Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Till kristna som har dliga dagar
(A Message for Christians Who Have Bad Days)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
3 Augusti, 1998
__________

Det kristna livet r inte ett liv man glider fram igenom som p en rkmacka. Alla troende kommer att hakvar och vill inte frsvinna.

Skuld, fruktan och ngest r alla svagheter som pverkar sinnet. De kan stta t dig p grund av ditt frflutna eller p grund av ngon synd du fortfarande br i ditt liv. Dessa svagheter pverkar helt klart dina knslor.

Nu kanske du hvdar att vi inte skall leva av vra knslor, men vi lever ju med dem p ett mycket ptagligt stt. Till exempel kanske du inte kan skaka av dig de hrda ord som ngon sa till dig fr ngra dagar sedan eller du kanske hela tiden kmpar mot knslan att bli frkastad och vrdels. Det r utan tvekan s att dessa knslor har en direkt inverkan p ditt stt att leva.

Fr en del mnniskor r Mors och Fars dag de tuffaste dagarna p hela ret. Deras frldrar kanske inte gav dem mycket krlek, eller de kanske var alkoholister eller de kanske helt enkelt inte fanns i deras dliga dagar det spelar ingen roll hur helgad han n m vara. Faktum r att jag tror att ju gudfruktigare du r desto mer prvande och uttrttande kommer dina dliga dagar att bli.

Som tur r vet de flesta kristna att Jesus inte r en frlsare bara fr de goda dagarna. Han r inte bara med oss d allt gr bra utan ocks under vra dliga dagar. Nr vi mts av svrigheter frsvinner Han inte med ett "Jag kommer tillbaka nr du har tagit dig igenom allt det hr". Istllet r han trofast och visar omsorg om oss i alla omstndigheter. Han rrs av alla de knslor vi br p under de svra stunderna.

Aposteln Paulus talar om detta nr han skriver; "Men denna skatt har vi i lerkrl, fr att det skall bli klart att den vervldigande kraften kommer frn Gud och inte frn oss sjlva" (2 Kor 4:7).

Tnk dig det! Den skatt som Paulus talar om r kunskapen om och nrvaron av Jesus Kristus. Denna dyrbara skatt har vi i vra kroppar! Det grekiska ord som Paulus anvnder fr "ler" hr r "brcklig lera" med betydelsen "svag, ltt att ha snder, ltt att fresta". Vad han sger r; "Vi har Jesus nrvaro i vra kroppar men vra kroppar r svaga, ltt frestade och ltta att ha snder!"

Vi lider av allt det som Bibeln kallar "svagheter". Fr mnga kristna r deras svaghet i livet att kroppen r svag och hlsan r dlig. Paulus talar om Timoteus terkommande sjukdom och talar om att han ofta r sjuk(1 Tim 5:23). Det grekiska ordet hr talar om sjukdom, utan styrka, svag till kropp eller sinne.

Det finns dock andra sorters svagheter frutom de rent fysiska och de r precis lika svra att hantera. Enligt min sikt r sinnets svagheter de mest vanliga. Jag talar d inte om psykisk sjukdom utan om de dr ofrklarliga gngerna d dina knslor spelar dig spratt och leker med dina tankar. Lt mig f frklara mig.

Det r mjligt att g och lgga sig p kvllen och knna sig fullt tillfreds ver att ha allt under kontroll och vakna morgonen efter med ett regnmoln hngande ver huvudet, fylld av missmod och elnde. Du knner dig totalt bunden hela dagen av alla dina tunga tankar. Du har inte en aning om varifrn de kommer men sinnestmningen hnger liv. Mnga mnniskor kan inte komma ihg en enda god dag tillsammans med sin mamma eller pappa ver huvudtaget. Jul och midsommar blir de svraste dagarna p ret fr dem.

Ironiskt nog kommer mina dliga dagar nr jag studerar Guds Ord. Nr jag r ensam med Herren och min Bibel kan jag vervldigas av en knsla av okunnighet. Jag knner att det ligger ett helt hav av kunskap framfr mig och jag kan inte greppa det fr det finns s mycket.

Jag blir till och med mer frustrerad nr jag lser vad de stora predikanterna som levde fr 300 r sedan har skrivit. Det slutar med att jag ropar "Oh Herre, jag r som ett barn till mitt frstnd i jmfrelse med dessa andliga giganter. De levde i en tid som sades inte vara upplyst och nd skriver dessa unga mn om saker som jag nnu inte fattat i sextiorsldern. Varfr r det s svrt fr mig att fatta?"

Det enda svar jag fr r det som Paulus skriver "inte genom grningar, fr att ingen skall frhva sig" (Ef 2:9). All kraft finns hos Gud ven kraften att frst sanning och upprtthlla ett andligt liv. Denna stora skatt hlls i lerkrl s att all ra blir Hans.


Det r inte oandligt att ha dliga dagar


Om din dliga dag innefattar en demonisk attack i din tro, kanske du frestas att tro att du r oandlig bara fr att detta hnder dig. Men inget kunde vara mer frmmande och lngre frn sanningen.

Fr flera veckor sedan ringde en ung man mig i trar. Han utbrast "Jag har precis haft mitt livs vrsta dag och jag vet inte vad jag skall gra. En konstig knsla kom ver mig och jag kan inte gra mig av med den. Broder Dave, jag vet inte om det finns en Gud!"

Den unge mannen hade inte en aning om varifrn hans tvivel kom och han blev chockad och srad av de fruktansvrda tankar som han tnkte. Han beknde; "Jag kan inte knna Guds nrvaro. Jag kan inte hjlpa det men jag tvivlar p om han existerar alls. Vad skall jag ta mig till? Jag vill inte bra p dessa grsliga tankar!"

Jag svarade honom; "Var inte rdd eller missmodig. Tro mig det hr r ett av djvulens gamla beprvade trick. Han lskar att kra det, speciellt p unga troende som lskar Gud. Han hller p att injicera dessa tankar i ditt sinne fr att frska sl ut din tro. Han vill bara frvirra dig."

Det den mannen inte visste var att jag ngra r tidigare gtt igenom samma sak med min son Gary. I tonren kom Gary hem frn skolan en dag och gick direkt in p sitt rum utan att sga ett ord till ngon. Jag visste att ngot var fel s jag knackade p hans drr och frgade om vi kunde prata lite.

"Jag vill inte sra dig pappa" sa Gary och s brast han i grt. Jag har en massa fruktansvrda tankar. Jag vet inte ens om Gud finns lngre."

Det han sa gjorde mig frkrossad eftersom jag visste att Gud kallat Gary att predika. Jag nskar att jag haft samma andliga insikt d som jag har nu nr det gller det hr. Allt jag kunde sga d var "Min son, lita bara p Jesus s gott du kan. Lt det f ta sin tid och ge inte upp. Han kommer att fra dig igenom den hr tankestormen."

Gud frde verkligen Gary igenom prvningen och idag r min son pastor i en frsamling i Denver efter tjugo rs arbete i pionjrtjnst bde i och utanfr landet.

Den hr gngen kunde jag sga precis samma sak till den unge mannen som jag sa till Gary. "Lt det f ta den tid det tar. Din himmelske Far vet precis vad du gr igenom och han kommer att fra dig igenom alltihop. Kom ihg, Gud har lovat att aldrig lmna eller verge dig. Vnd dig hela tiden till honom med den tro du har."

Om du hller p att g igenom en sdan hr prvning r det en sak du mste frst. Du r inte oandlig fr att du gr igenom en sdan hr attack. Du r fortfarande ett av din himmelske Fars barn och han lter dig inte kmpa ensam. Han snder den helige Ande fr att jaga ivg dina tvivel. Frsk inte argumentera med djvulen. Du kan inte bevisa ngot fr honom. Nr nsta attack kommer s spring till din himmelske Fader och st still och fast med tlamod och hopp.

En gng fick jag ett brev frn en pingstpastorsfru vars man hade dtt ett par r tidigare. Hon skrev att han hade varit en mktig predikant, en hngiven herde fr sin flock och en far som visade mycket bde krlek och omsorg. Han hade dock ett allvarligt problem. Han satt fast i ktenskapsbrott.

Denne man var tvungen att sga upp sig frn fyra olika frsamlingar p grund av alla hans affrer med kvinnor. Efter varje gng han fick sga upp sig hll han p sig i ett par r men s hann hans missbruk ifatt honom och han hngav sig t utomktenskapliga affrer igen.

Som tur var fr honom hade han en fru som studerade Guds Ord, som var en bnekmpe och som genom allt hll sig nra Herren. Hennes vnner sa till henne att hon borde lmna sin man, att det var rena drskapen att stanna hos en man som gjorde henne s illa gng p gng. Men hon skrev "Jag vet att Gud avskyr skilsmssor s jag bestmde mig fr att hlla mig nra Herren."

Varje gng maken bedrog henne grt hon floder av trar och led fruktansvrt, men knde alltid att Herren ville att hon skulle stanna kvar hos honom, frlta honom och frska hjlpa honom. Trofast bar hon all sin smrta till Herren och Han gav henne varje gng styrka att fortstta.

Mina kra vnner den hr kvinnan hade inte bara en dlig dag hon hade dliga r!! Hon skriver att hon bara kan minnas korta perioder av lycka under alla r hon var gift. Men hon visste att Gud hade lovat att vlsigna och upprtta henne till slut.

Det har han ocks gjort. Idag lskar alla hennes barn Herren och r gifta med gudfruktiga troende. Det mest otroliga r att dessa vuxna barn har goda minnen av sin far trots hans mnga tragiska misslyckanden.

Dessutom r denna kvinna vlsignad, beundrad och respekterad i frsamlingen. Faktum r att hon ofta blir inbjuden att tala infr unga nygifta kvinnor. Hon ger dem alltid rdet att inte verge sina mn vid frsta bsta svrighet. Istllet sger hon "Jesus har varit allt jag behver genom varje storm. Han har vlsignat mig lngt mer n jag kunde hoppas p."

S skrev hon ngot i sitt brev som verkligen rrde vid mig. "Det fanns fruktansvrda prvande dagar nr jag ville bja mig fr mina knslor och bara flja dem. Jag kan inte rkna alla de gnger jag bara ville sluta och hoppa av. Jag tnkte, "Min man predikar eldigt och rr vid mnniskors hjrtan i frsamlingen. Men han r nd en ktenskapsbrytare". Jag frfljdes av tanken att allt var frgves. Men jag visste att jag hade Guds lfte. Nr jag bad pminde jag Honom om detta lfte och han gav mig alltid styrka att fortstta. Nu r jag glad att jag inte gav upp, Gud har verkligen visat mig sin godhet.


Till och med den helgade Paulus
hade dliga dagar


Paulus mtte en dlig dag nr han reste i Makedonien. "Nr jag kom till Makedonien fick jag nmligen ingen ro i mitt arma hjrta utan plgades p alla vis, utifrn av stridigheter, inifrn av oro." (2 Kor 7:5) Denne gudfruktige man erknner att han inombords plgas av oro.

Nej, Paulus var minsann ingen supermnnniska. Han utsattes fr samma mnskliga knslor som du och jag utstts fr. En gng vnde sig alla de troende i hela Asien emot honom, mnniskor han srats och bltt fr. Han skriver "...Om jag lskar er s grnslst, skall jag bli mindre lskad fr det." (2 Kor 12:15)

Paulus hade fruktansvrda dagar. Men han fll aldrig fr sina knslor och de frestelser som fljde i spren. Han vittnade nr han hade det som smst, "Jag har blivit fullkomligt trstad. Min gldje fldar ver, mitt i all min nd." (2 Kor 7:4). Sedan tillgger han, "Men Gud som trstar alla stackare..." (2 Kor 7:6).

Har du en dlig dag? En dlig vecka? En lng period av modflldhet och frtvivlan? r du nedtryckt, missmodig, vill du bara hoppa av? Om detta beskriver dig, hur tror du d Gud reagerar p dina prvningar? Straffar eller tillrttavisar han dig? Nej aldrig!! Paulus skriver, "Herren r dig aldrig nrmre, r aldrig mer redo att hjlpa dig n nr du r nedstmd och lider".

"Vlsignad vare vr Herres Jesu Kristi Gud och Fader, barmhrtighetens Fader och all trsts Gud, han som trstar oss i all vr nd" (2 Kor 1:3-4).


Det grekiska ordet fr trstar hr betyder "att kalla nra".
En sdan otrolig sanning!
Nr vi upplever dliga dagar gr vr himmelske fader
det till vr frdel genom att dra oss nra sig sjlv.


Det grekiska ordet fr trstar hr betyder "att kalla nra". En sdan otrolig sanning! Nr vi upplever dliga dagar gr vr himmelske fader det till vr frdel genom att dra oss nra sig sjlv.

ven om dliga dagar r oundvikliga br de bli frre och mindre strande fr oss nr vi vxer i kunskap om vilka vi r i Kristus.

Nr vi fortstter vr vandring med Herren br vra dliga dagar bli mindre intensiva. Vi br bli mer medvetna om att vi har alla resurser vi behver fr att hantera fienden.

Jag tror att vra dliga dagar r tnkta att fra oss till mognad och ut ur vra barnastadiebojor. Tnk s hr, de flesta av vra dliga dagar kommer sig av vra barnsliga reaktioner p livets verkligheter. Tnk p hur barn reagerar infr livet. Ena minuten skrattar de och nsta skriker de. De surar. De r jtterdda. De sras jtteltt och de grter mycket. Deras koncentrationsfrmga r begrnsad och de krver belning p direkten.

Trots allt detta s lskar och trstar gudfruktiga frldrar sina barn genom alla livets erfarenheter. Inget utbrott kan ngonsin f en lskande frlder att avsga sig eller stta bort sitt barn.

P samma stt surar vi ibland som kristna och ibland fr vi kttsliga utbrott nr vi gr igenom svra stunder. Vi ropar, "Okej, Gud, om det r s hr du tnker behandla mig, om du hela tiden liter svra saker hnda mig,varfr skall jag d be till Dig?

Trots det lskar och trstar vr himmelske Fader oss genom alla utbrott, genom brdor, genom allt vrt skrikande, vr barnsliga knslomssiga berg och dalbana. Du frstr, han hgsta nskan r att vi mitt i prvningen skall brja frst vilka vi r och vad vi ger som Hans barn. Han vet att nrhelst vi kastas runt av vra knslors vind och vgor s glmmer vi att vi r Hans barn och brjar leva lngt under vr tnkta niv. nd sger Hans ord att vi r arvingar, medarvingar med vr broder Jesus!

"Allts: s lnge arvingen r minderrig, skiljer han sig inte frn en slav, fastn han r den som ger allt" (Gal 4:1). Paulus refererar hr till en av de dtida romerska traditionerna. Ett barn adopterades av en rik man och placerades under en informator tills han ntt tta rs lder. Sedan, frn tta och till tjugofem rs lder stod barnet under frmyndare. Under alla dessa r var barnet arvinge till frmgenheten men hade nd ingen direkt kontroll eller inflytande ver sitt eget liv.

Paulus sger att ett sdant barn r en illustration p dem som lever under lagen. Lagen r den informator som instruerar oss i Guds bud. Men det kommer en dag d vr lrotid r ver och vi tar vr plats som arvingar till alla Guds rikedomar igenom Kristi nd.

nd r det mnga kristna som inte fr fatt p denna kunskap. De lever fortfarande p goda grningar och alla "du skall och du fr inte" utan att inse sin stllning som Guds barn. "P samma stt hlls vi, s lnge vi var omyndiga, i trldom...". (Gal 4:3) De tjnar fortfarande Gud som trlar, bundna i fruktan, skuld och frtvivlan eftersom de inte frstr att de blivit adopterade.

Paulus sger till dessa troende; "Ni r barnsliga i era tankar, arbetar under bojor av lagar ni sjlv satt upp. Ni inser inte att Ni nu r herrar ver allt och har mjlighet att ta del av allt det er fader ger. Han har adopterat er, han lskar er och har satt er i lra fr att frbereda er p ngot. Korset var er examensdag!"


Vr himmelske Fader trstar oss p vra dliga dagar,
men Hans nskan fr oss r ngot annat.


Tnk dig en adopterad son som avlagt examen. Han trningstid r avslutad och han har rvt herravlde ver alla sin faders rikedomar. nd fortstter sonen att framleva sina dagar bland tjnarna och under slaveriets frutsttningar. r det rtt fr den unge mannens far att trsta honom i fngenskapen och frskra honom att han r lskad och att allt kommer att ordna sig? Nej! En far som lskar sin son vill att han skall inta sitt arv och lmna fattigdomen. Han skulle uppmana honom att ta till sig de rikedomar som r hans!

P samma stt trstar Gud oss inte bara i vrt fngelse. Istllet sger han till oss, "min son, min dotter, nr skall du ta din plats vid min sida? Nr skall du komma in i mitt hus och ta till dig de resurser som r rttmtigen dina?

"Eftersom ni nu r barn, har Gud snt sin Sons ande i vra hjrtan som ropar Abba Fader. Allts r du inte lngre trl utan son. Men r du son r du ocks arvinge insatt av Gud" (Gal 4:6-7). "Alla r ni Guds barn, genom tron, i Kristus Jesus." (Gal 3:26)

Om Jesus r din Herre och frlsare, d r du ett Guds barn. Eftersom du r hans barn r du automatiskt en arvinge - och medarvinge med Kristus - till alla faderns rikedomar!

Naturligtvis har inte vr position som arvingar ngot med materiella tillgngar att gra. Att sga att Jesus dog fr att vi skulle bli rika p guld och silver r hdelse. Bibeln sger; "Ty i honom - i hans kropp - bor hela gudomens fullhet" (Kol 2:9) Detta betyder att Gud givit Jesus alla hrlighetens rikedomar. Drfr har Han alla resurser vi behver fr att komma igenom vra dliga dagar, vad de n fr med sig.

"Men", frgar du, "r inte Gud intresserad av mitt fysiska vlbefinnande? Alla mina dliga dagar har med mina rkningar, mina skulder, mina bristande finanser att gra. Jag oroar mig stndigt fr min familjs levnadsvillkor, att ha nog s att vi klarar oss, att f det att g ihop.

Kra vnner, din Fader brjar med att mta dina fysiska behov. Hans ord lovar oss "Och min Gud skall ge er fullt upp av allt som ni behver, ur sin hrlighets rikedomar, i Kristus Jesus" (Fil 4:19). Grekiskan fr behov hr har en grundbetydelse som str fr, "att ta hand om saken, allt som fattas eller r ndvndigt".

Paulus sger "Gud r trofast att ta hand om alla dina bekymmer. Dina affrer, finanser eller annat. Det tcker din anstllning, din mat, dina klder och ditt hem. Dessutom har vi Hans rikedomar av godhet, styrka, vishet och nd liksom rikedomen av full frlsningsvisshet. Frutom allt detta har du de rikedomar som finns i Gud men som gr utanfr vrt frstnd. Lgg mrke till att Paulus sger att Gud skall ge oss fullt upp av det vi behver. Det str i singular. Med andra ord sger han "Du behver bara en sak och det r Jesus!! Alla dina behov tcks in av Honom. Du behver bara ska Honom och Han kommer att frse dig med det du behver.


Du mste vara fast vertygad om att din
himmelske Fader har dig mycket kr.


ven om du kanske ifrgastter Guds krlek till dig, frdmer Han dig inte fr det. Tvrtom knner Han din smrta och frtvivlan. Han vill att du skall veta att Hans frrdshus r fullt av allt det du behver, och det finns tillgngligt fr dig.

"Men", sger Han," du kan inte f tag p ngot av det om du inte tar fasta p det i tro. Du mste inse vem du r - mitt barn, min arvinge och vila i mitt lfte om att jag skall ta hand om alla dina behov och bekymmer. Visa att du litar p mig och kom in i min vila."

Jag vill avsluta det jag vill sga med ett brev som kom hit till oss nyligen. Jag tycker att det talar starkt om just det hr med dliga dagar.

"Kra Pastor David. Fr ett par r sedan frlorade min man ett jobb som var mycket viktigt fr honom. Faktum var att det hr blev vldigt tragiskt fr honom. Han frlorade all sjlvknsla samtidigt som han frlorade en god inkomst och han har aldrig terhmtat sig. ven om han r anstlld r hans nuvarande ln mindre n hlften av det han hade tidigare. Nu har ansvaret fallit p mig att vara den som r frsrjaren. Fr ett par veckor sedan planerade jag att g p ett kristet mte p fredag kvll efter jobbet och jag hade ungefr 45 minuter att ligga och vila innan jag skulle ivg. Jag letade efter ngot att lsa och Herren ledde mig till en lda med papper som jag sparat.

Jag fick tag p en av dina gamla predikningar "Nr jag kommit till slutet p vad jag orkar". Nr jag lste artikeln talade Guds Ande till mig om allt det jag str i - vid slutet p vad jag orkar!! Snart skall jag g i pension och bekymren brjar torna upp sig. Vi hller p att drunkna i ekonomiska svrigheter och vi kan inte se ngon utvg.

nd visade Gud, genom ditt budskap, att jag blivit vred mot min man. Jag har litat helt p honom, s att sga p mitt ktt. Jag mste vnda hela mitt hopp till Jesus sjlv, som r den ende som kan ta hand om mig och fra mig igenom dessa problem. Jag vet att min man aldrig kan bra mig igenom. Nr jag lste fick jag en sdan frvissning om att Gud br mig nr jag kommer till slutet p mig sjlv.

Senare p kvllen gick jag p mtet och talaren var en vn till mig. Hon talade om hur Gud frt henne ur ekonomiska trngml som hon och hennes man sttt infr. Hon hll inget tillbaka utan talade om allt genant hon ftt g igenom. Gud ville verkligen att jag skulle f hra det hr.

Eftert berttade jag fr min vn hur jag lst din artikel om att komma till slutet p sig sjlv och jag berttade hur Gud betjnat mig. Pfljande vecka fick jag ett paket frn henne. I det fanns en annan av dina artiklar "Rtt sng men fel sida". S fantastiskt det var. Jag ringde fr att tacka henne och hon berttade att hon skulle skicka fler artiklar.

Jag r inte genom min prvning n. Allt r fortfarande svrt. Ibland nr jag ser framt ser jag alla mjliga svrigheter som mter oss, precis som Israels barn gjorde. nd har Gud visat mig att jag tvivlat p hans krlek till mig och p att han r trofast och tar hand om mig.

Jag har ocks insett, genom det du undervisat, att jag varit bra p att trycka undan min fruktan och aldrig tagit i tu med alla mina svallande tvivel. Jag vill sluta med det. Jag vill vlja att prisa Gud - fr att Han lskar mig och tar hand om mig ven om jag inte sett allt Han lovat n.

Min bn r att Jesus, min tros upphovsman och fullkomnare, skall hela mina tvivel och ge mig trons gva s att jag helt och fullt kan lita p honom. Jag ber att Han skall ge mig en sng att sjunga p den hr sidan om segern. Jag vill klara prvningen. Jag vill sjunga rtt sng p rtt sida. Samma sng innan och efter segern, som ett vittnesbrd om Guds nd och trofasthet."

Vrt arbete fr mnga brev som det hr, frn mnniskor ver hela landet vars tro vxer. De tror som jag att svra tider stundar fr vr nation men de vet att Herren kommer att fra dem genom. De har upplevt att Gud r trofast.

Min kra vn, det kanske ligger fler dliga dagar framfr dig. Men du mste komma fram till den stund d du sger "Jesus, jag kastar alla mina bekymmer p dig nu. Jag r arvinge till Guds rikedomar i Kristus Jesus. Jag vet att de rikedomarna ven tcker alla mina fysiska behov." Det kan du tro Gud om!!

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 1 Februari, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier