Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

r du en barmhrtig kristen?
(Are You a Merciful Christian?)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera +

En artikel av David Wilkerson
2 December, 1996
__________

Du minns skert historien om Sodom och Gomorra i Frsta Mosebok. Tv nglar som visade sig som mn, nrmade sig Sodoms stadsportar. Antagligen var de kldda som vanliga mn.

Abrahams brorson Lot satt vid stadsporten, troligen med ngon officiell titel. Kanske var han en av stadens ldste som vlkomnade beskare. Nr Lot sg de tv frmlingarna, hlsade han p dem - mjligen medveten i sin ande om ngot vernaturligt i deras ansiktsuttryck.

Nr nglarna berttade fr Lot att de skulle sova p gatan den natten blev Lot skrckslagen. Skriften sger att Lot var en rttfrdig man som bodde i en ond stad full av homosexuella gng - lustande, vldtagande och vldsamma mn p jakt. Lots sjl var frargad och plgad ver all den obeskrivliga ondska han sg i Sodom. Dag och natt hade samhllet blivit vidrigare och vidrigare. Slutligen ndde Sodoms synd himmelen - och nu hade Gud snt tv nglar fr att kontrollera situationen i staden.

Lot inbjd dem att stanna ver natten som gster i hans hus. Han var s ihrdig att nglarna gick med p att komma hem till honom. S Lot tog med dem hem till sig och gav dem att ta.

Innan nglarna kunde dra sig tillbaka fr natten samlades en hgljud, vild pbel av homosexuella mn p gatorna utanfr. De omringade Lots hus, bankade p drren och skrek; "Fr ut de tv mnnen! Ge dem till oss s att fr knna dem" med andra ord; "Skicka ut dem s vi fr ha samlag med dem!"

En sdan otroligt vidrig scen! Dessa vildsinta mn hade bestmt sig fr att i grupp vldta de tv beskande frmlingarna. Lot var s desperat att han gjorde ngot obegripligt. Han erbjd folkmassan sina egna dttrar! Han sa; "Se, jag har tv dttrar, som nnu inte vet av ngon man. Dem vill jag fra ut till er, s kan ni gra med dem vad ni finner fr gott." Som far till tv dttrar kan jag omjligt frst Lots handlande. Det gr absolut ver min fattningsfrmga!

Efter det att Lot vgrat att lmna ut de tv mnnen, trngde sodomiterna honom t sidan och frskte bryta upp drren. nglarna, som utan tvekan anvnde vernaturlig kraft, drog d in Lot i huset och stngde drren om honom. Vid det hr laget hade de sett nog, de visste att de var tvungna att handla.

Frst lt de blindhet drabba mnnen utanfr. Dr kan man verkligen tala om lustans frblindande makt. Till och med nr de blivit blinda stapplade sodomiterna omkring fr att frska finna drren till Lots hus. De blev frdmda men hade ingen aning om det! Sedan talade nglarna med Lot och sa "Ty vi skall frdrva detta stlle. Ropet frn dem har blivit s stort infr Herren, att Herren har snt ut oss till att frdrva dem", "Varna dina mgar, ni mste alla lmna staden. Vi kan inte gra ngot innan ni gtt."

Tidigt nsta morgon frskte Lot vcka sina mgar. Men Bibeln berttar att de trodde att han skmtade. De vnde antagligen p sig och somnade om. D sade nglarna till Lot "G nu! Ta din fru och dina dttrar och lmna staden!"

Men Lot drjde. Av ngon anledning kunde han inte frm sig att g. Trots allt han hade hrt och sett i Sodom, trots alla varningar frn nglarna tvekade han. D tog nglarna honom vid handen och bokstavligt drog dem ut ur Sodom. nglarna varnade dem, "Domen verkstlls nu ver staden. Fly upp i bergen nu!!"

Lt mig stlla en frga. Varfr snde Gud nglar fr att rdda Lot och hans familj? Vi vet att Lot och hans dttrar till slut rddades ur Sodom men att hans tv svrsner och hans fru frgjordes. Varfr rddades Lot? Varfr snde Gud nglar fr att bokstavligen dra denne man ur frdrvet?

Var det fr att Lot var s moralisk? Var det fr att Gud sg ngot stort i honom? Nej! Svaret r vldigt enkelt "Herren var barmhrtig mot honom och frde honom ut, utanfr staden" 1 Mos 19:16 (eng. vers.) Gud var barmhrtig mot honom !

Jag ser Lot som en kvarlevans troende i dessa sista dagar, boende i ett ont samhlle p vg mot frdmelse. Just nu r Amerika moget fr frdrv, vr nation r sannerligen just nu under frdmelse. Lot representerar den rttfrdiga kvarlevan av frsamlingen mitt i allt. Bibeln kallar Lot en rttfrdig man. (se 2 Pet 2:6-8)

Om Guds frsamling idag r rttfrdig r det enbart p grund av Jesu Kristi blod och inte p grund av ngon godhet eller moral som Herren ser i oss. Det r endast p grund av hans barmhrtighet som Han kom till oss och drog oss ut ur frdmelsen, ven nr vi tvekade att lmna vr synd.


Det r enbart genom Guds barmhrtighet
som hans folk bevaras idag!


Vi ser vrt samhlles synd vxa upp mot himlen: sexfixeringen, omoralen och ondskan blir mer och mer frimodig. Hur kommer det sig att vi inte uppslukas av den? Varfr har vi inte glidit bort med detta moraliska jordskred?

Du kan tala om Sodoms ondska, men har du lst din tidning p sistone? Lt mig dela med mig av en enda dags artiklar frn New York Citys Daily News:

Michael, 24 r, mrdade och styckade kroppen av sin 62-rige homosexuelle lskare. lskaren kvvdes av Michael med en plast pse. Han kastade kroppen i bagageutrymmet p sin bil, krde till Lexington, Kentucky, dr han styckade kroppen och slngde delarna i olika soptunnor. Sedan kpte Michael en metalldetektor och letade igenom offrets hem fr att hitta guld.

En kvinna frn Bronx blev skjuten och allvarligt skadad efter att hennes ex-man legat i bakhll och ftt tag p henne. Efter att han attackerat sin fre detta fru tog Luis livet av sig sjlv genom att skjuta sig i huvudet. I hans bil fann polisen ett skyddsbeslut som hans fru just ftt igenom. Luis hade kommit p henne med en pojkvn och i vrede skjutit henne tv gnger i magen. Luis sprang tv kvarter, skt sig sjlv i huvudet och dog p gatan

Skolorna befinner sig i upprorsstmning ver sex- och sjuriga grabbar som kysser tjejer och skriver obscena lappar till dem. En sjurig grabb slet knappen av en tjejs kjol. Barn som anmls fr sexuella trakasserier har blivit ett nationellt problem.

Ett par frn Bogota, Colombia, som hade 18 barn slde ett sexmnaders tvillingpar fr 300 dollar och en liten jordpltt. Paret arresterades. Uppenbarligen sldes barnen till en internationell barn- smugglarliga.

Samma dag terfanns fljande artiklar i "The New York Post:

Fem tusen srjande fyllde en gymnasieskola fr att ta farvl av tv brutalt mrdade hejarklacksledare. De tv tonrsflickorna anmldes som saknade nr de inte kom fram till skolan en dag. Deras styckade och krossade kroppar hade spritts ver ett flera kilometer stort omrde.

En kropp utan armar drogs hrom dagen upp ur Harlem River. Man tror att det r kvarlevorna av en droglangare vid namn Angel.

Hr var jag tvungen att sluta lsa. S slog det mig: Frsta Mosebok talar inte om ngra styckade kroppar i Sodom och Gomorra. Det finns inget nedskrivet om slda barn, gngmord eller aborter. S vitt vi vet fanns inget av detta dr. Inte heller hade Sodom TV eller film fr att upphja vld och sex.

Dock, sedan Sodoms dagar har synden haft tusentals r p sig att mogna och bli vrre, mer barbarisk, ond, avskyvrd och elak. Det r ju s att Bibeln sger att synden kommer att ka och stndigt bli vrre. I vr generation, som r lngt vldsammare, blodigare och ondare n Sodom och Gomorra, r den enda orsaken till att vi kan komma till Guds hus den eviga barmhrtigheten i Jesus Kristus! Barmhrtigheten har bokstavligen dragit oss ut frn domen, avskiljt oss frn det onda liv vi levt.

Hr i Time Square Church finns mnga som Gud dragit upp ur alkoholism, drogmissbruk, prostitution och ktenskapsbrott. De vet att Han inte drog upp dem p grund av det goda som var i dem utan endast fr att han r barmhrtig. "Herren var barmhrtig mot dem och frde dem ut utanfr staden" (1 Mos 19:16)

Tnk dig Lot trygg p bergssidan tittande ner ver Sodom som stod i lgor. Utan tvivel srjde han frlusten av sin fru och sina svrsner. Nu fll hela staden i aska tillsammans med sina tusentals invnare.

Undrar du inte vad Lot mste ha tnkt nr han sg p den pyrande glden av staden? Kanske han frgade "Varfr rdda mig Herre? Varfr ligger dr tusentals frkolnade mnniskor medan jag str hr trygg och rddad? Varfr rddade du mig?"

Kanske har du stllt samma frga. "Varfr jag, Herre? Varfr ligger inte jag halvt dd ute p gatorna? Varfr r inte jag en av de milliontals frlorade sjlar som frbannar namnet Jesus, som rumlar om i sin hopplshet, som r demonbesatta? Varfr har du frlst alla dessa i frsamlingen? Varfr r inte de p ngon bar och frsker bli hga eller ligger ensamma i ngot rum plgade av droger?"

Lt mig svara dig! Det r p grund av Guds absoluta barmhrtighet! Herren som r barmhrtig mot oss har frt oss fram och placerat oss utanfr ett samhlle under domen. Vi frtjnar alla att bli frtrda, men Han visade oss barmhrtighet!


Du kan inte lsa berttelserna om hur Gud
agerade med Israel utan att bli frstummad
ver hur barmhrtig Han r emot dem.


I Femte Mosebok varnar Mose Israel fr att i de yttersta tiderna skulle de bli korrupta, gra avgudabilder och utfra onda ting som skulle provocera Guds vrede. Om de gjorde det skulle Gud straffa dem, frskingra dem och verlmna dem till avgudadyrkan.

Israel vnde sig ifrn Herren gng efter annan, avfll hela tiden. nd gav Gud inte upp med detta folk. Han visade dem barmhrtighet efter barmhrtighet och strckte sig emot dem gng p gng med krlek och medknsla:

"Men nr du dr sker Herren, din Gud, d skall du finna honom, om du frgar efter honom av hela ditt hjrta och av hela din sjl. Nr du r i nd och allt detta drabbar dig, i kommande dagar, d skall du vnda ter till Herren din Gud och hra hans rst. Ty Herren, din Gud, r en barmhrtig Gud. Han skall inte verge dig eller frdrva dig. Han skall inte glmma det frbund han har ingtt med dina fder och med ed bekrftat" (5 Mos 4:29-31).

En sdan frunderlig bild; Gud frblev med Israel ven om de provocerade Honom och fick Honom vred. Han gav dem mat, klder och vandrade med dem genom vildmarken under alla dessa r. Det r total barmhrtighet!

Hur mnga gnger har du gjort Herren besviken? Hur ofta har du haft onda tankar, saker du inte trott var mjligt att du skulle tnka? Hur mnga gnger har du sagt saker som srat andra? Hur mycket har du gjort som inte r Kristuslikt och som bedrvat den Helige Ande?

nd, just i den stund du frtjnade att bli bestraffad och offentligt utskmd fr att du syndat emot Guds krlek, omfamnade Gud dig istllet och visade dig barmhrtighet. Han vergav dig inte eller frgjorde dig. Han hade medlidande med dig. Han lade ner i ditt hjrta en lngtan att vnda ter till Honom och lyda Honom!

Jag hoppas att du nr du lser detta budskap inte sjlvbeltet tycker att det hr inte berr dig. Jag ber dig plocka bort alla tankar p att du ngonsin skulle kunna frtjna Guds barmhrtighet! Ingen av oss har frtjnat att vara dr vi r idag. Ingen har ftt mta barmhrtighet fr vr personliga godhets skull. Nej! Istllet ropar vi ut med psalmisten "Ty Hans nd r vldig ver oss.." (Ps 117:2) "Men du, Herre, r en barmhrtig Gud, lngmodig och stor i mildhet och trofasthet." (Ps 86:15).

Jag har en frga till alla som lser detta budskap: Erknner du att Gud har varit barmhrtig och god emot dig? Har Han varit sen till vrede nr det gller din synd och dina misslyckanden?

Detta fr oss till en annan frga: r du i din tur en barmhrtig, god kristen gentemot andra? " Var barmhrtiga, s som er Fader r barmhrtig" (Luk 6:36) "...men den rttfrdige r barmhrtig och givmild" (Ps 37:21)

Hr i Time Square Church kallade vi nyligen till en trettiodagars bnekedja, tjugofyra timmar om dagen, d hundratals mnniskor ropade till Gud dygnet runt. Vi bad att Herren skall hjlpa oss att n de frlorade, och att visa oss hur vi skall varna de onda och avfallna.

Mitt i bnekedjan brjade den Helige Ande tala med mig och jag undrade om vra bner hade rtt inriktning. Kanske vi istllet borde be fr oss sjlva? Tnk efter, varfr skulle Gud snda nyomvnda ibland oss om vi inte var redo att ta emot sdana behvande mnniskor med godhet, barmhrtighet och nd? Borde vi inte ha bett fr vr brist p barmhrtighet och godhet gentemot andra kristna? Borde vi inte ha vetat att Gud inte kunde ge oss en strre krlek till de frlorade sjlarna s lnge vi inte r mer lika Honom - fulla av medknsla, nderika, lngmodiga och verfldande av barmhrtighet.

Jag sg hur nyfrlsta kristna som inte verkade srskilt helgade eller helgonlika kom till kyrkan, unga tjejer i kort-kort, unga killar i dreadlocks. Jag kunde inte lta bli att tnka; Hur mnga obarmhrtiga helgon skulle utbrista; "G och klipp dig innan du kommer till nsta mte!" eller "Ta tminstone p dig en anstndig klnning!" vid synen av dessa ungdomar?

Jag minns att jag som ung evangelist predikade p en kampanj i Los Angeles med 5.000 beskare. Minst 2.000 av dessa var kristna hippies. Det hade just blivit frlsta och lmnat hippiekulturen. Mnga av dessa ungdomar lg utstrckta p golvet framfr mig, barfota och med lngt hr och trasiga klder.

Jag var mycket snitsigt kldd den kvllen med en bl blazer och en elegant slips, de allra senaste byxorna och skinande nya skor. Nr jag intog scenen brjade jag gnlla p ungdomarna; "Ni ser vedervrdiga ut. Stt p er lite anstndiga klder och se till att klippa er innan ni kommer tillbaka i morgon kvll!"

Bakom scenen efter mtet mttes jag av en delegation av dessa lnghriga unga kristna hippies. En av dem drog med fingret nerfr mitt ultramoderna kavajslag och sa "En sn snygg kostym" Sedan sg han upp p mig och sa; "Broder David, vi kunde inte se Jesus ikvll." "Varfr inte det" frgade jag. Han svarade "Dina klder var i vgen!" Jag tyckte inte att de kltt sig snyggt nog medan de sg mig som fr uppkldd!

De dr ungarna drev inte med mig. De var rliga, och de grt nr de sa; "Vi tror du r en gudsman. Men du saknar ngot!" Jag vet nu att det var barmhrtighet jag saknade. Jag gnllde aldrig ver det mnet igen. Gud lrde mig en tuff lxa som jag hoppas alltid frblir i mitt hjrta.

Lt mig sga s hr; mnga kristna tror att det r nog att de r renade och helgade. Vi tror att detta r det enda viktiga och att allt vi mste gra r att hlla oss borta frn synd, lmna vrlden och hlla oss rena. S lnge vi inte rker, dricker, bedriver otukt eller ktenskapsbrott tror vi att vi r rena.

Ingen har ngonsin predikat ett starkare budskap om helighet och renhet genom ren n jag. Men enligt Jakob r renheten bara frst av de saker vi har att ta itu med. "Men den vishet som kommer frn ovan, den r frst och frmst ren, och vidare fridsam, frsonlig, och foglig, full av barmhrtighet och rik p goda frukter, opartisk och fri frn skrymteri. (Jak 3:17 betoningen min egen.) Ja, frst skall vi vara rena, men barmhrtighet, nd och godhet skall flja drefter.


"Domen drabbar utan barmhrtighet.
Men barmhrtigheten kan mta domen
med frimodig gldje" (Jak 2:13)


Du kan ha det renaste hjrtat i din frsamling, du kan vara flckfri, men nd vara elak, ovnlig, och utan barmhrtighet! Det r en otrolig skam fr Kristi kropp att en del mnniskor p gatan r lngt vnligare och godare n mnga i frsamlingen. Jag hrde en kristen kvinna sga till sin man " lskling, jag begr inte mycket av dig. Jag ber bara att du skall behandla mig med samma vnlighet som du behandlar dina kompisar. Snlla du, tala med mig som du talar med dem. Lt mig f vara som dem du trffar utanfr vrt hem." En sdan skam att en hustru skulle behva begra detta av sin kristne make!

Vissa av de mest grlsjuka, sarkastiska och elaka mnniskorna r de som gr ansprk p att vara andefyllda troende. Mnga sdana mnniskor r trogna tiondegivare, de missar aldrig en gudstjnst och de r obeflckade av vrlden. Men de r partiska och visar bara godhet och barmhrtighet mot dem som r goda mot dem. Det finns inget dmjukt eller nderikt i dem. De skulle hellre korsfsta eller frgra en broder eller syster med skvaller och frtal n att strcka sig ut i barmhrtighet. Du avskyr att vara bland dem fr du vet att de kommer att hacka dig i bitar.

Personligen tror jag vi finner orsaken till all ovnlighet och obarmhrtighet i Guds hus, i det faktum att kristna som inte visar ngon barmhrtighet utan r dmande och drfr agerar och talar ovnligt, aldrig frsttt eller uppskattat Guds nd och barmhrtighet gentemot dem sjlva.

Vissa kristna r hrda och ofrltande drfr att de aldrig frsttt hur nra de sjlva var en gng att g evigt frlorade. De har aldrig funderat ver den versvmmande ondskan i deras egen synd. De tar ltt p sin syndaskuld liksom den nd som Gud givit dem. De har inte frsttt hur rent fula och smutsiga deras synder var och hur mycket nd och barmhrtighet de behvde.

Jesus berttade en liknelse om en tjnare som blivit eftersknkt en stor skuld. Denne man fann nd och barmhrtighet hos sin herre. Men han tog nden och barmhrtigheten fr givet! Direkt efter att han blivit frlten gick han ut och frskte strypa en man som var skyldig honom en liten oansenlig summa och krvde att han skulle betala tillbaka det han var skyldig. Nr den skyldige bad om barmhrtighet vgrade han och slngde mannen i fngelse.

Varfr var denna man s dmande? Varfr saknade han barmhrtighet? Det var fr att han inte sg hur ovrdig han sjlv var! Han frstod inte hur hoppls han var, och hur ofattbart ond hans egen synd var. Han frstod inte faran han befunnit sig i och hur nra dden han varit innan han mtte barmhrtighet. Nr herren fick reda p vad den otacksamme mannen hade gjort mot den som i sin tur var skyldig honom, slngde han mannen i fngelse p livstid.

Nr jag arbetade med det hr budskapet stoppade Herren mig och sa; "David, glm budskapet ett tag. Jag vill tala med dig om din frdmande ande, din bristande barmhrtighet."

Jag tnkte "Jag, Herre,? Jag r en av de mest ndefulla predikanterna i Amerika" Men s brjade Han uppenbara alla de saker jag sagt till unga predikanter, saker jag hrt bara slngt ur mig. S pminde Han mig om de oknsliga saker jag sagt till mnniskor som misslyckats och mnniskor jag givit upp hoppet om.

Stunden med Herren frintade mig nstan. Jag grt infr Herren. Nr jag frgade Gud hur detta kunde komma sig svarade Han; "Du har glmt vad jag gjort fr dig, den ofattbara nd jag var tvungen att visa dig. Hur mnga gnger har jag grvt fram dig ur ngot som kunde ha frdrvat dig? Du skulle inte finnas om det inte var fr min barmhrtighet!"

Min lskade, du mste se den avgrund du grvt fr ditt eget liv, den avgrund du skulle befunnit dig i om det inte var fr Hans barmhrtighet, innan du kan erbjuda ngon annan barmhrtighet. Endast d kan du sga; "Oh, Gud jag vet vad du har gjort fr mig och jag vet att du kan gra det samma fr min vn som har syndat. En gng var jag precis lika ond i dina gon. Jag kan inte dma min vn, fr du har visat mig barmhrtighet!"

Det r hr du mste brja! r du tillrckligt rlig i hjrtat fr att erknna; "Jag vill verkligen vara barmhrtig, krleksfull, god och nderik, men jag mste erknna att jag inte r den godaste av kristna. Jag visar inte barmhrtighet som jag borde. Jag har ett hett temperament och en skarp tunga. Jag har en tendens att dma mnniskor fr snabbt och ge upp med dem fr fort. Jag r inte s mild som jag borde vara."

Kre vn, detta budskap r inte skrivet fr att gnlla p dig eller lxa upp dig. Istllet tror jag att jag har ett ord av hopp till dig. Lt mig f frklara fr dig varfr du kanske inte har ntt detta plan n och varfr du tycker det r s svrt att vara den snlla, nderika och barmhrtiga kristna som du vill vara.

Vi finner nyckeln i psalm 119. Psalmisten gr hr ett mktigt uttalande "Din nd m vara min trst, som du har lovat din tjnare." (Ps 119:76 ) Det betyder "Herre, Ditt ord talar om fr mig att jag skall finna trst i vetskapen om att du r barmhrtig och nderik mot mig. Lt mig vara trstad av denna stora sanning!"

Om du skulle sl upp orden "barmhrtig" och "barmhrtighet" i en konkordans, skulle du finna hundratals referenser. Guds Ord verser oss med en mngd lften om Hans underbara nd, krleksfullhet och medknsla. Han vill f oss att frst att Han r barmhrtig, lngmodig och sen till vrede ver vra misslyckanden, svagheter och frestelser.

Alla Guds lften om barmhrtighet r givna fr att trsta oss i vra prvningar. Nr vi misslyckas infr Gud, tror vi att Gud blir arg p oss, att Han r klar att dma oss. Istllet vill Han att vi skall veta, "Jag kommer att bra dig igenom. Omvnd dig bara. Jag r inte arg p dig. Jag r barmhrtig, nderik och krleksfull mot dig. Lt detta trsta dig." En sdan trst det r att veta att hans barmhrtighet aldrig skall vika frn oss. En sdan trst det r att veta att nr vi syndar eller misslyckas vxer Hans krlek och barmhrtighet mot oss sig strre.

Om vi nu inte lter trsta oss med den barmhrtighet Gud visar oss kan vi heller inte visa barmhrtighet som kan trsta andra. Endast nr vi upplever den absoluta barmhrtigheten i Gud kommer barmhrtigheten att flda ver till mnniskor runt omkring oss. Vi blir barmhrtiga mnniskor nr vi sjlva lever i Guds barmhrtighet.


Jag vill visa dig en viktig
sanning som den Helige Ande
vill att du skall se!


Varje gng du visar barmhrtighet och varje gng du r god och vnlig mot en annan troende ger du trst.

En man frn vr frsamling hejdade mig nyligen efter ett mte. Han sa "Broder Wilkersson, fr jag bertta varfr jag gr i kyrkan hr. Min mor har precis dtt. Hon var nittio r gammal. De sista fyra ren var hon sngbunden och jag tog hand om henne. I frsamlingen dit jag brukade g var jag tvungen att g tidigt frn sndagsgudstjnsten varje gng fr att ta hand om henne. Efter ett tag blev pastorn trtt p det. Infr hela frsamlingen sa han till mig, "Om du nd skall g, s g nu innan jag har brjat predika!"

"Hr i Time Square Church har ingen ngonsin sagt ett ord till mig om att jag gtt tidigt. Det kanske kan tyckas vara en lite sak men det r stort fr mig. Jag behvde inte frklara fr alla hr att jag skulle hem och ta hand om min mamma."

Det r dr, i de vanliga vardagliga sakerna, man visar barmhrtighet. Ibland kan barmhrtighet bara vara ett leende eller en arm runt ngons axel. Det kan vara s enkelt som ett frstende ansiktsuttryck eller ett ord nr ngon lider.

Men du kan aldrig erbjuda medknsla om du hela tiden tnker; "Gud mste vara arg p mig. Nu ker jag dit, jag bara vet det. Det r rtt t mig." Du kan inte gldja dig ver Guds nd och krlek om du hela tiden tror att du befinner dig ett steg frn helvetet.

Hur kan du erbjuda andra trst nr du inte sjlv har lrt dig att finna trst i Guds barmhrtighet mot dig n?

"Han som trstar oss i all vr nd, fr att vi med dem trst vi sjlva fr av Gud... s sker det till trst fr er och frer frlsnings skull." (2 Kor 1:4, 6)

Detta r den frmsta orsaken till varfr s mnga kristna inte r barmhrtiga. De har aldrig sjlva blivit trstade av Guds barmhrtighet mot dem. De vet inte hur de skall vila i Hans barmhrtighet. De har hrt att Gud r barmhrtig och de hoppas att han skall vara barmhrtig mot dem, med de r inte skra p det. De har ingen frid som trstar dem!

Barmhrtiga kristna r Guds trstare. De kan tala och visa barmhrtighet och krleksfullhet drfr att de sjlva har upplevt den otroliga trsten i Guds barmhrtighet gentemot dem. Nr jag str ansikte mot ansikte med ngon som misslyckats, vars frflutna r ont och avskyvrt och mitt ktt bara vill tillrttavisa och frkasta honom, d minns jag hur barmhrtig Gud varit mot mig, hur Han trstat mig med sin krlek och omtanke nr jag behvt det. Pltsligt pminner jag mig sjlv; Jesus kom fr att uppska det som var frlorat. Hans barmhrtighet nr alla. Inget och ingen r omjlig fr Gud.

D mjuknar mitt hjrta. Jag kan se p den dr syndaren och sga till mig sjlv "Herre, jag var inte bttre sjlv. I dina gon var jag lika ond. Du frlt mig. Hjlp mig att frlta honom!" Jag kan nu agera trstare och erbjuda krlek och mild omtanke. Jag kan trsta dem som behver trst.

Du kristne, du behver ingen frelsning, ingen utskllning. Du behver bara ska Guds ord och tro allt Han sagt om sin barmhrtighet och nd emot dig. S stilla ditt bekymrade sinne genom att tillgna dig det. Finn trst i Guds barmhrtighet mot dig och du kommer att flda av barmhrtighet mot andra!

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera +

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge "] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge , Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad March 2, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier