Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Varfr r Det S Svrt Fr Kristna Att Bedja?
(Why Is It So Hard for Christians to Pray?)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
11 Maj, 1998
__________

Jag har blivit helt stlld en tid ver att ett problem hnger sig kvar i frsamlingen r efter r - och det bekymrar mig djupt. Problemet r, varfr r det s svrt fr kristna att bedja?

Skriften gr det klart att svaret p allting i vra liv r bn blandat med tro. Aposteln Paulus skriver, "Gr er inga bekymmer, utan nr ni kallar och ber, tacka d Gud och lt honom f veta alla era nskningar" (Filipperbrevet 4:6). Paulus sger " Sk Herren i varje omrde av ditt liv. Och tacka honom i frvg fr att Han hr dig!"

Paulus betonar tydligt: Bed alltid frst! Bn r inte ngot vi ska ta till i sista hand - efter att vi gtt till vra vnner frst, sedan till pastorn eller sjlavrdaren fr att slutligen knbja. Nej - Jesus uppmanar oss, " Sk frst Guds rike och hans rttfrdighet s skall ni f allt det andra ocks."(Matteus 6:33). Vi ska g till Herren frst - innan vi gr till ngon annan!

Det sliter i hjrtat nr jag lser de brev som snds till vr frsamling frn mngder av nedbrutna kristna. Familjer sls snder, par skiljer sig, mnniskor som varit Kristi trogna efterfljare i ratal lever nu i fruktan och nederlag. Var och en av dessa mnniskor har blivit vervunna av ngot - synd, depression, vrldslighet, girighet. r efter r och deras problem ser bara ut att bli vrre.

Men det som chockerar mig mest i deras brev r att vldigt f av dessa kristna nmner bn. De vnder sig till kassettband, bcker, sjlavrdare, gr p call-in shows och allskns terapier - men tar sllan till bn. Dagarna genom oroar de sig, grmer sig och lever med ett moln hngande ver sina huvuden, fr att de inte har svar p sina problem.

Varfr r det s svrt fr kristna. i tider av kris, att ska Gud fr sina desperata behov? Fr trots allt s str Bibeln som ett enda lngt vittnesbrd p att Gud hr sina barns rop och svarar med msint krlek:

Lyssna p Davids stora skryt: "Nr jag ropade, svarade du mig, du gav mig frimodighet, och min sjl fick kraft. (Psalm 138:3). David sade, "Jag har prvat dig, Gud! I alla mina prvningar, jag vnde mig inte till ngon annan. Jag skte endast dig - och du hrde mig, svarade mig, och gav mig styrka fr striden jag stod infr!" " I nden ropade du, och jag rddade dig..." (Psalm 81:8).

Dessa lften och vittnesbrd r vervldigande bevis p Guds omsorg. Och de r s mngskiftande, djupa och otaliga, jag frstr inte hur kristna kan missa dem!

Trots det nr det kommer till bn, s ger Bibeln oss mer n lften. Den ger oss varningar fr faran att frsumma bn: "Hur skall d vi slippa undan, om vi inte rtt uppskattar en sdan frlsning..." (Hebr 2:3). Det grekiska ordet fr frsumma hr har betydelsen " av ringa betydelse; att ta ltt p."

Innehllet i denna vers r en diskussion av ting relaterade till vr frlsning - och bn r uppenbarligen en av dessa. Gud frgar, " Hur kan du frvnta dig att undkomma frfall och delggelse i de tider av mrker som kommer, om du inte lrt dig att umgs med mig i bn? Hur ska du veta och knna igen min rst den dagen, om du inte lrt dig att hra den i din dolda kammare?"

Jag tror att Gud r djupt srad ver att hans folk frsummar bn idag. Jeremia skriver: "Inte glmmer en jungfru sina smycken eller en brud sin grdel? Men mitt folk har glmt mig sedan urminnes tid (Jer 2:32).

Hr r min stora frga - den sak jag bara inte kan frst: Hur kan Guds eget folk - under konstant attack frn helvetet, med problem och frestelser p alla sidor - g vecka efter vecka utan att ngonsin ska honom? Och hur kan de pst sig lska honom och tro p hans lften, och nd aldrig nrma sig hans hjrta?


Frfattaren till Hebrebrevet Manar
Oss att "Nrma Oss Gud"!


Hebrebrevets kapitel 10 innehller ett otroligt lfte. Det sger att Guds drr str alltid ppen fr oss och ger oss fullstndig tillgng till fadern:

"S kan vi d, mina brder, tack vare Jesu blod frimodigt g in i helgedomen p den nya och levande vg genom frhnget - hans kropp - som han har invigt t oss. Vi har en stor versteprst som r satt att rda ver Guds hus. Lt oss drfr trda fram infr Gud med uppriktigt hjrta och i full trosvisshet, med ett hjrta som renats och inte vet av ngon synd och med en kropp som badats i klart vatten" (Hebr 10:19-22).

Ngra verser senare, varnas vi fr att Herrens dag nrmar sig snabbt: "och lt oss inte frsumma vra sammankomster, som ngra brukar gra, utan uppmuntra varandra, och detta s mycket mer som ni ser att dagen nrmar sig." (vers 25). Gud sger, "Likafullt nu, d tiden fr Kristi terkomst nrmar sig, s mste ni ska mitt ansikte. Det r tid att g in i din dolda kammare och lra knna mig!"

Jag tror att vi redan kan se tecken p en hrdsmlta i vrt finansiella system: Vld och omoral kar. Vrt samhlle r njestokigt. Falska profeter - "ljusets nglar" - har redan frlett mnga med sina demondoktriner. Och vilken stund som helst, kan vi frvnta oss att se prvningens stund, som kommer att f mnniskors hjrtan att stanna av fruktan. nd, innan allt detta sker, sger frfattaren till Hebrebrevet:

"Lt inte sanningen glida dig ur hnderna! Hll dig vaken och alert. Du har en ppen drr in i Guds heliga nrvaro - s, g in till honom med full frvissning i tron, dr gr du dina nskningar knda. Kristi blod har redan berett vgen fr dig - och inget str emellan dig och fadern. Du har all rtt att stiga in i det allra heligaste fr att f den hjlp du behver!"

Nr vi tar ltt p Jesu offer - som han gav fr att vi skulle ha tilltrde in till Fadern fr alla vra behov - vi " trotsar " mot Guds nd och drar p oss hans vrede!

nd, ven med dessa kraftfulla varningar fr farorna med att frsumma bnen, s finner kristna det svrt att bedja. Varfr? Jag tror att det finns fyra skl till detta:


1. En Del Kristna Ber Inte
Fr De Har En Ljum
Krlek till Herren


Nr jag anvnder ordet " ljum " fr att beskriva en persons krlek till Jesus, s menar jag inte att han r kall gentemot Herren. Snarare s menar jag d att hans krlek r "billig" - inte kostsam. Lt mig ge dig ett exempel:

Nr Jesus riktar sig till Frsamlingen i Efesus i Uppenbarelseboken 2, s lovordar han dem fr allt de utfrt. Han ger dem erknnande fr deras hrda arbete i tron - att de hatade synd och kompromisser, att de vgrade acceptera falska lror, att de aldrig trttnade eller gav upp i frfljelser och att de alltid stod upp fr evangeliet.

Men Kristus sger att han har en sak emot dem: De har glmt sin brinnande, kostbara krlek till honom! "Men det har jag emot dig, att du har vergett din frsta krlek" (Upp 2:4).

P ngot stt mitt i bland allt deras goda arbete, s lmnade de sin krleksfulla, disciplinerade vandring med Jesus. Och nu sger han till dem, "Ni har lmnat er frsta krlek. Ni har glmt den kostsamma disciplinen att komma in i min nrvaro, att umgs med mig!"

Lgg mrke till att Jesus talar hr om troende som till en brjan hade en brinnande krlek till honom. Han talar inte om dda, kalla namnkristna, som aldrig lskat honom. Han sger snarare "Att det r mjligt fr en som en gng hade ett hjrta med krlek till mig att frlora sin gld och att bli ljum. Den hngivna tjnaren som en gng dagligen sprang fr att ska mig i sin dolda kammare men som numera knappt lngre verhuvudtaget ber!"

Tnk efter vilken frolmpning detta ska vara fr Kristus, som r vr brudgum. Vad r det fr ktenskap dr man och hustru inte har ngra privata stunder tillsammans fr sig sjlva. Det r precis det som Jesus talar om hr. Han vill ha stunder ensam med dig, fr att umgs!

Du kanske sger att du lskar honom - men du visar dig aldrig fr att umgs med honom, du visar genom det att du inte alls lskar honom. Den sortens upptrdande skulle aldrig tolereras av ngon annan hjrtevn. Om du sger till din flickvn att du lskar henne, men bara trffade henne en gng i veckan och bara s lnge det tar fr att sga, "Hej lskling, jag lskar dig, hej d!" - hon skulle aldrig stlla upp p det. Varfr skulle Jesus, som gav sitt allt - sitt eget liv - fr dig?

Det spelar ingen roll hur hgljutt du prisar Herren i kyrkan, hur mycket du sger att du lskar honom, hur mnga trar du fller. Du kan ge generst, lska andra, hata synden, tillrttavisa dem som handlar fel - men om inte ditt hjrta stndig dras till Kristi nrvaro, s lskar du helt enkelt inte honom. Du tar ltt p bn, struntar i den - och i enlighet med Jesu egna ord, s r det bevis p att du frlorat din krlek till honom.

Allt vrt arbete r ffngt, om vi inte tervnder till vr klart-brinnande krlek till Jesus. Vi mste inse, "Att lska Jesus r inte enbart att gra saker. Det inkluderar daglig disciplin fr att hlla liv i en relation. Och det kommer att kosta mig ngot!"


2. En Del Kristna Ber In
Fr Att De Har Frvrngt
Sina Prioriteringar


En prioritering r den vikt man lgger vid en sak. Den kristne som frsummar bn har frvrngt sina prioriteringar!

Mnga troende frbinder sig att be om och nr de hittar tid till det. Likvl fr varje vecka som gr, s blir det allt mindre viktigare att ska Kristus n att tvtta bilen, stda hemma, beska vnner, ta ute, g ut fr att handla, se sportevenemang. De tar sig helt enkelt inte tid fr att be.

Folk var inte annorlunda p Noas och Lots tid. Deras huvudsakliga prioriteringar var att ta och dricka, kpa och slja, att gifta sig och ta hand om sina familjer. De hade ingen tid till att lyssna p budskap om Guds kommande dom. Slunda s var ingen frberedd nr domen kom ver dem.

Bevisligen s har ingenting frndrat under rhundradenas gng. Fr de flesta amerikaner, frblir Gud lngst ner p deras lista p prioriteringar. verst p listan r inkomster, trygghet, njen, familjen. Och, fr mnga amerikaner s finns Gud inte ens med p listan. Men det gr inte Herren till nrmelsevis lika bedrvad som det hur lite han vrderas av sina egna barn!

Idag reser tusentals kristna tvrs ver landet bara fr att f frbn av ngon pastor, profet eller evangelist. Dessa troende nskar att f knna Guds berring och att f en extatisk erfarenhet av hans nrvaro. Men ven om de skulle f det de skte, s kommer den upplevelsen endast best en kort tid. Och, ironiskt nog, hela den tid som de reste fr att ska Guds berring, s anvnde de inte ens fem minuter till bn.

lskade, Herren vill inte ha din rester - de sm snuttar och stunder av tid nr du endast har ett gonblick till vers fr att kasta fram ett bnemne Det r inte ett bne-offer. Det r ett lamt offer - och det frorenar hans altare!

Profeten Malaki skriver: "Nr ni fr fram ett offerdjur som r blint, s rknar ni inte sdant som ont. Nr ni fr fram ett som r lytt eller svagt, d rknar ni ej heller sdant fr ont. Kom med ngot sdant till din stthllare, s fr du se om han tar vlvilligt emot dig och blir dig ndig, sger Herren Sebaot" (Malaki 1:8).

Malaki sger hr, "Ni kommer dragande med vilket gammalt lantdjur som helst fr att offras i Guds nrvaro. Men dessa r likgiltiga, tanklsa andrahands gvor. Frsk att erbjuda din guvernr den sortens offergvor. Han skulle kasta ut er ur sin syn!"

Gud frvntade sig att hans folk skulle noggrannt g igenom sin boskap och underska varje djur fr att vlja ut det absolut bsta bland djuren fr att offras till honom. Det r likadant idag, Gud frvntar sig det samma frn oss. Han vill ha vr kvalitetstid - tid som inte lter sig hastas eller skyndas. Vi har att gra den tiden till en prioritering!

Jag mtte en gng pastorn in en av Amerikas strsta kyrkor. Denna man var en av de mest upptagna pastorer jag ngonsin sett. Han sade till mig utan att urskta sig, "Jag har inte tid att be." Vad han i sjlva verket menade var, "Jag prioriterar inte bnen p ngot vis."

Nr jag beskte hans kyrka, s knde jag inte att Guds Ande rrde sig i frsamlingen. Faktum var att det var en av de mest dda kyrkor jag ngonsin predikat i. Hur skulle det kunna finnas ngot liv dr d pastorn inte bad?

Faktum r, ingen kristen kommer att avskilja tid till bn om det inte blir hans frsta prioritering in livet, ver allting annat - ver familj, karrir, fritid, allting. Annars r hans offer frdrvat.


3. En Del Kristna Ber Inte
Fr Att De Lrt Sig
Att Leva Utan Bn


Mnga kristna tnker att det enda som krvs av dem r att g i kyrkan, att tillbe, att lyssna p predikan, motst synden, att de gr sitt allra bsta och allt kommer att g bra fr dem. Det r den offergva de kommer med till Gud - och de tror att Gud njer sig med det.

Jag har suttit vid ddsbdden hos dende kristna som troget gtt i kyrkan i ver femtio r. Dessa personer missade aldrig en gudstjnst. De var goda familjemedlemmar och de kunde konversera om alla andliga ting. Men de hade inte en tillstymmelse till bneliv. De kunde tillbringa timmar med sina familjer eller framfr TVn, eller med sina fritidsaktiviteter - men de hade inte tid fr att vara ensamma med Kristus.

Det hr kan lta krasst, men jag tror att dessa mnniskor gick in i evigheten utan att knna sin Herre. Gud kom aldrig dem nra - fr att dessa mnniskor nrmade sig aldrig honom!

Jag fruktar fr varje kristen som lrt sig att leva bekvmt utan dagligt bneliv - som aldrig haft ett tilltagande umgnge med Herren. Sdana personer kommer att st dr som frmlingar infr honom. Och de kommer att vara bland dem som Kristus kommer att tillrttavisa p domens dag: "Ja, du utfrde mnga stora verk - du helade mnniskor, du utfrde mirakler, du frde mnga in i mitt rike. Men jag knde dig aldrig. Bort hrifrn, frmling!"

Hur kan vi undg Guds vrede och ogillande, om vi frsummar hans stora frlsningsgva? Hur kan vi st infr honom p domens dag, d bckerna ppnas som avsljar att vi inte tillbringat ngon tid med honom? Vi kan svara, "Herre, jag inser att jag gav vldigt lite av min tid till dig. Jag anvnde all min tid p mig sjlv, min familj, min karrir. Men nu r jag beredd att tillbringa evigheten fr att lra knna dig." Tror du att han tar det budet? Nej - aldrig!

Saken r den att du kan leva ett helt liv utan bn. Faktum r att jag knner ngra vldigt "framgngsrika" pastorer och evangelister som lrt sig att tjnstgra helt utan bn. De underhller dig, berttar fantastiska berttelser och fr dig att skratta. Men de kan inte vertyga dig, ndra dig eller f dig att ska Guds ansikte!

Efter en tid, faller dessa mnniskor i djup desperation. Varfr? De har mer och mer blivit beroende av kttets arm istllet fr att vara beroende av Herren. Deras liv blir fullt av frvirring frn alla hll och kanter. Predikanter utan bn r kraftlsa predikanter!

P lika vis s r kristna utan bn, grunda i sin tro, ltta mltavlor fr falska lrare, snabbt vilseledda frn det sanna evangeliet. Sdana kristna hller alltid p "att lra sig" - men mognar aldrig!


4. En Del Kristna Ber Inte
Fr Att De Tror Inte Att
Gud Inte Hr Deras Bner!


Mnga troende blir missmodiga d bner inte blir besvarade - till slut s ger de helt enkelt upp. De tnker, "Kanske r det bara s att jag saknar tro. Jag vet bara att bn inte fungerar fr mig. Och varfr bedja d det inte fungerar?"

Israeliterna p Jesajas tid hade samma instllning. Jesaja skrev: "Vl sker de mig dag ut och dag in och vill ha kunskap om mina vgar. Som om de var ett folk som vade rttfrdighet ... s frgar de mig ... och vill att Gud skall komma till dem: Vad tjnar det till att vi fastar nr du inte ser det, att vi spker oss, nr du inte nrker det?..." (Jesaja 58:2-3).

Dessa mnniskor anklagade Gud fr att frsumma sina barn! De sade, "Jag lskar Gud - jag handlar rtt och undviker synden. Och nda tills alldeles nyligen, s har jag troget skt honom i bn. Men vet du vad? Han svarade mig aldrig! S varfr ska jag fortstta att plga min sjl infr honom? Han har aldrig tagit ngon notis om mina vdjanden!"

Mnga ogifta kristna kvinnor tenderar att tnka s hr. De sger, "I ratal har jag uppriktigt skt Herren, och bett honom att fra en gudfruktig man in i mitt liv. Jag har bett i mer r tio r nu. Men ingenting har hnt!" S de frsker att f till ett ktenskap p egen hand - med katastrofala fljder.

Nyligen s skrev en pastor ett alarmerande brev till mig. Han sade: "Broder Wilkerson, denna gngna vecka s stngde jag kyrkan fr gott som jag tjnat i tskilliga r. Jag upplste helt enkelt frsamlingen och lmnade talarstolen. I ratal har vi bett om vckelse - men det kom ingen. Vi bad fr en ny byggnad - men det kom aldrig till stnd. Under ren som gick s krympte skaran till trettio personer. Det bara fungerade inte. Jag lmnar nu fr att finna ett annat arbete."

Det var synd om denne nedslagne man. Och jag hller med honom - han behver ett annat arbete, fr med all sannolikhet s var han inte kallad att predika verhuvudtaget. Du frstr, vr kallelse r inte att se vckelser komma, att ha en kyrkobyggnad eller att ha respektabelt medlemsantal i frsamlingen. Nej - det r att tjna Herren troget - och det inkluderar vrt bneliv!

Jakob skriver att Gud svarar inte p deras bner som ber om saker enbart fr att tillfredstlla sig sjlva: "Ni ber men fr ingenting, drfr att ni ber illa; ni vill bara tillfredsstlla era begr." (Jakob 4:3). Med andra ord: "Du ber inte om Guds vilja. Du r inte beredd att underkasta dig vadhelst han vill. Snarare s frsker du diktera fr honom de saker som skulle tillfredstlla ditt eget hjrta."

Gr inga misstag - vr Gud r fullstndigt trofast. Paulus skriver, "... Gud r sann - sedan m varje mnniska visa sig vara en lgnare..." (Rom 3:4). Han sger sammantaget, "Det spelar ingen roll ifall du hr en miljon rster som ropar, 'Bn fungerar inte. Gud hr mig inte!'" Lt varje mnniska kallas fr en lgnare. Guds ord str fast - och han r trofast och hr oss.

Jesus sade, "...Allt vad ni ber om i era bner skall ni f, om ni tror" (Matt 21:22). Kristus sger helt enkelt, "Om du verkligen tror, s kommer du vara villig att vnta och frvnta dig ett svar frn din himmelska fader. Och det spelar ingen roll hur lng tid det n tar. Du hller fast vid tron och tror p att han kommer att svara."

Om Gud har drjt med att svara en speciell bn du bett, s kan du vara sker p att han prvar din tro. Han vill att du litar p honom ven nr han verkar vara tyst. Han prvar dig, fr att se ifall du kommer att sga, "Jag ger upp. Han svarar inte!" Ytterst, s vill han att din tro blir ren som guld - s att du blir rustad fr att kunna ta emot mnga svar, bde fr dig och fr andra. Jag lste en gng en berttelse om ett gudfruktigt helgon - en kr, ldre syster som vandrat nra Herren i mnga r. Hennes bneliv var s starkt att folk verallt bad henne att be fr dem. En dag skrev en vn till henne och bad om frbn och kvinnan lovade be.

Ngra veckor senare s fick denna gudfruktiga kvinna nnu ett brev frn samma vn dr det stod, "Tack fr att du bad - jag har blivit helad!" D slog det denna gudfruktiga kvinna att hon hade glmt bort att be! Hon gladde sig ver att hennes vn hade blivit helad - men hon undrade, "Herre, hon sade att hennes tro var svag. Varfr helade du henne fast jag glmde bort att be?"

Gud svarade henne: "Jag helade henne fr att du lrt knna mig! Du har kommit mig s nra att jag uppfyllde den nskan du hade fr din vn - ven utan din bn."

"Hur stor r inte din godhet, den du frvarar t dem som fruktar dig, och den du bevisar infr mnniskors barn mot dem som tar sin tillflykt till dig" (Psalm 31:20)! "... men de som sker Herren har inte brist p ngot gott" (34:11).

G in i din kammare regelbundet, sk honom av allt ditt hjrta. Dr r ditt svar p ett helat ktenskap, till ofrlsta familjemedlemmar, till varje behov i ditt liv. Ditt svar kanske inte kommer ver en natt. Dock, Gud kommer att utfra sitt verk i sinom tid och p sitt stt. Din roll r att tro att han r trofast och svarar - fr du r hans lskade barn!

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare


BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2000 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2000 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. The Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2000 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 10 Juli, 1999.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie/ Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier