Click here to go back to World Challenge Pulpit Series multilingual page

Guds Nærhet!

(The Nearness of God!)


Ren Tekst Fil + Home Page + Norsk Meny + Subscribe + Copyright

Av David Wilkerson
11. November 1996.
__________________

Jeg ønsker å dele to vers fra Hellen Spurrells originale hebraiske tekst med deg:

"Når utspekulerte forfølgere nærmet seg, som er langt borte fra din lov; da var du, å Jehova nær, med alle dine trofaste bud ..." (Sal. 119:150:151).

Det er en strålende sannhet i dette verset som kan forvandle ditt liv, gi deg fred og hvile hinsides noe som du hittil har erfart. Du skjønner, med en gang du forstår sannheten om Guds vedvarende nærhet hos deg - at han elsker deg og er stadig nær deg - så må all frykt og usikkerhet forsvinne!

I denne teksten ser David de onde komme nærmere og nærmere i et forsøk på å ødelegge og drepe ham. Han sier: "Fæle, korrupte, ondsinnede syndere tar inn på meg. De er overalt rundt meg, og deres makt er økende. De er oppsatt på å ødelegge meg fullstendig!"

Vi har alle en slik fiende - vår sjelefiende, djevelen. Og han har alltid hatt en hensikt i sinne, å ødelegge Guds arbeide, og å forføre og ta motet fra hans folk. Satan bruker virkelig all sin makt og list for å avskjære kristne fra Herrens velvilje og tilstedeværelse. Og det er nettopp det han nå prøver på i ditt liv - forsøker å gjøre deg mismodig, forføre deg og utslette deg!

" ... Kom, la oss utslette dem ... slik at ingen lenger minnes Israels navn!" (Sal 83:5).

Mørkets makter og myndigheter er alltid i virksomhet med å planlegge og konspirere vår ødeleggelse. De sier: "La oss ødelegge Guds folk. Vi vil gjøre dem til intet mindre enn et minne som farer forbi!"

Edomittene kom for å ødelegge Jerusalem med krigsropet: " ... Riv ned! Riv ned, like til grunnen ..." (Sal 137:7).

De sa: "Riv byen ned like til grunnen. Jevn den med jorden, utslett den - riv den ned til selve marken!"

På samme vis i dag, Satan vil ikke bli tilfreds før han ser den fullstendige ødeleggelse og fall til enhver gudfryktig tjeneste, kirke og sanne tilbeder av Jesus. Djevelen er ikke bare en slags kosmisk spøkefugl eller spilloppmaker, som lager vanskeligheter og spiller oss puss bare for å gjøre det vanskelig for oss. Hans demoniske ånder er ikke bare noen ertekroker som går omkring og gjør livet surt for oss.

Nei - Satans hensikt er mye mer alvorlig enn som så! Han er oppsatt på den fullstendige ødeleggelsen til Jesu Kristi kirke. Hans ene mål er å jevne oss med jorden, slå oss ned og etterlate intet annet enn et minne.

Djevelen var temmelig åpenbar i sin hensikt selv med Jesus. Han fristet Guds Sønn rett frem, bønnfalt ham om å vende seg mot sin egen Far og etablere et jordisk rike. Hvilken løgner - hvilken forferdelig tankegang ligger ikke bak å ta slike frekke, onde skritt! Men Satan vil prøve alt i sin makt for å ødelegge alt som er rettferdig og hellig. Og han stopper aldri; han står alltid på. Det kommer alltid nye onde planer fra helvete!

Du kan ganske enkelt ikke overse en slik djevel. Men vær så snill å forstå: Jeg prøver på ingen måte å glorifisere Satan. Juridisk så har han blitt frarøvet all sin makt. Han kan ikke forbanne noen til helvete ved å krysse den grensen av blod som Jesus har trukket opp. Men fakta gjenstår, djevelen har en ond plan for alle kristne - og han er i virksomhet i denne verden for å sette den ut i livet. Dersom du ikke tror det, så er du allerede i trøbbel!



Djevelen er Oppmuntret av
Alle Sine Tidligere Seire.


I New York City kan du finne ruinene av mange kristne tjenester som startet med Guds kraft og velsignelse. Satan har slått dem ned, jevnet dem helt til grunnen!

La oss ta Colombia Universitetet, grunnlagt som et fakultet for å lære opp gudfryktige prester og pastorer. Jeg har en bok med prekener av skolens første president - og den er full av Kristus-sentrert forkynnelse! Grunnleggerne var hellige menn, fulle av Kristus, med en byrde for en fortapt verden. Og de hadde en tjeneste som var velsignet. Kraftfull hellighetsforkynnelse strømmet ut fra skolens prekestol.

I dag er Colombia djevelens lekegrind, et drivhus for humanisme og forfall. Gud er bare et fjernt minne på universitetsområdet. Ødeleggelsen av denne institusjonen har nådd ned til selve grunnvollen!

Det samme er tilfelle med Harvard, Yale og andre universiteter over hele nasjonen. De ble grunnlagt av Guds menn som opplæringsanstalter for evangeliets tjenere. Disse skolene gledet seg en gang over store vekkelser - men nå har humanismen full kontroll. De har blitt formørkede, avgudsdyrkende institusjoner.

New York City hadde også en gang mange menigheter som var i brann og kraftfullt effektive tjenester for de fattige og utslåtte. Men mange av disse har blitt revet ned av Satans planer og motiver:

Djevelen har lykkes med å føre disse en gang så gudfryktige virksomhetene til ødeleggelse. Og han er ute etter å føre deg til ødeleggelse også! Du kan til og med kjenne de utspekulerte forfølgerne i Salme 119:150 puste deg i nakken akkurat nå - fast besluttet på å avskjære deg og å gjøre din nåværende vandring med Herren til bare et minne.

For ikke lenge siden så var jeg på hjørnet av 49th Street og 8th Avenue og kjøpte en avis da to narkomane kom bort til meg og sa: "Hei Pastor!" Begge var ruset.

En av dem la armen sin rundt meg, og jeg gjenkjente ham. Jeg sa: "Hei, du har vært på 'Timothy House', har du ikke?" Han svarte: "Ja, i seks måneder. Men en dag vandret jeg og kompisen min bare ut derfra. Min kamerat ble arrestert i dag. Han kan få fem år."

Så snudde han seg og introduserte meg til mannen som var sammen med ham. Mannen var president i motorsykkelgjengen 'Suicide' i Brooklyn. Denne drapsgjengen hadde vært oppslag i avisene for sine ugjerninger. Og nå sa denne lederen til meg: "Mr. Wilkerson, jeg kjenner deg. Min far er pinseforkynner."

Mannen fra 'Timothy House' begynte å gråte. Han falt mot meg og sa: "Jeg elsker deg." Plutselig følte jeg Jesus enorme kjærlighet strømme gjennom meg for disse to mennene. Og jeg sa: "Jeg elsker dere også." Den gråtende mannen sa: "Pastor David, djevelen prøver å drepe meg. Han prøver å ødelegge meg!"

Jeg sa til ham: "Du kan be sammen med meg her og nå. Men dersom du ikke ønsker å gjøre det, så vet du at du alltid bare kan gå ned i gaten til vår 'Øvresal', og de vil be for deg. Du vet hvor det er."

Plutselig begynte gjenglederen - predikantens sønn - å rygge unna. Han sa: "Hei mann, jeg stikker herfra!"

Denne mannen hadde demoniske makter overalt rundt seg. Jeg kunne føle det, og han visste det også. Men selv da han prøvde å flykte fra Guds nærvær, så følte jeg at Jesus strakk seg ut etter ham med sin veldige kjærlighet.

Akkurat nå ønsker jeg å spørre deg: Hvordan har det seg at Jesus kan vise slik kjærlighet til dem som tar stoff og begår lovbrudd, og ennå kan du si til deg selv "Gud kan ikke elske meg fordi jeg har sviktet ham!"

Du kan være sikker på at Gud elsker deg! Dersom hans elv av kjærlighet strømmet gjennom meg for disse to mennene, hvor mye mer flyter den ikke mot deg? Hvordan kan det ha seg at du kan tilby nåde til en verden som er døende i sin synd, og enda ikke tilby den til deg selv?



Det er Tider Da Det Ser Ut Som Om
Djevelen er i Ferd Med å Vinne Seier!


Djevelen lykkes med å binde apostelen Paulus med lenker og føre ham til Rom for å bli drept. Men Gud grep inn og befridde Paulus! Satan hisset også opp noen jøder fra Antiokia som raste mot apostelen. De steinet ham og dro ham deretter ut av byen i den tro at han var død.

Kan du se for deg mengdene av demoner som stirret inn fra den åndelige verden - mens de lo frydefullt, telte den store predikantens siste åndedrag og vente på å få komme i hans begravelse? Kan du se Satan selv skryte: "Vi har slått ham ned, jevnet ham med jorden, ødelagt ham! Paulus og hans forkynnelse vil snart bare være et minne. Vi har ødelagt evangeliet. Den største fienden vi har på jorden har blitt felt!"

"Men da disiplene samlet seg om ham, reiste han seg og gikk inn i byen. Dagen etter drog han av sted til Derbe, sammen med Barnabas." (Apg 14:20).

Paulus ble umiddelbart reist opp. Og han marsjerte rett tilbake til byen, med sitt hode hevet. Kan du forestille deg hva disse demonene må ha tenkt? De fløy sannsynligvis i alle retninger!

Paulus forklarte hvorfor Gud tillater djevelen å prøve oss så hardt: "Vi regnet oss alt som dødsdømte, for at vi ikke skulle stole på oss selv, men på Gud, han som oppvekker de døde." (2.Kor. 1:9).

Jeg tror at Satans mektigste våpen mot Guds folk er fristelse og begjær som fører til synd. Hans hensikt er å oppsluke troende i skyld, frykt og fordømmelse - å gjøre dem mismodige og nedslåtte. Og jo mer de elsker Jesus, jo heitere og kraftigere vil fristelsen bli!

Kanskje du tror at grunnen til at du blir så kraftig fristet er fordi du har en ond ånd. Men når du elsker Jesus - når han er ditt hjertes frelser og Herre over din vilje - så er du en øremerket person i helvete. Og Satan vil prøve å hogge deg til jorden!

Du kan kanskje si: "Broder David, jeg kan føle disse utspekulerte forfølgerne som du snakker om. De haler inn på meg. Og Satan ønsker å ødelegge meg, å avskjære meg fra Jesus. Han har satt meg i en løvehule - en fristelsens ildovn!"

David sa: " .... hadde ikke Herren vært med oss .... så hadde de slukt oss levende da deres vrede brant imot oss." (Sal 124:2-3).

La meg advare deg, spesielt om du er en ny etterfølger av Jesus Kristus: Det betyr ingenting hvor hellig, ren eller feilfri du føler deg, eller hvor trygg du tror du er. Du er ikke hevet over det å bli fristet! Dersom du tror at du ikke kan røres, så se opp, så du ikke faller inn i stor fristelse og synd.

Lik Paulus, så setter jeg ikke noen lit til kjødet. Noen av de mest gudfryktige mennesker jeg kjenner har sviktet Gud forferdelig. Og jeg tenker på den forferdelige fristelsen og fallet til David, en mann etter Guds hjerte.

David ble alvorlig fristet, falt i hor, løy og drepte en uskyldig mann. Jeg er sikker på at da profeten Natan avslørte ham, så var Satan overbevist om at David var nede for telling. Han ventet at denne mannen skulle løfte opp hånden og si: "Hva er vitsen? Jeg har vanæret Gud! Jeg har syndet mot lyset, begått de samme syndene som jeg har talt imot. Gud kan aldri bruke meg nå. Mitt hjerte er for skittent. Jeg har blitt overmannet av synden!"

Men hvor feil Satan tok! Lytt til Davids rop etter han hadde omvendt seg: "Hårdt tuktet Herren meg, men til døden overgav han meg ikke." (Sal 118:18). David sa: "Jeg ble fristet og prøvet - men Gud ville ikke gi meg over til Satans makt!"

Kjære hellige, dersom djevelen kommer etter deg med kraftige fristelser, så er det ikke alltid fordi ditt hjerte er ondt. Det kan være at han angriper deg fordi du har vendt deg til Herren! Han fører brennende prøvelser av begjær og fristelse mot deg for å prøve å ødelegge din tro.

"Mine kjære! Undre dere ikke over den ild som kommer over dere til prøvelse, som om det var noe merkelig som hendte dere." (1.Pet. 4:12).

"Dere har ikke møtt noen fristelse som mennesker ikke kan tåle. Og Gud er trofast. Han skal ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen og utgangen på den slik at dere kan tåle den." (1.Kor. 10:13).

Det finnes ikke noe merkelig i det hele tatt med det som skjer med deg. Men du kan bli motløs fordi fienden har kommet mot deg som en flod. Angrepet kan være gjennom fristelser, begjær, ekteskapsproblemer, en økonomisk krise. Og det kan være du sier til deg selv: "Her prøver jeg å tjene Herren ved å gjøre mitt beste for å elske ham og være trofast mot ham. Men ting holder bare på å bli verre. Er det noe galt med meg? Hvorfor klarer jeg ikke komme meg opp av dette hullet? Hvorfor ser mine problemer bare ut til å hope seg opp?"

Jeg bønnfaller deg om å se deg til høyre, til venstre, foran deg, bak deg: Alle går gjennom noe! Bak smilene til dine kjære brødre og søstre i Kristus er det mange tårer. De lider under prøvelser som du ikke vet noenting om. Nei, du er ikke alene i dine lidelser - og dine prøvelser er ikke noen merkelig, uvanlig omstendighet. Det du går igjennom er vanlig for mengder av mennesker!

La meg nå gi deg den gode delen av dette budskapet. Her er de herlige nyhetene:



Djevelen er Ikke Så Ivrig
Etter å Ødelegge Deg
Som Gud er På å Befri Deg!


Gud er mer forberedt på å holde sine løfter til deg enn djevelen er på å ødelegge deg. Faktisk, jo nærmere fienden kommer deg, så er Herren alltid nærmere!

"Når utspekulerte forfølgere nærmet seg, som er langt borte fra din lov; da var du, å Jehova nær, med alle dine trofaste bud ..." (Sal. 119:150:151, Spurrell). David sier med andre ord: "Gud, dersom mine fiender kommer så nær for å ødelegge meg, så må du være enda nærmere i de stunder jeg er i nød!"

Det hebraiske ordet for nær i dette verset har bibetydningen "forsvar." Det betyr i hovedsak: "Jeg er nær deg for å forsvare deg." Gud sier at han er spesielt nær for å forsvare de nedslåtte og de sønderknuste:

Er du et Guds barn? Bor Herren Jesus i deg? Gud sier at han er deg nær i dine kvaler! Her er hans løfte til deg:

" ... Jeg har ... kalt deg ved navn, du er min. Når du går gjennom vann, er jeg med deg, og gjennom elver, skal de ikke overskylle deg. Når du går gjennom ild, skal du ikke svies, og luen skal ikke brenne deg.

"For jeg er Herren din Gud, Israels Hellige, din frelser ... Fordi du er dyrebar i mine øyne, fordi du er aktet høyt og jeg elsker deg, gir jeg mennesker i ditt sted og folkeslag i stedet for ditt liv. Frykt ikke! Jeg er med deg ..." (Jes. 43:1-5).

David så Gud som den som: " ... har grepet min høyre hånd." (Sal 73:23). Han sa: "Gud er ikke bare nær meg, men han vandrer sammen med meg, hånd i hånd, gjennom hele dette rotet. La alle fiendene komme etter meg. Jeg har min hånd i Faderens!"

Videre sa David at Gud talte til ham, og ga ham råd og ledelse: " Du leder meg ved ditt råd ..." (vers 24).

Mange kjære kristne forteller meg sanne historier om utrolige vanskeligheter - problemer som hoper seg opp, motløshet som kommer mot dem. Menneskelig talt så så de alle ut til å være umulige situasjoner. Og mitt hjerte strekker seg ut mot alle troende som gjennomgår slike prøvelser.

Men enhver kristen må være overbevist om at han eller hun er dyrebar, elsket - og at Gud er nær! Faktisk, jo nærmere fienden kommer, jo mer trofast er Gud til å åpenbare sin nærhet - og jo hardere vil han holde sitt dyrebare barns hånd!

"Gud er vår tilflukt og vår styrke, en hjelp i trengsler, funnet overmåte stor." (Sal 46:2). Roten til ordet 'trengsler' her er et "trangt sted." Er du på et trangt sted? Les Guds løfte om å få deg ut av dette trange stedet:



Dersom Du Kan Tro at Gud er Nær,
Så Må du Tro
at Han Vil handle på Dine Vegne!


Tror du at Herren kommer til å sitte passivt å se på at djevelen gjør med deg som han vil? Dersom Gud ikke handlet på dine vegne da du trengte ham, så ville han ikke være mer enn den falske guden Ba'al!

Elias hadde et oppgjør med Ba'als-profetene på Karmelfjellet hvor et alter var bygd. Prøven var: "Den Gud som svarer bønn i dag vil være Gud!" Elias ba om at ild måtte falle ned på overnaturlig vis på offeret han la på alteret. Og det var akkurat det som skjedde.

Men før det hadde Ba'als-profetene danset fra morgenen til middag, ropt, tigget, bønnfalt sin gud om å svare. " ... Men det var ingen røst å høre, og det var ingen som svarte ..." (1.Kong. 18:26).

Elias spottet disse falske profetene: " ... Rop høyere! Han er jo Gud. Han er vel falt i tanker. Eller han er gått avsides eller er ute på reise. Kanskje han sover - så vil han vel våkne." (vers 27). Elias sa: Hvor er deres gud? Er han på ferie? Sover han? Han må være ute og spaserer et sted."

Vi ville måtte fremføre den samme spott mot Gud dersom han ikke svarte oss når vi ropte! Du skjønner, hans ære står på spill når vi ber - og han vil ikke bli spottet for ikke å svare! Bibelen sier om ham: "Han skal ikke la din fot vakle, din vokter skal ikke slumre. Se, han slumrer ikke og sover ikke, Israels vokter." (Sal 121:3-4). Vår Gud er våken til alle tider. Og han er på vakt for alle våre behov.

Til avslutning har jeg et ord fra Herren til mange som leser dette budskapet: Det er et mektig løfte i Guds ord som du må gripe fatt i akkurat nå. Jeg tror at dersom du handler på dette løftet fra ham, så vil du bli vitne til et stor og ny slags seier i ditt liv.

Løftet er: "Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere ... " (Jak 4:8). Men så må du lese resten av verset: " ... Gjør hendene rene, dere syndere, og rens hjertene, dere tvesinnede!"

Dette er et mektig løfte om seier over synd. Men du kan ikke frembringe denne seieren selv. Du kan ikke vaske dine egne hender eller rense ditt eget hjerte. Nei - Jakob sier: "Dersom du ønsker rene hender og et rent hjerte - dersom du ønsker seier over skyld, fristelse og hver eneste onde forfølger som kommer mot deg - så må du holde deg nær til Gud og tro at han er nær deg!"

Det avhenger alt på Guds nærhet. Hold deg ganske enkelt nær ham. Tro at han er nær deg. Og han vil ta seg av alle fiendene i ditt kjød.

Du kan spørre: "Men hvordan holder jeg meg nær Gud?" Svaret er en veldig enkel, barnlig sak: Bare gå til Herren og snakk med ham - når som helst, hvor som helst, hele dagen. I dusjen, på vei til arbeidet, på jobben, overalt - snakk med ham, hold deg nær i troens fulle visshet.

For mange år siden arbeidet jeg med nå avdøde Kathryn Kuhlman. Denne kjære Guds kvinne brukte å arbeide sytten timer om dagen. Jeg undret meg ofte på: "Når har hun noensinne tid til å lukke seg selv inn i lønnkammeret og be?"

Så gikk det opp for meg - hun så alltid ut til å mumle for seg selv. Hun ba! Hun ba når hun kjørte bil, når hun tok heisen. Overalt hvor hun dro, så talte hun alltid med Herren.

En dag sa hun til meg: "David, Bibelen sier at vi skal be uten opphold. Jeg snakker med Herren hele dagen. Han er like virkelig for meg som du er. Jeg trenger ikke å løpe et sted for å prøve å komme på bølgelengde med ham, fordi vi snakker sammen hele tiden. Vi er venner."

Og, kjære hellige, Gud er alltid der for deg også! Jeg tror på lønnkammerbønn. Men vårt lønnkammer kan være på undergrunnen, i bilen - alle steder hvor du kan lukke deg inn i ham.

Her er det Gud lover deg dersom du vil praktisere å holde deg nær ham hele dagen lang:

"Gud reiser seg, hans fiender blir spredt. De som hater ham, flykter for hans åsyn. Likesom røk drives bort, slik driver du dem bort. Likesom voks smelter for ild, slik forgår de ugudelige for Guds åsyn.

"Men de rettferdige gleder seg, de jubler for Guds åsyn og fryder seg med glede. Syng for Gud, lovsyng hans navn! Gjør vei for ham som farer fram gjennom ødemarkene. Herren er hans navn, juble for hans åsyn!" (Sal 68:2-5).

Snakk med Gud - vær i hans nærhet - og han vil gjøre alle disse tingene for deg! Han vil spre dine fiender. Han vil drive bort alle demoniske forfølgere. Og du vil kjenne grepet fra hans hånd til alle tider.

Halleluja!

---
Brukt med tillatelse fra World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771 USA.

Dette materialet er kun for personlig bruk og kan ikke legges ut for offentligheten på andre web sider. Lorain County Free-Net Chapel har eksklusive rettigheter fra World Challenge, Inc. til å legge ut disse budskapene for offentligheten på sin web side. Du kan fritt laste ned, kopiere, skrive ut og spre dette materialet, så lenge du ikke legger det ut på en annen internett side. Du kan, imidlertid, ha linker til denne siden for å henvise til disse budskapene.


Oversatt til Norsk av Geir Spachmo 31. Jan. 2001
Tilrettelagt for HTML av Geir Spachmo 1. Feb. 2001
Bibelsitater fra Norsk Bibel A/S 1988 oversettelse.



Ren Tekst Fil + Home Page + Norsk Meny + Subscribe + Copyright

Times Square Church Informasjon | Informasjon for Nye Lesere


KOPIRETTIGHETER/REPRODUKSJONS BEGRENSNINGER:

Denne datafilen har World Challenge eneretten til. Den må ikke endres eller redigeres på noe vis. Den kan bare kopieres i sin helhet for distribusjon som gratis dokument. All reproduksjon av denne datafilen må inneholde kopirettighets informasjonen [d.v.s: "Copyright (C) 2001 by World Challenge"]. Denne datafilen kan ikke brukes uten tillatelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for å fremme noe annet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens innhold, med unntak av noen få korte sitater. Vær vennlig å gi anerkjennelse til følgende kilde: Copyright (C) 2001 by World Challenge, Lindale, Texas USA.


Denne siden er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc. ®
Kobler Vanskeligstillt Ungdom og Voksne med Livs-Forvandlede Programmer
Web Site - http://misslink.org
Chapel Site - http://misslink.org/chapel2.html
Hjemmesiden til David Wilkerson's World Challenge Pulpit Series Flerspråklige Web Sted
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TOPPEN AV SIDEN

Vår Nett-bestyrer ønsker velkommen dine kommentarer og forslag.
Denne siden ble sist oppdatert: Tor. 1. Feb. 2001 09:59:36

Why Revival Tarries/ "Help!"/ What's Here/ Sponsor/ Statement of Faith/ Bible Study/
Around the Piano/ Bulletin Board/ Library/ Pulpit Series