Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Avfallets hemska konsekvenser
(The Awful Consequences of Backsliding!)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Av David Wilkerson
September 30, 1996
__________

Jag hrde en gng en predikant som pstod att Bibeln inte nmner ngot om avfall! Den mannen kan inte sin Bibel! Bibeln talar ofta om avfall, drfr att det r ett mycket allvarligt mne - med mycket allvarliga konsekvenser.

Nr vi lser Israels och Judas historia ser vi generation efter generation avfalla frn Herren. Gud sa till Hosea; "Mitt folks hg str till avfall..." (Hos 11:7). Hebreiskans betydelse r; "Mitt folk har fr vana att vnda mig ryggen och dra sig undan frn mig. De har alltid haft denna intention!"

Jeremias terkommande rop frn hjrtat var; "Vnd om, ni avflliga barn, sger Herren, ty jag r er rtte herre" ("ty jag r gift med er" eng vers. Jer 3:14); "vra missgrningar vittnar mot oss vr avfllighet r stor" (Jer 14:7); "Ty mnga r deras (Jerusalems) vertrdelser och talrika deras avfllighetssynder." (Jer 5:6).

Termen avfall betyder helt enkelt att "vnda Gud ryggen". Ironiskt nog avfll Guds folk oftast efter tider av stora vlsignelser och framgng. Ofta nr Gud lt otroliga vlsignelser komma ver Israel, s vnde folket sig bort frn Honom.

"Hur skulle jag d kunna frlta dig? Dina barn har ju vergivit mig, och svurit vid gudar som inte r gudar. Jag gav dem allt till fyllest, men de blev mig otrogna. Ty bde Israels hus och Juda hus har varit mycket trolsa mot mig, sger Herren." (Jer 5:7, 11). Herren sger hr; "Jag vlsignade dem, jag skmde bort dem. Och nu har de vnt mig ryggen!"

I detta avsnitt beskriver Jeremia precis vad en avflling r. Fr det frsta r en avflling en person som tidigare tagit del av Guds vlsignelser och vlvilja. Han har tidigare vandrat infr Gud med ett verltet, dmjukt och milt hjrta. Han lskade att be och att grva i Guds Ord. Han lovade dyrt och heligt att han fr alltid helhjrtat skulle tjna Herren. Och fr en tid skte han troget Herren. Han vergav sina onda vgar och hade sin lust i den gemenskap han fann med andra heliga i Guds hus.

Men s brjade ngot att dra denne troendes hjrta allt lngre bort frn Gud. Kvar fanns inte lngre ngon kta krlek. Istllet brjade rebelliskheten krypa in. Snart hade han frlorat svl krleken som Gudsfruktan. Han knde inte lngre ngon helig bvan infr Guds nrhet. Hans hjrta blev sakta kallare.

Idag har denne avflling totalt revolterat mot den smala vgen och tervnt till vrldsliga vgar. Han har blivit helt blind, dumdristig och utan frstnd. Han sker inte lngre Herren eller vnder sig till hans Ord. All lngtan efter att be r borta, och han besker inte lngre Guds hus. Han har helt avlgsnat sig sjlv frn Herrens nrhet - och r nu p vg mot frdrv!

Bibeln gr det mycket klart; avfall r ngot ont, och det leder till hemska konsekvenser! "Det r din ondska som bereder dig tuktan, det r din avfllighet som drager dig straff. Mrk drfr och besinna vilken olycka och sorg det har med sig att du verger Herren, din Gud, och inte vill frukta mig, sger Herren, Herren Sebaot." (2:19)

"Jag hade planterat dig ssom ett delt vintrd av alltigenom kta art; hur har du d kunnat frvandlas fr mig till vilda rankor av ett frmmande vintrd?" (vers 21) Herren sger; "Hur kunde du vnda dig bort frn mig nr jag planterat dig och frskte upprtta dig."


Jona var en avflling


Du knner frmodligen till berttelsen om Jona. Tag varning, mina lskade, drfr att det som hnde Jona hnder alla som avfaller! Hr har vi en Guds profet, en man med en genuin tro som lskade och fruktade Herren. Ja, verkligen. Jona vandrade s nra Herren att han anfrtroddes profetiska tilltal till en hel storstad. Herren sa t honom; "St upp och bege dig till Nineve, den stora staden, och predika fr den. Ty deras ondska har kommit upp infr mitt ansikte." (Jona 1:2)

Men istllet fr att bege sig till Nineve, revolterade Jona och flydde. Han flydde till Jafo, en hamnstad knappt 6 mil norr om Jerusalem. Dr kpte han en biljett till en lastbt med destination Tarsis, en spansk stad knd fr sina mktiga skepp och smltning av dla metaller. Det var en ondskefull stad som representerade framgng, rikedom och makt.

Nu var det s att handelsskeppen som trafikerade Medelhavet p Jona tid seglade en rutt mellan Jafo och Tarsis, med uppehll i andra hamnstder i Grekland och Turkiet. S Jona resa var troligen mnad att vara under tre till fyra veckor. Snart efter det att profeten gtt ombord p skeppet, s gick han ned i sin hytt, virade in sig i en filt och fll i smn.

Men Gud snde en storm som brt ut mitt i avfllingens lugna havsseglats. Pltsligt utan varning blev vindbyarna vldsamma och vgorna reste sig hga. Seglen brjade rivas snder av den kraftiga vinden och rodret blev obrukbart i den hga sjn. Efter ett tag var besttningen helt utlmnade t stormen. Gud hade rrt upp ett helt hav fr att f tag p en olydig man!

Kaptenen och besttningen hade frmodligen aldrig varit med om ngot liknande. Skrckslagna brjade de lossa all lasten och dumpa den i havet, fr att ltta skeppet. Snart brjade alla sjmnnen ropa till sina gudar. Jag kan frestlla mig dem plocka fram sina sm mssingsstatyer och snidade avgudabilder ur sina sjmanssckar, fr att kyssa dem. Du har antagligen sett mnga mnniskor gra detsamma idag - vidskepligt kyssa sina lyckobringande amuletter i tider av bekymmer!

Men p ngot stt lyckades Jona sova genom allt detta, gmd i sin kabyss. nd var inte hans smn den du finner hos en likgiltig eller lat person. Det var en sorgsen smn. Den djupa smnen hos en man medveten om att han befinner sig p flykt frn Gud!

Jonas sinne och kropp kunde inte annat n utmattas av den konstanta nger och det inre tumult som kom av hans avfall. Hans samvete var plgat och han kunde inte tysta det. Han hade frstrt sin tjnst. Hans felaktiga handlande hade frstrt hans rykte. Han hade misslyckats och frlorat allt och sg drfr ingen framtid. Vid denna tidpunkt var allt fel mellan Jona och Gud. Han befann sig i total olydnad, och var en flyende. Och han fruktade fr domen och bestraffningen som han visste var p vg. Troligen gnade han sin frsta vecka p bten till att fundera ver hur han kunnat handla som han gjort och hur kan kunnat fatta det felaktiga beslutet att vnda Gud ryggen.

ven om en avflling kan sova om natten r hans smn den hos en frdmd. Han kommer ihg Guds vidrrande, Guds krleksfulla omfamnande. Han minns nr han var i Guds hus tillsammans med alla de heliga. Han minns nr han var tnd fr Herren och nr han kunde knna Guds hand ver sitt liv. Men nu kan denne avflling bara oroligt kasta sig av och an, fr han har vnt sin krleksfulle Gud ryggen!

Avflling, om du flyr frn Guds kallelse och lever i olydnad s kommer du bara att sova sorgens djupa smn. Du kommer att knna dig som en frdmd person, och tras av skuld och oro. Och du kan vara sker p att stormen kommer - drfr att Gud lskar dig! Du har gtt ombord p samma resa som Jona gjorde, och likt den avfllige profeten kommer du att skakas av en kamp p liv och dd om din sjl!

Lt mig f frga dig: Tror du Gud kommer att st overksam och lta djvulen ta dig ifrn Honom? Tror du att Han bara kommer att lta dig g din vg och frlora din sjl? Aldrig! En gng lovade du att tjna Honom under resten av ditt liv - och Han tog dig p orden. Jesus bestnkte dig med sitt blod. Och nu sger Han: "Detta r mitt blod, utgjutet fr dig. Du r min och jag kommer inte att lta dig g. Jag kommer att ta till de drastiska tgrder som behvs fr att f behlla dig. Jag blir kanske tvungen att lta dig hamna i en valfisks mage, men jag kommer inte att lta dig rusa huvudstupa rakt in i helvetet!"


Den frsta konsekvensen r att
ditt avfall gr dig till en
farlig person att vistas runt!


Nr du avfallit r du en av de farligaste personerna p jorden. Du r en vandrande tidsinstlld bomb!

Den avfllige Jona var en mrkt man. Han visste att Gud inte skulle lta honom komma undan med sin rebelliskhet. Och nr han steg ombord p bten i Jafo blev han den farligaste mannen p hela Medelhavet. Varfr? Drfr att Gud var ute efter honom!

Nr Gud har en kontrovers med en avflling pverkas alla runt honom. Du frstr, nr avfllingens storm slutligen bryter ut trffar den alla - familj, barn, arbetskamrater, vnner ja till och med frmlingar. Stormen som riktades mot Jona frsatte alla p skeppet i stor fara, tillsammans med mnniskor p dussintals andra skepp p denna del av havet. Hundratals, kanske tusentals liv utsattes fr stor fara.

Genom ren har jag hrt drogmissbrukare och alkoholister sga; "Mitt missbruk r min synd och enbart mitt problem. Jag skadar ingen frutom mig sjlv." Nej! Bibeln bevisar att det inte bara r ditt problem. Det r ett problem ocks fr alla dem som lever i din nrhet och alla dem som knner dig. Gud frfljer dig - och det gr dig farlig!

En kvinna skrev till mig: "Min far, som var predikant, avfll frn Herren. Han sa upp sig frn sin frsamling och lmnade helt sin tjnst. Sedan skilde han sig frn min mor och gifte om sig med en ogudaktig kvinna. Han drog alla mina syskon med sig i fallet, och fick dem att lmna Gud. Nu frsker han f mig att avfalla. Han kallar mig en dre som inte fljer resten av familjens exempel. Men, pris ske Gud, han har inte lyckats rubba mig. Gud har bevarat mig!"

Jag tnker p en speciell maka och far som blivit befriad frn ett fruktansvrt drogmissbruk. Han blev underbart frlst och fick tillbaka sin fru och sina barn. Gud vlsignade denne man med ett bra jobb. Och nr han kom hem frn arbetet p kvllarna krp hans tre barn upp i hans kn, glada, lyckliga och tacksamma till Jesus ver att pappa var hemma. Deras hem var prglat av Guds nrvaro.

Men s dk frestaren upp. Pltsligt brjade mannen sniffa kokain igen. Snart sg hustrun ngot i hans ansikte som hon inte hade sett under ett r. Hans gon var rda igen. Hon viskade en bn; "Min Gud, lt det inte vara sant!"

Men hon visste att han var fast igen. Han kom hem frn arbetet mitt p dagen, och frskte ta sig ur ruset genom att dricka kallt vatten och kaffe. Hon visste d att han inte gick till sitt arbete, drfr att han hade frlorat det. Nu var han tillbaka p gatorna.

Denne avflling blev farlig fr sin familj. Alla deras pengar tog slut och alla Guds vlsignelser frsvann. Denne man frskte vertyga alla om att det var hans synd och hans problem, och att han bara frstrde sig sjlv. Nej! Han frstrde hela sin familj! Hans tre barn blev bittra och arga. Arga p Gud, pappa och mamma, ja p hela vrlden. Nu kommer den gudomliga vlsignelse som barnbarn r kanske aldrig att existera.

Fr bara ngra veckor sedan avsljades det att en av Wall Streets mest knda brsmklare, en man som rrde sig med mngmiljonbelopp i dollar, missbrukade heroin. Han brukade droga sig strax fre alla sina affrsverenskommelser. Han fick ven med sig sin fru och en annan brsmklare in i missbruk. Denne man frlorade sitt jobb, sitt hem, ja allt. Han och hans fru lever nu p ett av New Yorks hem fr hemlsa.

lskade, ingen lever och dr enbart fr sig sjlv! Nr kung David syndade genom att rkna israeliterna, blev ven han en farlig man. Domen som Gud snde drabbade ven folket. Tala om en ddlig storm! Sjuttiotusen mn frlorade sina liv. David var tvungen att ropa ut; "Det r ju jag som har syndat, det r jag som gjort illa; men dessa, min hjord, vad har de gjort? M din hand vnda sig mot mig och min faders hus." (2 Sam 24:17)

P samma stt r det mnga avflliga kristna som snder sina arbetskamrater till helvetet. En gng var dessa troende ett vittnesbrd p sitt jobb. De hade en Bibel p sitt skrivbord och var alltid ivriga att f tala om Jesus. Deras kollegor visste att det var ngot genuint annorlunda med dem.

Men nu mrker dessa arbetskamrater att det hnt en frndring. De vet att deras kristna kollega har avfallit! De kan inte frklara vad som hnt med andliga termer, men de vet att ngot nu r annorlunda. Deras en gng s hngivne kristne medarbetare har blivit som dem - han som var deras sista hopp! ven om de kanske retade honom en gng i tiden, var deras tankar om honom att han var ngon som de kunde lita p nr de hade det besvrligt. Och han fick dem att undra om det nd inte finns en Gud.

Denne avfllige kristne har bervat dem p deras hopp, genom att ta bort varje litet uns av tro som de kunnat ha haft. Nu r dessa hedningar vertygade om att det r omjligt att tjna Gud. Avfllingen har blivit en verklig fara fr deras sjlar.


Den andra konsekvensen r att du
blir tillrttavisad av vrlden!


Nr skeppets kapten fann Jona sovande i hytten, skakade han liv i honom och tillrttavisade honom skarpt: "Hur kan du sova s? St upp och kalla din Gud" (Jona 1:6) Han skrek t Jona: "Vad gr du? Sover du nr du borde falla p ditt ansikte och be!?"

Tnk dig in i situationen - en Guds profet blir tillrttavisad av en hednisk sjkapten! Alla sjmnnen var vakna och kallade sina gudar medan Guds profet lg och sov. Jona hade frlorat sitt vittnesbrd!

Jag kan frestlla mig vad profeten tnkte nr han vaknade. Han knde skeppet gunga och hrde mnnens jmmerrop. Han sg hur vattnet brjade strmma in i hytten. Jona mste ha tnkt att Gud slutligen ftt tag p honom och att slutet nu var nra. Samtidigt mste han ha insett att han var orsaken till att denna storm drabbade dem.

S han rusade upp p dck fr att beknna. Han sa t mnnen att allt berodde p att han avfallit frn Gud och nu var p flykt frn honom. "Ty jag vet att det r fr min skull som denna starka storm har kommit ver er." (vers 12) Alla sjmnnen ropade ut; "Varfr lter du allt detta hnda oss? Varfr var du s rdd fr din Gud att du var tvungen att fly frn Honom? Vad r det fr Gud du tjnar, Jona?" (se vers 10)

Aposteln Paulus fick ocks genomlida en storm p havet. Men det berodde inte p att han var p flykt frn Gud. Paulus hade frid med Gud. Drfr kunde han, medan skeppet brjade brytas snder, full av frtrstan frskra den ogudaktiga besttningen; "Oroa er inte. Ingen av er kommer att drunkna. Jag hrde frn min Gud i natt, och Han lovade att vi alla kommer att bli rddade!"

Om du r en avflling, kommer du antagligen ihg en tid i ditt liv d du kunde st full av frtrstan oavsett vilka stormar eller kriser du mtte. Likt Paulus kunde du sga till vrlden; "Min Gud r mktig!" Men nu r allt som mnniskor ser i dig fruktan och utmattning. Likt Jona r du vek och ingen match fr fienden. Du kan inte befalla en storm. Du fr inte med dig ngot verkligt hopp till en situation. Du har frlorat vrdigheten som kommer frn att vandra nra Jesus. Vrldsliga lustar har tagit bort all din andliga kraft!

Det vrsta av allt r att ditt avfall visar vrlden en oattraktiv bild av frlsningen. Du fr det att verka som om det r mer lnsamt att vara en syndare n en kristen. Numera frgar dina arbetskamrater dig: "Varfr du r s lttirriterad numera. Var finns den gldje du en gng gde? Varfr har du slutat med att frska f med mig till kyrkan? Har du gett upp det dr med Gud?"

Det borde inte f finnas ett enda omrde i vra liv som fr det att verka mer attraktivt att tjna djvulen n att tjna Gud. I varje omrde borde vi ga mildhet, vnlighet, godhet och Guds nd. Vra liv borde vara ett vittnesbrd som sger; "Tjna Jesus. Han gr en vg dr det ingen finns. Han kommer att hjlpa dig igenom livets alla stormar."

Men avfllingen har frlorat detta vittnesbrd. Han kan bertta om hur det var att tjna Jesus. Men det r inget vittnesbrd, fr det saknar kraften. Och det r det som r tillrttavisning frn den ogudaktige! Nr stormen trffar dig med full kraft, och du kommer till arbetet med bittra trar, s kommer de att sga till dig; "Vad fr slags kristen r du? Varfr gr du inte ner p dina knn och ropar till din Gud? Jag kan inte hjlpa dig, men Han kan." De kommer att vittna fr dig!


Den tredje konsekvensen r att Gud
kommer att fra dig ner i den
djupaste hla ngon knner till!


Om du flyr frn Gud, kommer du att bli svald likt Jona och hamna i "magen av stora bekymmer". Din prvning kan handla om hlsa, din ekonomi eller din familj. Orsaken kommer inte att vara att Gud vill ditt frdrv, utan det sker drfr att du r hans. Acceptera det direkt; ingen man eller kvinna som flyr frn Gud undkommer stormen. Och ingen mnsklig kraft kan befria frn den!

"D svarade (Jona) dem; Tag mig och kasta mig i havet, s skall havet stillas fr er. Och mnnen strvade med all makt att komma tillbaka till land, men de kunde inte ty havet stormade mer och mer emot dem." (Jona 1:12-13)

Dessa ogudaktiga sjmn frskte spara Jonas liv. De var erfarna sjmn och knde till havet. Nr de sg fr sig sjlva hur Jona blev uppten av hajar tvekade de att kasta honom verbord. Men, mina lskade, nr Gud r efter en avflling kan ingen hindra hans gudomliga plan!

Inse, om du r p rymmen frn Gud, att din kris kommer, och den kommer att innebra ditt livs storm. Dina lskade och dina vnner kan frska beskydda dig frn den, men inga av deras anstrngningar kommer att lyckas. Gud har redan bestmt sig och Han har ett syfte med att snda stormen. Och Han vet att om du rddas frn den innan Han hunnit fostra dig, s kommer du aldrig att bli rddad!

" Och Jona var i fiskens buk tre dagar och tre ntter." (2:1) Efter stormen fljer det mrkaste och mest kritiska momentet i ditt liv. Frtvivlans djupa hla. Jonas prvning frde honom ner till de djupaste stllena p jorden, dr det inte finns ngot ljus alls. Han vittnar; "Till bergens grund sjnk jag" (vers 6)

Vilken fruktansvrd belgenhet Jona fann sig sjlv i. Mrkret var totalt, sjgrs omsnrjde hans kropp och vattnet verskljde honom konstant. Och den fysiska pressen mste ha varit outhrdlig. ven ubtar mste ha tryckutjmning fr att kunna g ner i djupet. Jonas trumhinnor mste ha ftt utst stndig plga.

Avflling, kan du frestlla dig att befinna dig i denna mrka stinkande rra? Ta en ordentlig titt - drfr att detta r en bild p vad du har att vnta! Du kommer att f mta en natt av fruktansvrt mrker, en tid av absolut frtvivlan och misstrstan.

Jona hade tv valmjligheter i sin mrka grop av frtvivlan. Och samma tv mjligheter finns fr alla avfllingar som befinner sig i denna djupa kris.

Du kan antingen ge efter fr misstrstan och hopplshet, vertygad om att Gud hatar dig p grund av din olydnad. Du kan sga: "Jag har sjunkit s djupt att jag aldrig mer kan komma tillbaka till Gud. Det finns inget hopp fr mig!" Frtvivlan kommer d att styra ditt liv, och f dig att sjunka allt djupare ner i depressionens hla.

Jona hade ltt kunnat ge efter fr denna frtvivlans ande. Om han hade gjort det, hade han dtt i valens inre och hans namn hade aldrig mer blivit nmnt. Du kanske invnder; "Men Gud hade ju utvalt Jona fr ett uppdrag. Han kunde aldrig ha ltit honom f d drnere." Nej! Gud kunde ha funnit ngon annan fr Jonas uppdrag. Vi har alla en fri vilja att vlja - och Jona var tvungen att gra ett val angende sin attityd.

lskade avflling, ven du kan ge upp i din storm! Nr allt gr dig emot och du kommit ner i ngestens djupaste hla och knner dig uppslukad av frtvivlan, kommer du att tro att Gud har vergett dig. Du kommer d att frestas att sga: "Det tjnar ingenting till. Gud bryr sig inte. Han kan omjligen lska mig, eftersom Han tillter allt detta att drabba mig.

Nr du kommer till denna frtvivlans punkt r du tvungen att gra ett val. Detta fr oss till din andra valmjlighet; Du kan ropa till Gud om nd. Oavsett hur lngt frn Gud du flytt kan du komma tillbaka till Herren!

Tack Gud att Jona gjorde det rtta valet: "Och Gud bad till Herren, sin Gud, i fiskens buk. Han sade: Jag kallade Herren i min nd, och Han svarade mig; frn ddsrikets buk ropade jag, och Du hrde min rst." (vers 2-3)

Hela avsikten med din storm r f dig att gra som Jona; att vnda tillbaka till Herren! Herren pressar dig fr att du skall tervnda till den frsta krleken - komma tillbaka till Guds hus, kalla Honom och genom att frtrsta och be gra dig en vg ut ur dina bekymmer. Allt du behver gra r att vlja att gra detta!

Denna sanna berttelse r menad att bde varna och uppmuntra dig. Likt dig, trodde Jona att Gud var frdig med honom. Han ropade: "Jag r bortdriven ifrn dina gon. Men jag skall ter f skda upp mot ditt heliga tempel. Vatten omvrvde mig in p livet, djupet omslt mig. Sjgrs omsnrjde mitt huvud. Till bergens grund sjnk jag ned, jordens bommar slt sig bakom mig fr evigt" (vers 5-7)

Men slutligen gjorde Jona det rtta valet, nr han bad: "Nr min sjl frsmktade i mig, d tnkte jag p Herren, och min bn kom till dig i ditt heliga tempel. Men jag vill offra t dig, med hgljudd tacksgelse. Vad jag har lovat vill jag infria. Frlsningen r hos Herren!" (vers 8-10)

Jag har en vn som r predikant och som jag lrde knna fr mnga r sedan. Jag lskade denna vn. Han var en av de mest lskvrda och milda personer jag mtt. Han var en enkel och plitlig man som hade en brda fr frlorade sjlar. Alla visste att han var kallad till ett stort verk fr Gud.

S brjade han f problem i sitt ktenskap. Varje gng jag sg honom verkade han lite kyligare och mer frtvivlad n tidigare. S en dag fick jag ett telefonsamtal frn en gemensam bekant som berttade att denne pastor hade slutat sin tjnst. Han hade lmnat sin familj och stuckit med en kvinnlig drogmissbrukare som hade avfallit frn Herren.

Snart trffade stormen denne mans liv med full styrka. Frst drabbades han av en ekonomisk ruin. Sedan upptckte han att hans lskarinna inte kunde tillfredsstlla honom trots allt. Dessutom hade hon ftt honom att bli beroende av att rka hasch. Nu var han i en djup depression, elndig och frtvivlad.

Jag kommer aldrig att glmma ansiktsuttrycken hos detta par nr jag mtte dem. Ingen av dem lyfte sin blick fr att mta min. Han hll nu p att langa droger. Och hon var full av skuld ver att ha frdrvat en predikantfamilj. Bda befann sig i valens buk, ytterst frtvivlade.

Jag sa till denne man: "Jag lskar dig fortfarande, min vn. Jag vill att du skall veta att jag kommer att vandra med er. Och nnu mer viktigt, Herren lskar er. Lt mig f ta era hnder och leda er tillbaka till er Frlsare. Herren vill terupprtta allt som de skadliga larverna tit upp."

Men min vn var s nere och frtvivlad att han svarade: "Nej, broder David, jag har gtt fr lngt. Jag har syndat fr djupt och fr medvetet mot Jesus. Det finns ingen mjlighet att han kan frlta mig fr det jag gjort. Jag har sjunkit fr djupt!"

Jag satt med dem under tv timmar med Bibeln ppen, och frskte vertala dem att komma tillbaka. Men ingenting jag sa kunde trsta denne fre detta predikant. Jag kunde inte dra honom ut ur hans frtvivlan.

Liksom fr Jona fanns det tv valmjligheter fr denne man. ven om han knde att Gud hade gett upp med dem, var allt han skulle behva gra att ropa ut frn buken av sitt helvete: "Gud, jag har syndat mot dig. Rdda mig!" Och Herren skulle omedelbart ha strckt sig ner fr att rdda honom.

Men varje gng jag strckte mig ut till denne man efter detta insg jag att han sjunkit nnu djupare i sin hla. Slutligen tappade jag all kontakt med honom. Det sista jag hrde var att han befann sig lngt bort, fortfarande djupt sjunken i frtvivlans dy.

Hur r det med dig som lser detta budskap? Har du avfallit och sedan vgrat att tervnda till Jesus? Du kanske sger; "Broder Dave, du vet inte vad jag har gjort och hur lngt ner jag har kommit." Lt mig f sga dig, vn; Om du tillter dig sjlv att vltra dig i fruktan, skuld och frdmelse s kommer det att krossa dig. Och du kommer till slut att f ett frhrdat hjrta!

Eller ocks kan du sga; "Nej! Jag har lst ett hoppets budskap - ett budskap om styrka och kraft i Jesus. Jag kan komma hem till min Herre. Jag kan tervnda till Honom!"

Jag tror att s snart som Jona brjade be i valens buk s brjade Gud att ordna en torr flck inne i den ihliga fisken, och sa; "Nu Jona, kom ver och sitt hr och tillbe mig." Jona mste ha haft ett verkligt vckelsemte med Gud inne i denna mrka plats. Under tiden ledde Gud valen ver Medelhavet, tills han strandade och kastade upp Jona p land. Ut kom en gudsman - befriad, smord och tillbaka i den helige Andes plan!

Gud terupprttade allt fr Jona. Och han vill terupprtta allt vad djvulen tagit frn dig. Han vill ge tillbaka allt till dig med rge. Det r drfr han har gett detta hrliga lfte till alla sina avflliga barn:

"Men ssom nr en hustru r trols mot sin make, s har ni av Israels hus varit trolsa mot mig, sger Herren: de har gtt p frvnda vgar och frgtit Herren, sin Gud. S vnd nu om, ni avflliga barn, s vill jag hela er frn ert avfall. Ja se, vi kommer till dig, ty du r Herren, vr Gud" (Jer 3:20-22)

Allt du behver gra r helt enkelt att tervnda. Det r Guds verk att hela dig frn din bengenhet till avfall; "... s vill jag hela er frn ert avfall&" (vers 22). Vnd tillbaka till din barmhrtige och krleksfulle Frlsare. Han lovar att fra dig hela vgen tillbaka till sig sjlv!

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad March 13, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier