Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Fullflj ditt syfte
(Fulfilling Your Destiny)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Av David Wilkerson
8 Juli, 1996
__________

Vad r syfte? Enkelt sagt r vrt syfte Guds plan fr vra liv. Det r din bestmda och planerade framtid. Syfte r vad Gud har frutbestmt dig att vara och bli i hans gudomliga vilja.

Jag blir ledsen nr jag lser om de mnga gudsmn och gudskvinnor i Bibeln som missade sitt ml och sitt syfte. Gud hade valt ett bestmt arbete eller tjnst fr var och en av dem, men det slutade med att de valde bort Hans plan. De brjade helt rtt, och vandrade under en tid i kraften av sin kallelse. Men till slut dog de i skam och total ruin - de hade missat Guds plan fr sina liv.


Saul var en man som missade sitt syfte


Gud utvalde sjlv Saul till att leda Israels folk ut ur filisternas fngenskap. Nr profeten Samuel sg Saul fr frsta gngen sade Herren "...Se dr r den man om vilken jag sade till dig: denne skall styra mitt folk" (1 Sam 9:17) Herren sade "Kolla in honom Samuel, detta r mannen jag har valt till att leda Israel"

Samuel valde inte Saul. Inte heller valde Israels folk honom vid det hr tillfllet. Istllet var det Gud som sade; "Jag har utvalt denne man". Bibeln sger om Saul; " Herrens Ande skall komma ver dig s att ocks du fattas av hnryckning... och du skall d bli frvandlad till en annan mnniska" (10:6)

Och Saul blev verkligen frvandlad nr Gud rrde vid hans hjrta; "Gud... gav honom ett annat hjrta" (v.9). Sedan sa Samuel ngot underbart till honom; "...Gud r med dig" (v.7). Med andra ord; "G i frimodighet Saul - fr Gud r med dig".

Hr var en man, utvald av Gud, vidrrd av Hans Helige Ande, given mjligheten att profetera, frutbestmd av Gud att leda Israel - och Gud var med honom. Hur kunde ngot underbarare sgas honom?

Och Saul brjade rtt. Under en tid levde han i sitt syfte. Vandrade i Herrens fruktan. Han vann snabbt ett stort slag mot ammoniterna. Folket kom hem prisande Gud och sa; "Vilka var de som sade; skulle Saul bli kung ver oss! Ge hit dessa mn s vi fr dda dem. Men Saul sade; Denna dag skall ingen ddas ty idag har Herren gett seger t Israel." (11:12-13)

Saul var den utvalde kungen ver Israel. Trots detta r det en av de mest tragiska bilderna i hela skriften nr denne man brjade falla. Han vandrade i enlighet med sitt syfte under endast en kort tid och nd var Guds hela uppst att Saul skulle leva alla sina dagar under Guds vlsignelse. Hans nskan var att Saul skulle bli ihgkommen som den man som befriade Israel ur filisternas fngenskap.

Men Saul missade sitt syfte. Han brjade falla samman, gav sig infr sitt behov av mnsklig uppskattning och accepterande. Han kompromissade fr att uppn detta och missade drmed Guds syfte fr honom. Det r sorgligt att se Saul mot slutet av hans levnad. Nr han stod infr ett av Israels strsta militra slag kvvdes hans hjrta av fruktan. Till slut gick han och frgade den onda andebesvrjerskan i Endor till rds! Han sade till henne; "...Gud har vikit frn mig och svarar mig inte mer varken genom profeter eller drmmar " (28:15).

Enligt Sauls eget vittnesbrd var Gud inte lngre med honom. En sdan skrmmande tanke. En person kan vara kallad till ett stort gudomligt syfte, vandra i Guds vlsignelse och smrjelse och s pltsligt avvika frn vgen brja tjna sig sjlv och till slut bli vergiven av Gud.

Detta r bilden av Saul hr. Denne kung som slutar p sitt ansikte infr en andebesvrjare. Dog i skam - lmnad av Gud. Dessa ord skulle kunna st p hans gravsten; "Mannen som missade mlet".


Simson var en annan man som Gud syftade till storhet - men som missade sitt syfte!


Simson var nnu en tragisk figur i gamla testamentet. Han syfte var klart redan innan han fddes. Skriften sger; "...han skall gra en brjan till att rdda Israel ur filisternas hand" (Dom 13:5).

nglar kom med budskapet om denne mans fdelse. De gav hans frldrar detaljerade instruktioner om hur han skulle uppfostras. Simson skulle bli nasir - vilket betydde att han helt skulle ges i Guds tjnst under hela sitt liv. Han fick aldrig dricka vin eller klippa sitt hr och aldrig rra vid ngot dtt. Han fick inte ens g p en nra slktings begravning.

Simson vxte upp under strikt trning. Mycket ung upplevde han hur Guds Ande rrde vid honom "och Herrens Ande brjade verka p honom" (v.25). Jag vet hur det knns. Den Helige Ande rrde fr frsta gngen vid mig p ett gammaldags tltmte nr jag var 8 r gammal och han fortsatte att rra vid mig genom min tonrstid. Jag gick in p mitt rum och bad och jag knde hur Guds Ande kom ver mig.

Vad r det frsta den Helige Ande gr nr han rr vid oss? Han verbevisar om synd, rttfrdighet och dom. Sedan leder Han, trstar och undervisar oss och Han ber genom oss med rop, suckar och vdjanden.

Du kan vara sker p att Guds Ande verbevisade Simson. Pojken undervisades, leddes och trstade ocks av Anden. Om du hade mtt Simson nr han var nio eller tio hade han kanske sagt till dig; "Gud har sagt att jag r speciell. Det var en ngel som kom med meddelandet om min fdelse. Jag har Guds Ande ver mig och Han har kallat mig till sin nasir. En dag kommer jag att hjlpa Israel att bli ett fritt land."

Simson visste att han hade ett ml. Han var fdd till ett visst syfte - att pbrja Israels befrielse frn filisternas fngenskap. Under 20 rs tid vandrade Simson i auktoriteten av sin kallelse. Han var domare i Israel. Han trakasserade filisterna och gav en strimma av hopp till nationen.

Det r viktigt att du inser att Simsons styrka inte lg i hret utan i det att Guds Ande verkade ver honom. Skriften sger att den Helige Ande kom ver Simson och han gjorde storverk. Utan Anden hade Simson varit lika svag som du och jag.

Guds fulla intention var att vlsigna ven resten av Simsons r med strre segrar. Hans Ande skulle frbli ver honom tills han dog. Historien skulle sga om Simson att "han var trogen till slutet. Han gjorde allt Gud planerat fr honom. Han levde och dog Gud till ra. Han fullfljde sitt syfte"

Men s blev det inte. Simson valde bort sitt syfte - fr hans hjrta var svart av synd. Han upprtthll en yttre helighet, men han jagade efter skkor. Nr han gick ner till Delila flirtade han medvetet med faran. ven om Anden verkade ver honom lt denne man aldrig Guds Ande rra vid hans inre. Simson hade ingen sanning boende i sig.

Hr har vi nnu en tragisk bild av en man som missade sitt syfte. Efter att ha vandrat under 20 r i Guds kallelse brjade Simson urarta. Han blev en sinnlig man - och han frlorade respekten frn sitt eget folk.

Simson skulle ha levt sina dagar i vrdighet som ett rans krl. Det skulle ha varit seger efter seger fr denna man och fr Israel. Vi borde kunna lsa om hur Simson gick frn kraft till kraft och vxte i makt och smrjelse frn Guds Ande.

Istllet lser vi om en man som slutade som en av de mkligaste veklingarna i den bibliska historien. I slutet lser vi om Simson, fastbunden vid en sele som en dum oxe som drog kvarnhjulet vid filisternas kvarn. Hans gon var utstuckna och han hade frlorat sin styrka. Han var utskrattad av hedningarna, och hans eget folk vnde sig emot honom.

Till och med i den stund han dog, nr Simson vlte filisternas tempel var det ingen stor seger. Varfr? Hans hela motivation var personlig hmnd. Hans bn var den dagen inte om att hmnas Guds namn. Istllet bad han "Gud styrk mig endast denna gng... s att jag fr ta hmnd p filisterna fr ett av mina bda gon."

Simson dog i total villfarelse. Han hade missat sitt syfte. ven p hans gravsten kunde det ha sttt; "Mannen som missade mlet!"


Salomo var en man som missade sitt syfte


Om det ngonsin funnits en man som verkat ha ett syfte s var det Salomo. Han var den visaste, rikaste, mest respekterade mannen i sin samtid. Hans syfte var klart uppdraget fr honom. Han skulle bli den kung som en gng fr alla gjorde sig av med all avgudadyrkan i Israel. Salomo lovade bde sin far och Herren att han skulle riva ner alla avgudar i landet.

Under en tid vandrade Salomo i sitt syfte. En gng nr drottningen av Saba var p besk blev hon andls vid sjlva synen av Salomos vrdnad nr han gick in i templet. Men ngot hnde i Salomos liv - och ven han missade sitt ml, sitt syfte.

Denne man samlade p sig 900 fruar och konkubiner, mnga frn andra nationer. Fr att vara dem till lags byggde han en "ambassadslnga" av hednatempel efter hednatempel. Snart hade mannen som var kallad till att befria Israel frn avgudadyrkan sjlv blivit en avgudadyrkare. Han fljde fru efter fru till deras tempel och bjde sig infr deras gudar.

Det slutade med att Salomo missade sitt syfte - en desillusionerad, skrplig och omoralisk man. Han gick in i evigheten med ropet; "allt r ffnglighet och ett andens frtret. Allt r vrdelst"

Som Salomo hade kung Ussia fre honom missat sitt syfte. Denne man som blev krnt vid 16 rs lder var mnad att bli en av Juda strsta kungar. Han fick rd av profeten Sakaria. Han fick visioner av Herren. Han var mktigt vlsignad av Gud.

Bibeln sger att Ussia skte Herren och Gud fick honom att ha framgng och vara stark; "och Gud hjlpte honom..."(2 Krn 26:7) ...och ryktet om honom spred sig vida omkring ty underbart hjlptes han framtill makt..." (v.15).

Frutom Salomo hade Ussia det strsta ryktet av alla Juda kungar. Han var smord av Gud. Han frde fram vckelse i landet. Gjorde sig av med avgudar och vandrade i enlighet med Guds ord. Nr denne modige kung kte i sin vagn genom gatorna visades han vrdnad och respekt. Han fick ta emot gvor och hedersutmrkelser frn hela vrlden.

Men skriften sger "...Men nr han nu var s mktig blev hans hjrta hgmodigt s att han gjorde vad som var frdrvligt. Han frbrt sig trolst mot Herrens tempel fr att tnda rkelse p rkelse altaret" (v.16) Hgmod kom ver denne man som hade ett starkt syfte. Han ville vara bde prst och kung.

I olydnad gick Ussia in i templet och brjade vifta rkelseoffer vid rkelsealtaret. Han blev tillrttavisad fr detta och nr han i vrede htte med fingret som svar blev hans hand omedelbart vit av spetlska. Ussia mste frvisas frn Guds tempel.

En sdan skam!! En av de strsta och rikaste kungar i Juda historia mste isoleras. Han togs till ett litet hus dr han levde resten av sitt liv som spetlsk. "Sedan var kung Ussia spetlsk fr hela sitt liv och bodde i ett srskilt hus som spetlsk ty han var utesluten frn Herrens hus " (v.21) Ussia dog i isolering, avskuren frn alla Guds vlsignelser.

Nr denne en gng s store man dog borde massorna samlats runt honom. Hans bortgng borde ha rat Guds namn. Istllet dog han som en nstan oknd man med en kropp uppfrtt av spetlska. Ussia missade sitt syfte.


I gamla testamentet hade alla sitt individuella syfte


Det fanns lika mnga olika syften och ml i gamla testamentet som det fanns kungar, prster, profeter och vanliga heliga. Till och med de lgsta bland folket. De som kallades att vara tjnare, herdar och tltmakare, hade sitt eget individuella syfte. Nr vi ser p deras liv skall vi verbevisas av dem. Vi skall lra oss av deras misslyckanden antingen de missade mlet eller inte.

Men vi kan inte jmfra vra syften med de syften personer i Gamla testamentet bar! Du frstr, i Nya testamentet har Gud gjort ngot totalt nytt. Han mter inte lngre vra syften som de under gamla frbundet. Sedan korset har deras liv inte lngre ngot med vra syften att gra.

P korset samlade Gud ihop alla de individuella syften som fanns fr mnskligheten till ett stort syfte och lade det p sin Son. "Den plan som skulle uppfyllas i tidernas fullbordan; att han skulle sammanfatta allt i Kristus, allt som finns i himmelen och p jorden" (Ef 1:10). Gud sammanfattade alla vra syften i Jesus, s att Hans Son skulle ha hgsta betydelse.

Idag finns inte lngre ngra individuella syften utan ett syfte fr alla troende. Ja, du har ett syfte och det r det samma som mitt. Det spelar ingen roll om du r servitris eller kapten p en oceanngare. Vi har alla samma fasta, frutbestmda syfte givet oss innan vrldens skapelse.

Vad r d detta enda, stora och hrliga syfte givet alla oss heliga i den sista tiden? Aposteln Paulus uppenbarar fr oss i Efeserbrevet; "I honom utvalde han oss innan vrldens grund var lagd, till att vara heliga och utan flck i hans gon. I sin krlek frutbestmde han oss till att upptas som hans barn, enligt sin viljas goda behag, genom Jesus Kristus fr att hrligheten i hans nd skulle bli prisad, den som han sknkte oss i den lskade." (v.4-6)

Vad Gud egentligen sger r: "I den sista tiden, i tidens fullbordan, har jag ett gudomligt syfte. Det r att alla mina efterfljare skall bli inlemmade i Jesus Kristus, att leva skuldfritt, som en lovprisning och ra till Mitt namn.

"I honom fick vi ocks vr arvslott. I frvg blev det bestmt om oss, av honom som verkar allt efter sitt rdslut och sin vilja, att vi- hans hrlighet till ra! - skulle bli de som redan i frvg gt ett hopp i Kristus." (v 11-12)

Vrt syfte r att adopteras som Guds barn. Vi har adopterats av vr himmelske Far och djvulen har inte lngre ngot ansprk p oss. Nu skall vi leva fr vr Herre, flckfria och heliga genom kraften i Guds Ande. Vrt enda syfte p jorden r att leva vra liv till Hans lov och ra.

Frstr du vad Paulus sger hr? Ingen mnniskas syfte mts efter hans stora grningar, vad han stadkommer och vilka bedrifter han utfr. Ingen har ett syfte som endast innefattar att bygga framgngsrika arbeten, institutioner och frsamlingar.

Du kanske sger. "Vnta nu ett tag broder Dave. Menar du att det inte var ditt syfte att starta Teen Challenge, detta vrldsvida arbete bland drogmissbrukare och alkoholister? Menar du att det inte var ditt syfte att komma till New York och starta Times Square Church?

Jag tackar Gud att han tillt mig att bli en far fr dessa arbeten. Idag finns det runt 300 Teen Challenge rehabcenter ver hela vrlden. Nu finns dr ett center fr lovsng till Jesus p Broadway, mitt i vrldens korsvg. Men inget av detta var mitt syfte.

Mitt syfte har mycket lite att gra med de saker som Gud har tilltit mig att gra. Mitt syfte har alltid varit att n frlorade sjlar och fra in dem i Kristi fullhet till Guds lov och ra. Mitt syfte r ocks att vandra som Guds adopterade son, att leva flckfritt infr vrlden till Hans ra och pris.

Nr jag kom till New York, frndrades inget. Mitt syfte var fortfarande att bygga upp Kristi kropp och att vandra infr Herren som en adopterad son. En dag kommer inte en enda byggnad som vrt arbete byggt upp att st kvar. Inte institutionerna, inte bibelskolorna, inte rehabhusen. De kommer alla att falla snder och frsvinna. Nr jag en dag str infr Honom p domedagen kommer jag inte att ha ngra av dessa saker med mig.

Dessa arbeten r helt enkelt "brdor frn Herren" som Gud har ltit oss dela och bra medan vi vandrat i vra syften, i Hans fullkomliga vilja. Jag tror dessutom Han har vlsignat vrt arbete eftersom vi levt i vra syften.

Kra vn, Gud krver inga storverk av dig. Bibeln gr det vldigt klart. "Nej, vad gott r har han kungjort fr dig, o mnniska. Ty vad annat begr vl Herren av dig n att du gr vad rtt r och bemdar dig om krlek och vandrar i dmjukhet infr din Gud?" (Mika 6:8)

Paulus var sker p vad hans syfte var "...fr att kunna stlla fram var mnniska fullkomlig i Kristus. Fr det mlet r det jag sliter och kmpar, buren av hans kraft som s mktigt verkar i mig." (Kol. 1:28-29) Detta r ven mitt syfte, som r Herrens tjnare. S att jag mer och mer blir frvandlad till Kristi avbild och s att jag ven ser dig bli mer lik honom.

Jag tycker synd om mnga unga pastorer som ringer, skriver och hlsar p mig frn hela landet. De flesta strvar efter att leva upp till ett syfte som r ett pfund frn deras eget ktt. Vissa av dem r pastorer fr sina frsamlingar som utgjuter sina hjrtan i tjnst fr frsamlingen. S kommer en annan pastor till stan och har helt pltsligt byggt upp en frsamling p 1000 personer.

Dessa unga mn jmfr sig med nykomlingarna och tnker; "Nog r jag menad fr strre sammanhang, gra det som han gr. Vad r det fr fel p mig? Varfr blir inte jag vlsignad med strre resultat? Han drar massor av folk och jag har bara en handfull varje sndag!" De inser inte att det inte r deras syfte. Deras syfte r att lra knna Kristus bttre, att ha Guds hand ver sina liv, att vandra i ostrafflighet infr Honom i sin stad. En man med kraft r en som personligen knner Kristus!

Jag ser mnga kristna musiker vars strvan r att bli lite hyllade. De hoppas att kunna skriva den hit som ger dem bermmelse. Detsamma gller mnga kristna frfattare som vill skriva den "stora boken". Mnga kristna affrsmn sker efter stora klipp som skall gra dem bermda i sin bransch.

Men mina kra, om ni skall vandra i ert syfte r det enda som kommer att srskilja dig, din lngtan att vertrffa andra i kunskapen om Jesus. Ingen spenderar mer tid ensam med Gud n du, ingen accepterar det underbara i att vara adopterad av honom mer hngivet n du! Det r storhet.


Jag vill tala lite om ditt syfte som hustru och mor eller make och far.


Jag talar nu inte till pastorer eller dig i tjnst utan till lekmn. Jag vill visa dig vad det innebr att fullborda ditt syfte.

Det spelar ingen roll hur framgngsrik du r utanfr ditt hem. Du missar ditt syfte om du inte blir mer och mer lik Jesus hemma. Om du inte blir vnligare, mer krleksfull och hnsynsfull mot din familj, om du inte vxer till i krlek och kunskap om Kristus i hemmet, fullfljer du inte ditt syfte!

Hustrur och mdrar. Innan vrlden var till insatte Gud dig i denna tid och p denna plats. Han visste vilken adress du skulle ha. Han hade en frutbestmd plan fr ditt liv. Ibland kanske du sger till dig sjlv; "Jag r ju bara en hemmafru. Allt jag gr r att laga mat, stda och uppfostra barn. Hur kan det vara mitt syfte?" Men du frstr inte hur viktig din plats i Gud r. Du r en stor framgng i Hans gon, nr du en dag kan st infr Honom och i rttfrdighet frambra dina barn.

Gud har alltid vetat hur mnga barn Han skulle lna ut till dig. Han knde deras namn och personlighet. Han har numrerat deras lemmar och hrstrn och Hans syfte var att du skulle uppfostra dem i ett hem fyllt av kraften i Jesu nrvaro. Dina barn r inga leksaker eller levande dockor. De r en investering Gud har anfrtrott t dig. Det r en del av vrt syfte.

Lt mig frga dig. Sger dina barn till grannens barn; "Min mamma ber fr mig, Hon r s snll mot mig" eller sger de " Nu r hon igng igen och skriker fr full hals!" Ser din man p dig med stor respekt. Sger han till dig; "Vi kanske har vra skilda sikter, men jag knner alltid att du vill hela och inte sndra. Du vill alltid g p kn i bn."

Ditt syfte r att uppfostra barn i ett hem dr bn tillhr vardagslivet. Dr ditt liv och ditt ktenskap r till Guds ra och pris.

Makar och fder, kan ni frestlla er att er fru sger om er; "Min man r mnsklig. Han begr misstag. Men han r en bnens man och han blir hela tiden mer lik Jesus. Han lever som han lr. Jag vet det, fr varje dag blir han snllare mot mig, vnligare och mer hnsynsfull fr mina behov.

Jag skryter inte hr, men det var en av de strsta upplevelserna i mitt liv nr jag hrde min hustru sga; "David har ett hett temperament men han jobbar p det. Jag bryr mig inte om vad ngon sger. Jag vet att han vandrar med Gud." Jag hoppas att samma sak kan sgas om mig p min ddsdag. Detta r mitt syfte.

Mnga pastorsfruar har sagt till Gwen och mig; "Jag klarar knappt av att sitta i kyrkan och hra min man predika. Han ler alltid mot frsamlingen, men han r sjlvisk och elak mot mig hemma. Ibland vill jag bara skrika!"

Jag vet en pastor som gjorde stora ting fr Gud. Han skrev mnga underbara bcker. Han har byggt upp arbeten bde utomlands och hemma. Han kallades som talare ver hela vrlden. Han omtalades som en man med tro och visioner - en man med ett syfte!

En dag ringde hans son, som r pastor, helt modflld. Han sa; "Broder David, jag r s srad. Min pappa r inte vad folk tror att han r. Han kan inte tala sanning. De flesta av hans mirakelberttelser r lgn. Nr jag konfronterar honom med det, erknner han. Men han slutar inte".

Det slutade med att jag talade med fadern. Han sa; "Ja, David, jag r en invand lgnare. Jag vet inte vad som r sanning lngre". Jag bad med mannen men ingen frndring skedde. Hans son ringde mig senare fr att tala om att allt bara blev vrre. Hans far var tydligen hngiven sin synd.

Det var inte en man som fljde sitt syfte. Nr han str infr Herren vid domen kommer allt hans verk att brinna. Allt han skrivit kommer att dma honom. Inget av detta var ngonsin hans syfte. Istllet var hans syfte att bli mer lik Jesus, att vxa i helighet, rttfrdighet och renhet utan ngra lgner. Han kan skryta ver att han r en man med ml i livet, men han missade sitt sanna syfte.

S mnga kristna strvar efter att stadkomma s mnga underbara saker fr Gud. Men Herren samlar ihop allt till en enkel sanning. "Frndras du frn hrlighet till hrlighet? Blir du mer lik Jesus?"

"Lngt i frvg knde han dem. Redan d bestmde han om dem att de skulle bli avbilder av hans son, honom lika, s att sonen skulle bli en frstfdde bland mnga brder." (Rom 8:29)

P domedagen kommer inte ett ord att sgas om mktiga grningar. Ingen kommer att lgga mrke till personligt kndisskap, framgng eller mnskliga bedrifter. Istllet kommer frgan att vara; Vxte du i Kristus? Tillt du den Helige Ande att undervisa dig till att tjna andra, att ge upp dina egna rttigheter? Hur var du hemma?

S fullfljer du ditt syfte? r du mer lik Jesus i r n frra ret? Vxer ditt ktenskap eller faller det snder? Ser dina barn dig som snll och krleksfull eller som en gnllspik? Ser mnniskor som du knner Kristi krlek i dig? Vad kommer det att st p din gravsten? "Mannen som missade sitt ml" eller "Mannen som vandrade i dmjukhet med sin Gud"?

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare


BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. The Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 31 Januari, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier