Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Helig Mark Vgen till Helighet
(Holy Ground: The Only Way to Become Holy!)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
26 Januari, 1998
__________

Gamla Testamentet r fullt av speglingar och skuggor av nytestamentliga sanningar. Nrhelst jag har svrt att frska frst en sanning i det Nya Testamentet gr jag tillbaka till dess frespegling i det Gamla Testamentet. Faktum r att jag inte tror att det finns en enda hndelse eller berttelse i det Gamla Testamentet som inte r sprngfylld av verklig sanning ven fr oss som lever i det nya frbundet.

Min predikande farfar sa en gng till mig: "David, skall du predika om karaktr mste du g till Gamla Testamentet. Dr finner du all undervisning om karaktr." Jag tror att han hade rtt.

Ett sdant exempel r berttelsen om Mose vid den brinnande busken. Jag skulle vilja titta lite nrmare p just den berttelsen - fr hr ser jag ett djup av nytestamentlig sanning nr det gller mnet helighet.

Den frsta frgan vi mste stlla oss r - hur blir vi heliga infr Gud? Vi ser i Nya Testamentet att vi r kallade att vara heliga, "ssom Gud r helig". "Han som har kallat er r helig. Drfr skall ocks ni vara heliga i hela er livsfring. Det str ju skrivet; Heliga skall ni vara, ty jag r helig." (1 Pet 1:15-16) Med andra ord, "det str skrivet, upptecknat, beslutat en gng fr alla; vi skall vara heliga, ssom vr Gud r helig!"

"I Honom utvalde Han oss, innan vrldens grund var lagd, till att vara heliga och utan flck i Hans gon" (Ef. 1:4). Paulus sger: Sedan vrldens begynnelse r vi kallade att leva heligt och flckfritt.

"Till Guds kyrka i Korint och till alla som kallar vr Herre Jesu Kristi namn, de i Kristus Jesus helgade, de kallade, de heliga var p sin ort, hos dem och hos oss" (1 Kor. 1:2). Betydelsen av detta r; "r du i Kristus r du kallad att vara helig".

"Gud har ju inte kallat oss till orenhet utan till helgelse" (1 Tess 4:7). Gud har inte bara kallat oss till frlsning, eller till himlen, eller fr att f Hans frltelse. Dessa saker r istllet frdelar som kommer med vr sanna kallelse, vilken r att vara heliga som Han r helig!

Varje enskild troende i Jesu Kristi frsamling r kallad att bli helig, ssom Kristus r helig. Att vara ren och flckfri Guds i gon. S om du r fdd p nytt, mste helighet vara ditt hjrtas rop. "Gud, jag vill bli lik Jesus. Jag vill vandra i helighet infr dig i alla mina livsdagar!"

Nr du nu lser dessa Ny Testamentliga verser kanske du blir skrrad. " Menar du att jag skall vara lika helig som Jesus var? Omjligt!! Han var flckfri, skuldfri, fullkomlig. Hur i all vrlden skulle ngon kunna leva upp till hans mtt? Frresten str det i Bibeln; "Det finns ingen s helig som Herren."

Det var hela syftet med lagen - att visa fr oss att det r omjligt att komma upp till Guds niv av Helighet. Ingen mnsklig viljeanstrngning, styrka eller frmga kan ngonsin gra oss heliga. Allts, om det inte finns ngon helig frutom Herren, finns det bara ett stt att bli heliga.


Vi mste vara i Kristus och Hans helighet mste f bli vr helighet!


"...r roten helig s r grenarna det med". Paulus sger att p grund av att Jesus r helig s r vi, som r grenarna, ocks heliga. Johannes skriver; "Jag r vinstocken, ni r rankorna..." (Joh 15:5). Med andra ord, eftersom vi r i Kristus, blir vi heliga p grund av Hans helighet.

Faktum r, Gud ser bara en man som helig - Jesus Kristus. I Guds gon har det genom historien bara funnits tv sorters mnniskor. Den frste bokstavlige Adam och den andre Adam som r Jesus. All mnsklighet sammanfattas i den frste Adam. Nr han syndade blev vi alla syndare.

S trdde Jesus fram som en ny man, och genom hans frsoning p korset samlades hela mnskligheten in som delar av hans vsen. I dag ser Gud bara en man Jesus - och Han r helig. Liksom Adam, kan vi aldrig bli fullkomligt heliga frutan Kristi frsoning fr oss. Det spelar ingen roll hur lnge vi lever eller hur mycket vi frsker. Oberoende hur mnga bner vi ber, hur ofta vi lser Bibeln eller hur mnga lustar vi vervinner, kan vi aldrig bli fullkomligt heliga. I Bibeln str det att om vi inte uppfyllt lagen, om vi bara haft en enda ond tanke, s har vi missat hela lagen. D kan vi inte bli heliga.

Jesus ensam str fram som fullkomligt helig. Om ngon mnniska kommer infr Fadern och vill bli mottagen av Honom mste han vara i Kristus. Gud ser ingen annan mnniska. (Som tur r innefattar detta ven vr gamla mnniska - den dda synden i oss). Vi str infr Fadern helt utan egna frtjnster och meriter. Det enda vi har r Kristi nd.

Varje gng vi gr in i vr bnevr br vr bn vara: "Herre, jag har inget att beropa frutom Kristus. Jag har inget att ge dig. Inga goda grningar. Ingen egen helighet. Jag kommer till Dig endast fr att jag r i Kristus. Jag beropar Hans helighet. Jag vet, att jag str infr Dig utan att bli dmd, eftersom jag r i Honom!"


Denne ende man, Jesus, som r helig och flckfri,
har en kropp och det r vi som r den kroppen.


"S r ni allts Kristi kropp och hans lemmar var p sin plats." (1 Kor.12:27). Vi r verkligen delarna i Kristi kropp! I tro har vi blivit ben av hans ben och ktt av hans ktt. Nu har vi alla adopterats in i en familj som en del av en man.

"S utgr vi, fast vi r s mnga lemmar, i en och samma kropp i Kristus, men var fr sig r vi lemmar till tjnst t varandra." (Rom 12:5). Du frstr, ut ur graven kom en ny mnniska. Frn korsets stund och framt samlas alla som omvnder sig och tror p denna nya mnniska upp och blir en del av Honom.

"I en och samme ande blev vi alla dpta till att utgra en och samma kropp, vi m vara judar eller greker, slavar eller fria; och alla fick vi en och samme Ande utgjuten ver oss. Nu bestr ju kroppen inte av en enda lem utan av mnga." (1Kor 12:13-14). Det finns inte lngre svart, vit, gul, brun, jude, muslim, eller hedning. Vi har alla samma blod. Tillhr alla samme man - Jesus Kristus!

P grund av Jesu verk p korset kan mnniskan inte lngre frska vara helig genom att hlla lagen och buden. Han kan inte bli helig genom goda grningar, rttfrdiga handlingar, mnskliga frsk eller kttets strvanden.

"Han skulle frena de bda i en och samma kropp och s frsona dem med Gud p korset." (Ef 2:16) "Genom sitt liv och sin dd satte han lagen ur kraft med dess bud och krav, fr att han i sig sjlv skulle skapa en ny mnniska av de tv och s stifta frid." (Ef 2:15)

Fadern kan endast acceptera en man, den nye uppstndne mnniskan! Nr denne nye man presenterar alla de som tror p honom fr sin Fader, svarar Fadern; "Jag tar emot er som heliga eftersom min Son r helig."

"..den som han sknkt oss i den lskade" (Ef 1;6). Dessutom har vi ftt den helige Ande som insegel. "Den plan som skulle uppfyllas i tidernas fullbordan, att han skulle sammanfatta allt i Kristus... I honom har ni kommit till tro och blivit beseglade med den helige Ande, den utlovade" (Ef 1:10,13)

Du frstr, helighet r inte ngot vi gr eller kan uppn eller manar fram. Istllet r det ngot vi tror! Gud accepterar oss som heliga bara om vi har tro p Kristus och frblir i Honom. Vgen till helighet r inte genom mnsklig frmga utan genom tro.

Detta r Guds underbara svar p de ngestfyllda kriser mnga kristna fr som trstar efter en frstelse om hur de skall bli heliga. Vi r heliga endast nr vi vilar i Kristi helighet. Vr helighet r hans helighet. Den fldar frn roten och genom oss som r grenarna.

nd har den bibliska helighetslran inte alltid praktiserats i frsamlingen. Ofta har helighet bara berrts som ett slags yttre beteende. Min predikande farfar var en vckelsepredikant i den tidiga helgelserrelsen och han tillt inte att folk bar ngra fjdrar i hatten. Han bar en liten guldsax i fickan, och nr ngon kom fram till altarringen och bjde sitt huvud, knipsade han av alla fjdrar han kunde se! Men han tuggade tobak, fr han kunde inte se ngot "heligt frbud" mot det. Han hade till och med en spottkopp i nrheten av talarstolen s han kunde tugga medan han predikade. Han vnde p huvudet och spottade tobakssaft alltmedan han predikade mot att kvinnor bar lppstift. Jag har hrt om helgelsepredikanter som rasat i timmar mot kvinnors smink, en viss sorts klder, hrlngd och annat och talat om det som bevis p helighet. nd var samme man traktens strste sladdertacka.

Mina vnner, Guds budskap till oss om helighet r inte om yttre ting. Det r om tro och han gr det mycket klart och enkelt. Visst tar den helige Ande itu med vr yttre mnniska och lr oss att iklda oss enkelhet och anstndighet. Men han gr det genom verbevisning i sin tid och p sitt stt.


Fr att bttre frst hur man skall vara helig
mste vi g tillbaka till Gamla Testamentet,
till berttelsen om Mose och den brinnande busken!


Du har antagligen lst berttelsen. Mose var helt ensam p berget Horeb och vaktade sin svrfars fr nr pltsligt en konstig syn fngade hans uppmrksamhet. En buske brann ordentligt, men nd brann den inte upp. Mose bestmde sig fr att titta efter lite nrmare och tar ett steg ditt.

"D tnkte Mose: Jag vill g bort dit och betrakta den underbara synen och se varfr busken inte brinner upp. Nr d Herren sg att han gick bort fr att se ropade Gud till honom ur busken." (2 Mos 3:3-4) Gud fanns representerad i busken, det var drfr den brann och inte blev frtrd. Det var en synlig representation av Guds helighet. Dr han fanns var platsen helig. S sa Gud till Mose; "Trd inte hit. Dra dina skor av dina ftter, ty platsen dr du str r helig mark." (2 Mos 3:5).

De flesta av oss hoppar ver den versen utan att frst det otroliga djup i dess betydelse. Jag har hrt mnga motsgelsefulla sikter om vad Gud menar med att sga till Mose "ta av dina skor". Vissa lrda pstr att det betyder; "Ta av din stolthet". Andra att det betyder; "Ta av din arrogans". Jag tror att frasen gr mycket djupare n ngot av detta. Jag tror att det har med budskapet att gra - att vara helig

Tnk p det. Mose skulle just kallas in i Guds eviga syfte med hans liv - att befria Israel frn fngenskapen. nd mste Gud frst visa Mose p vilket stt han skulle nrma sig Gud. P helig mark. Mose kallades in i en gemenskap med Gud som var ansikte mot ansikte, och han mste frberedas p det.

Naturligtvis blev Mose rdd nr Gud talade till honom. "D dolde Mose sitt ansikte, ty han fruktade att se p Gud." (2 Mos 3:6) nd talar skriften om att denne man talade med Gud ansikte mot ansikte.

Hur blev d Mose s totalt frvandlad? Vad frndrade honom frn att vara ngon som gmde sitt ansikte i Guds nrvaro till en man vars ansikte lyste klart efter att ha konverserat fritt med Gud ansikte mot ansikte. Det var p grund av att Mose fick en uppenbarelse av vilken sorts mark man nrmar sig Gud.

Den nytestamentliga sanningen som relaterar till detta skriftstlle r "...ingen skapad varelse skulle kunna bermma sig infr honom." (1 Kor 1:29)

Denna vers innehller inte bara en nytestamentlig sanning. Detta var sant ven under Mose dagar! Mose kunde inte befria Israels folk i sin egen kraft. Han mste f lra sig en gng fr alla att Guds verk inte utfrs genom ngon mnsklig frmga utan genom total frtrstan och beroende av Gud. Detta r sant fr alla kristna i dag. Man mste lgga av sig allt det som kttet frsker fra fram infr Gud. Gud sger samma sak till oss som Han sa till Mose: "Detta r den enda mark du kan nrma dig mig p och det r helig mark. Du kan inte frtrsta p ditt ktt fr inget av ktt kan best i min nrvaro."

Men varfr talar d Gud om skor i de hr verserna? Vad har det att gra med att avklda sig sitt ktt att gra? Fr det frsta r ftterna tv av de knsligaste delarna p kroppen. Och vad r skor om inte skydd fr vr kropp. De beskyddar oss frn vder och vind, frn stenar, frn ormar frn smuts och het asfalt.

Ser du vad Gud frskte sga till Mose? Han anvnde ngot alldagligt fr att lra oss en andlig lxa. Precis som Jesus senare anvnde mynt, prlor, kameler och senapsfrn. Gud sa, "Mose, Du br en skyddsdrkt fr att beskydda ditt ktt. Men inget av kttsligt beskydd kommer att hjlpa dig dit jag tnker snda dig. Du behver ett befrielseunder."

Jag snder dig till Egypten - denna orttfrdiga plats - fr att mta en frhrdad diktator. Du kommer att hamna i situationer, som bara jag kan befria dig ur. S om du inte lgger all din frtrstan p ditt eget ktt t sidan - ditt saktmod, din nitlskan och din dmjukhet - kommer du inte att kunna gra det som jag kallar dig att gra. Allt det du kan kommer att vara vrdelst om jag inte fr helga det. Du mste lta hela din frtrstan ligga i mitt namn och min kraft.

Mycket riktigt kom Mose att mta alla mjliga prvningar och svrigheter. Han skulle leda ca tre miljoner mnniskor rakt ut i knen dr det inte fanns ett enda snabbkp, inga kpcentra inte ens en brunn med vatten. Han var tvungen att lita p Gud i allt!

Du mste frst, Mose hade redan frskt att agera som sitt folks frlossare i sitt eget ktts kraft. Fyrtio r tidigare hade han med svrd i hand mrdat en grym egyptisk slavdrivare. Nu sa Gud; "Mose din nitlskan mste helgas annars kommer den att frgra dig. r du villig att lgga ner ditt svrd och lita p mitt? Vill du lgga ner dina frhoppningar om att bli en befriare i din egen kraft och mjlighet? Vill du sluta lita p ditt eget ktt nr du skall gra min vilja?"


Den helighet som Gud krver r otroligt mycket
hgre och strre n vad mnsklig kraft kan stadkomma


Det r omjligt fr oss att stadkomma helighet i Guds gon i vr egen kraft eller i vr egen vilja. Det finns bara ett stt att bli helig och en princip genom vilken vi kan nrma oss Gud i vr kristna tjnst. Vi mste komma till honom och sga; "Herre, jag har inget att ge dig. Du mste gra alltihop!"

Du kan bli fri frn alla lustar, frn varje ond begrelse och nd inte vara helig. Du kan vara en underbar person, en krleksfull kta hlft, en rttrogen och rlig person och nd inte vara helig. Det motsatta r sant, all vr mnskliga godhet r smutsiga trasor i Guds gon!

nd frblir vi vertygade. Om jag bara kunde vinna seger ver denna sista sak, denna sista synd som r kvar. D skulle jag kunna leva heligt. S tar vi svrdet i hand - viljans, lftets och de goda fresatsernas svrd, och ger oss ut fr att dda fienden i vra hjrtan i ett frsk att vinna seger.

Men det kommer aldrig att ske! Vi kan aldrig bli heliga nr vi str p sjlvrttfrdighetens mark. Vi mste ta av oss kttets skor!

Fr mnga r sedan sjng man i mnga evangeliska kyrkor en gospel sng som jag absolut avskydde. Texten lyder; "Frlt mig Herre och lt mig frska en gng till." Detta r teologiskt fel! Gud skulle aldrig utstta vr eviga framtid fr en sdan risk. Om vr frlsning berodde p ett frsk att inte misslyckas skulle ingen av oss komma till himmelen.

Min vn, du och jag str infr samma brinnande buske som Mose gjorde. Den busken r en bild p Guds brinnande nitlskan mot allt ktt som frs in i Hans nrvaro frkltt till helighet. Han sger till oss; "Du kan inte st infr mig p kttets mark. Det finns bara en helig mark och det r tron p min Son och Hans verk p korset."

Detta r det enda stt p vilket Gud ngonsin kunde ha frlst och frsonat hela vrlden. Om vra grningar frtjnade oss vr frlsning skulle bara ett ftal vara frlsningskandidater. Men jag tror p lran om grnsls frsoning, att Kristus dog fr hela mnskligheten.

Mnga av mina favoriter bland helgelsefrfattarna som t ex John Owen trodde det motsatta. Deras inriktning lrde att "utkorelsen" betyder att Gud har utvalt vissa mnniskor fr sitt rike och att alla andra gr frlorade. Men jag tror personligen inte att denna lra har ngon grund i skriften. Istllet tror jag att genom Jesu verk p korset har hela vrlden mjlighet till frsoning med Gud. Den som hr hans ord, omvnder sig frn sin synd och vnder sig till honom i tro blir en del i honom, en bit av kroppen.

Detta innebr att Gud kan frlsa till och med det smsta av all mnsklighet. Vi kan se den vrste tjuv, vldtktsman, mrdare, missbrukare och alkoholist - mnniskor helt i avsaknad av goda grningar _ vittna om att genom omvndelse och tro kan de bli frklarade rttfrdiga i Kristus Jesus!

Det r den sanna frlsande kraften i Gud. nd lever s mnga kristna som om deras verk var nog. P domens dag kommer de att st infr Gud i sitt ktt och sga; "Se p allt som jag har gjort fr dig, Herre. Jag har kmpat med att hlla mig ren och helig. Jag har profeterat, gett de fattiga mat, helat de sjuka, kastat ut demoner. Och allt har jag gjort fr att behaga dig.

Men Gud kommer att svara: "Jag knner dig inte, fr du kom aldrig in p rtt mark. Du tog aldrig av dina skor. Du lade aldrig av din frtrstan p ditt eget ktt. Du gjorde inga av dessa ting i kraften av min Ande. Du gjorde det i din egen kraft. Det r en stank fr min nsa. Jag erknner bara en mans rttfrdighet - min sons. Jag ser inte min Son i dig. Du r inte i Kristus."

"Hans verk r det, att ni r i Kristus Jesus. Han har blivit vr vishet frn Gud, vr rttfrdighet och helgelse och frlossning, fr att - som det str skrivet - den som vill bermma sig, han skall bermma sig av Herren." (1 Kor 1:30-31) Med andra ord: Jag tillter inte att ngon mnniska bermmer sig i min nrvaro. De frhrligar mig endast genom min Son - som varje dag blir deras vishet, rttfrdighet och helighet.


Det finns bara ett stt att st p helig mark.
Det r genom fullstndig och total frtrstan p Kristus.


Nr jag talar om total frtroende p Kristus menar jag inte bara frtrstan p Hans frlsande kraft utan ocks en tro p hans bevarade kraft. Vi mste lita p att hans Ande skall frvandla vra liv till Hans liv - och bevara oss i Kristus.

Tnk p det en stund. En gng stod du i fiendskap, avskuren frn Gud genom onda grningar. S vilka goda grningar har du nu gjort fr att stlla allt till rtta med honom? Inga! Ingen har kunnat gra sig sjlv helig. Istllet har vi frts in i Kristi helighet endast genom tro. Genom att acceptera vad Guds Ord sger: "Om du r i Kristus r du helig som han r helig!"

Han vill att din dagliga praktiska vandring skall stmma verens med din vandring i tro. Men faktum r att vi mste tro Honom till och med om det. Vi mste lita p Hans lfte om att ge oss den helige Ande som frvandlar oss till Kristi likhet i vr dagliga vandring.

"Ocks t er har han berett frsoning, t er som frut var bortkomna och fientliga mot Gud i hjrtat genom era onda grningar. Gud har frsonat er i Kristi jordiska kropp, genom Hans dd fr att kunna stlla er fram infr sitt ansikte, heliga och obeflckade och skuldlsa - om ni nmligen str fast i tron..." (Kol 1:21-23)

Lgg mrke till frasen "om ni str fast i tron..." Jesus sger; "Fortstt bara att lita p mig, lev i tro. S kommer jag att stlla fram er som rena, flckfria och skuldlsa - heliga infr Fadern!"

Det r det helgelseverk den helige Anden utfr. Nr Anden ger dig kraft att frgra kttets grningar kommer han att leda dig bde i sin verbevisning och i sin vila.

Det finns bara en helighet - Kristus. Ingen kristen r heligare n du. Det finns inga grader av helighet, bara grader av mognad i Kristus. Du kan vara en spdbarnskristen och nd vara fullstndigt helig i Jesus. D r det draktigt att mta dig sjlv mot ngon som du ser som "helig". Nej vi skall mta oss mot en enda mttstock - Kristi helighet. Om vi r i Kristus r hans helighet vr i lika mtt.

Du kan aldrig mer se p en annan kristen ledare och sga; "h, vad jag nskar att jag var lika helig som han r!" Du kanske inte har samma disciplin som personen i frga, du kanske inte har hans bneliv, du kanske kmpar oftare eller begr fler misstag n han, men han r inte mer accepterad av Fadern n vad du r. Du skall inte jmfra dig med ngon - fr ingen r mer lskad i Faderns gon n vad du r!

Min kre helige, ta av dina skor - lgg bort allt av frtrstan p kttet. Hr finns den mark p vilken du br leva. Jag gr ansprk p min helighet som r i Jesus Kristus. Jag r en del av Hans kropp och min Fader ser mig som helig eftersom jag r i Kristus.

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2000 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2000 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 5 Februari, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier