr, blev han bange, ja, rdselsslagen. v6 Saul rdspurgte da Herren, men Herren svarede ham ikke, hverken ved drmme eller ved Urim eller ved profeter" (1 Sam. 28:5-6).

I gennem rene, har jeg modtaget evangelister p mit kontor, som p et tidspunkt blev mgtigt brugt af Gud, du ville sikkert kende de flestes navne, men nr jeg senere har mder dem, s er de faldne mnd - fuldstndigt behersket af deres lyster!

Disse mnd sad overfor mig med tommr udtryk - som tomme skaller med ordet "Ichabod" skrevet p deres pander: "Gud's herlighed var forsvundet!" hvad var der sket med dem? De brugte deres sidste r mageligt henslngt foran TV - s de havde ikke fet et friskt ord fra Gud i mange r. De var ikke engang istand til at prdike en gammel prdiken, og nr de sad sammen med mig, kunne de ikke engang bede.

Jeremias siger om sdanne mnd: " Men de hrte ikke og lyttede ikke; de gjorde nakken stiv og ville ikke hre og tage ved lre." (Jeremias 17:23) for de har gjort nakken stiv og vil ikke hre p mine ord. (19:15)


3. Forvrngning af sandheden.


Esajas taler om den stammende tunge (Esajas 33:19). " Du ser ikke mere det barbariske folk, et folk med fremmed sprog, som man ikke forstr med stammende tunge, som man ikke fatter." Det hebriske ord for "stammende" i denne passage betyder " mangelfuld udtalelse" det er en rst af usikkerhed og uplidelighed - en der taler et ord uden tone af sandhed og kraft.

Lyt til profetens hjtidelige ord angende dette emne,: "For tben taler tbeligt, hans hjerte handler ondt, han handler gudlst og taler falsk om Herren" (32:6). Det Hebriske ord for "tbeligt" betyder her "Tbelighed, en ond forbrydelse. "det kommer fra ordet "nabal" som betyder, "tbelig fjols"."

Esajas fortller os, "kun et ondt fjols forsger at videregive Gud's ord, samtidig som han hengiver sig til synden. Hans ord lyder fuldstndig tbelige." En sdan mand begr " Han lader den sultende hungre og den trstende mangle vand." (samme vers). Hans egen vildfarelse ender med at han vejleder andre forkert!

Jeg grmmes over de hundrede vis af breve fra kristne over hele landet som siger. "Jeg fr en knude i maven, blot jeg tnker p at g i kirke. Min prsts prdikener er s overfladiske og ufuldkomne. Intet af det jeg hrer udfordrer eller provokerer mig til hellighed." Hvorfor er det sdan? Det er fordi det ord som prsten prdiker, er ikke et salvet budskab!

Jer er overbevist om, at specielt en synd, mere end alle andre synder, forrsager en sdan grov forvridning af sandheden. Det er vantroens synd og denne synd breder sig voldsomt i mange tjenester i dag.

Gud kalder synden af vantro for "at g tilbage til Egypten": "Ve dem der gr tilbage til Egypten for at f hjlpfor de sger ikke efter den Hellige fra Israel, Herren sger de ikke!" (31:1) " Ve jer, oprrske brn, siger Herren, I gennemfrer planer, som ikke er fra mig; I slutter forbund, som er min nd imod, s I fjer synd til synd. I drager ned til Egypten, men sprger ikke mig til rds; I sger sikkerhed under Faraos vrn tilflugt i Egyptens skygge." (30:1-2)

Esajas var mlls over at se s mange af Israels leder, sadle deres heste og galoppere til Egypten, for at sge rd om sikkerhed angende nationale og politiske problemer. Det var de samme mnd som fortalte profeten, at de ikke havde tid til at sge Herren om rd, men Gud s ikke p deres handlinger letsindigt, han kaldte det oprr - han udtalte dom over dem!

Intet er forandret i dag, mngder af kristne krydser landet, for at overvre seminarer og sammenkomster med et sind af fyldt af "g tilbage til Egypten", de dkker netvrket med strategier, lner verdslige metoder og fr verdslig-inspirerede rd. Inden lnge sger de alt det nye som tilfredsstiller deres spnding.

Men den bedende tjener som stoler p Gud, er helt klar over at han ikke har tid til Egyptens visdom, men det sted han gr til, er hans kammer og derfra fr han sine rd og vejledning - p kn.


Lad mig nu give dig
de gode nyheder!


Herren har givet os et dejligt eksempel af, hvordan vi kan modtage hans kraft til at helbrede hans tjener som er blinde og dve, dette eksempel findes i Haggajs bog.

Herren sendte to mnd p en mission hvor de skulle opbygge Jerusalem's faldne hytter, disse to mnd var Zerubbabel og yppersteprsten Josva - to gudfrygtige leder som adld Herren og udfrte hans arbejde meget trofast.

Men frst mtte de rydde den strke modstand de havde fra grupper af frafaldne, afgudsdyrkende Jder og misundelige Samaritaner som modstod deres arbejde, som gjorde alt de kunne for at forhindre deres arbejde. Til sidst lykkedes det disse to grupper at f Cyros til at modstte sig deres mission, derfor blev Zerubbabel og Josva trtte af al deres slid - af at blive modarbejdet, bagtalt og fejlbedmt, s de nste 16 r stoppede Gud's plan.

Men Zerubbabel og Josva havde aldrig fet ordre fra Gud om at de skulle stoppe. Bibelen indeholder ingen information om at Cyros tilbagekaldte deres tilladelse til at bygge, s deres arbejde skulle stadig udfres og sandheden er, at Gud havde al magt som behvedes, for at hjlpe dem med at fortstte.

Men Cyros mundtlige advarsel gav Zerubbabel og Josva en undskyldning til at stoppe deres arbejde, og derefter brugte de al deres energi til at tilgodese deres egne personlige behov, de tnkte kun p sig selv - hus, land familie og karriere, al deres tjenestes offervilje var borte, de troede ikke at de behvede at bre korset eller bre Gud's byrder.

P sdant et tidspunkt srger Satan altid for at give en udvansket teologi og g p akkord med vores livsstil. Budskabet her var, "det er ikke Gud's time lige nu, det har ordet fra Cyros gjort os klar, Herren vil fortlle os, nr tiden er inde, lad os i mellemtiden bygge vore egne huse, vi har brug for at nyde religionen!"

Men hele Israels folk - inkluderet disse to gudfrygtige mnd - var udsat for grov vantro, de tabte al deres tro p at Gud var istand til at forsrge dem.

Jeg ser den samme nd af vantro i dag, prster har ligefrem fortalt mig, "jeg tller dagene til jeg bliver pensioneret, jeg har fet nok af mennesker! Jeg gider ikke hre p deres sludder mere, s snart jeg er pensioneret, flytter jeg vk herfra!"

Nej! Mtte en sand Herren's tjener aldrig gre det p denne mde! Hellignden er en hurtig nd - og om du lever og tjener i nden, s vil du blive strkere, jo ldre og lnger du tjener, Herren's arbejde m blive mere og mere spndende for hvert r der gr!

Men Zerubbabel og Josva blev mere og mere dve og blinde. De elskede synden og blev uarbejdsdygtige tjener, som kun kiggede efter deres egne behov. Uden tvivl blev Gud bedrvet og misfornjet over dem!

P samme mde kre elskede, er beskrivelsen om den uarbejdsdygtig tjener som Esajas her giver passer mske p dig, du bliver mske omringet og plaget af en synd, som ikke vil slippe sit tag i dig. Men m Gud se p dit hjerte - og om du har den mindste rest af sorg tilbage i dig, da kan Gud genoprette alt for dig, alt det som krftormene d fra dig. For Herren er ikke frdig med dig, fakta er, at dine bedste dage ligger foran dig!


Om du nsker at blive fornyet,
genoprettet og befriet, da vil Gud
sende dig en sidste advarsel
- det lfte er sikkert!


Tak Gud for profeten Haggaj, her var en Gud's mand som levede i sejr - en som havde Gud's tanker og som vandrede i nde, en som himlen havde bent sig for, han kom frem p arenaen og gav Zerubbabel og Josva en advarsel: "Er det tiden til, at I selv bor under tag i jeres huse, nr dette hus ligger i ruiner? Derfor siger Hrskarers Herre Lg mrke til, hvordan det gr jer:" (Haggaj 1:4-5).

Dette var et kald til at stoppe med at srge for sig selv - men ikke kun selv behag, men ogs selv fortvivlelse, Haggaj sagde, "glem fortiden! Nu er tiden kommet til at rejse sig af slvhed, taget alle dine synder i betragtning, Gud vil at du genoptager hans arbejde, der hvor du stoppede, tag dine redskaber, genoptag din tillid til Herren, g tilbage til din lnkammer bn - og tro Gud for at han kan lse dig fra din synd, da vil du snart hre hans rst igen!"

Skriften siger, " Og Herren vakte nden i Judas statholder Zerubbabel, Shealtiels sn, og i yppersteprsten Josva, Josadaks sn, og i alle, der var tilbage af folket, og de begyndte arbejdet p deres Gud Hrskarers Herres hus" (vers 14). Da gav Gud dem dette lfte: " Lg mrke til, hvordan det gr fra i dag.Fra i dag vil jeg velsigne." (2:18-19)

Zerubbabel og Josva vandrede igen i tro og retfrdighed, og profeten gav dem det allerbedste ord: Gud ville fjerne alle de besvrligheder som nsten havde delagt dem! " Hvad er vel du, store bjerg? "Du skal blive til slette foran Zerubbabel. S skal han hente slutstenen mens der lyder jubelrb over den." ( Zak. 4:7)

Kre Hellige, dette er hvad dine nuvrende prver handler om, Gud opvkker dit hjerte igen - derefter vil du se fuldbyrdelsen af dit kald! Hellignden vil nedbryde ethvert fstningsvrk i dit liv - ikke igennem din styrke, men igennem hans. Da vil du fuldbyrde det lb som Gud har lagt frem for dig, og lige som Zakarias vil du rbe, nde, nde! Gud har vret barmhjertig og trofast imod mig!"

Du vil dagligen f hans salvelse, indtil dit sidste ndedrag, du vil g herfra med en krone af retfrdighed p dit hoved!

Oversat til dansk af Birthe Lyngkilde,
Snderborg Danmark d. 15 januar, 1999.

Bibelsitater fra Det Danske Bibelselskab's 1992 oversttelse.

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu


KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:

Eneretten til denne datafil tilhrer World Challenge. Den m ikke ndres eller redigeres p nogen vis. Den m kun kopieres i sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil m indeholde kopirettigheds informationer ( d.v.s.: Forlagsret (C) 1999 by World Challenge"). Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undtagelse af nogle f korte citater. Giv venligst anerkendelse til flgende kilder. Forlagsret (C) 1999 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfrer vanskeligt stillede unge og ldre med livsforvandlende programmer
Web side - http://misslink.org
Chapel - http://misslink.org/chapel2.html
Home of the World Challenge Prdikestol Serie af David Wilkerson
http://www.tscpulpitseries.org


Forlagsret - Forlagsret © 1999 - The Lorain County Free-Net Kapel
Nord Central Ohio, U.S.A.

VERST P SIDEN

Vores webmaster har brug for dine kommentarer og forslag.
Denne side er sidst opdateret d. 7 Februar 1999.

Derfor tver vkkelsen/ "Hjlp!"/ Det findes her/ Sponsor/ Trosbekendelse/ Dansk Indholdsfortegnelse/ Rundt omkring Pianoet/ Bibelstudie/ Opslagstavle/ Bibliotek/ Hjem/ Prdikestol Serie