Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Herre, frndra mig!
("Change me Lord")


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Av David Wilkerson
6 December, 1999
__________

P senare tid har jag blivit vldigt illa till mods ver det som vi kristna kallar sjlavrd. Fr nrvarande finns det fler utbildade kristna sjlavrdare n ngonsin tidigare i kyrkohistorien. Och det finns mngder med "gr s"-bcker och "relationsmanualer" tillgngliga, som erbjuder andliga rd p varje omrde, frn fysisk kondition till barnuppfostran.

Men nd, tragiskt nog, finns det mer individer, ktenskap och familjer med problem, i frsamlingen n ngonsin tidigare. Det r ett outsgligt kaos i kristna hem idag- och, mina vnner, det skulle inte behva vara s.

Lt mig brja med att sga: Jag har ingenting emot kristen sjlavrd. Mnga mnniskor fr hjlp till helande i sina liv, ktenskap och hem, genom sjlavrd. Ja, sjlavrd har blivit en betydande tjnst i Jesu Kristi frsamling. Nstan varje stor frsamling i Amerika har minst en sjlavrdare p heltid anstlld. Hr i Time Square Church anvnder vi oss av ett antal sjlavrdare.

Men jag ser mer och mer kristna med problem som inte blir hjlpta alls av den sjlavrd de tar emot. De blir betjnade i veckor, t.o.m. mnader, utan att det blir ngot resultat. En pastor eller sjlavrdare kan ta dem steg fr steg genom bibeln, och visa dem den dyra sanningen i Guds ord. Han kan sga t dem, "Det hr r vad Gud sger om ditt problem. Han sger att du behver gra detta...." Han stller dem infr verkligheten, att om de inte verger sin synd, s kommer de att dra sig Guds dom.

nd tas inte ngot av sjlavrden emot. Varfr? Drfr att det finns en andlig slja ver dessa mnniskors gon. De har en blindhet infr sin egen skuld och behver frndras.

Mnga kristna familjer r i luven p varandra stndigt. En del t.o.m. stmmer sina familjemedlemmar infr domstol. Mdrar och dttrar glider isr, pappor talar inte med sina sner. De menar sig lska Jesus--men nd hller de fast vid ilska och bitterhet. Det r ett kaos....

Sedan jag brjade som pastor, har jag hamnat mitt i mnga familjefejder. Och jag kan vittna om att f av dessa krig blir lsta utan ett vernaturligt ingripande. Varfr? Drfr att alla vill att den andra personen skall ndra sig.

En av de trtande sger t mig, "Varfr r han s envis? Det r hemskt. Han behver frndras".

Sedan hr jag ngonting liknande frn den andra: "Hur kan hon vara s hrdhjrtad? Hon vet att jag gr mitt bsta. r det hr vad jag fr fr att jag r snll mot henne?"

Det r alltid den andra personens fel. Det r den andra som behver frndras. Det r drfr jag inte tror att sjlavrd kommer att ha ngon inverkan, frrn Guds folk beslutar sig fr att gra denna bnen till sin dagliga bn: "Gud frndra mig".

Vi tillbringar alldeles fr mycket tid med att bedja: "Gud, ndra mina omstndigheter... ndra mina medarbetare... ndra min familjesituation... ndra mina livsvillkor..." Men vi ber sllan den viktigaste bnen: "Gud, frndra mig. Det stora problemet r inte min fru, mina syskon, mina vnner. Jag r den som behver bedjas fr".

Gud leder sina barns steg och liv. Han tillter inte att ngot hnder oss av en slump. Och det betyder att han har tilltit din kris. Vad r det Han frsker sga dig genom den? Han sger att du behver frndras.

Vare sig vi gillar det eller inte, s r vi alla i en process av frndring, p ett eller annat stt. I den andliga verkligheten, s finns det ingenting som heter: att bara existera, vi frndras stndigt, antingen till det bttre eller till det smre. Antingen blir vi mer lika vr herre eller mer lika vrlden, -- antingen vxer vi i Kristus, eller s avfaller vi.

S, blir du mera som Jesus? Kan du se dig nyktert i spegeln varje dag och bedja, Herre, jag vill frvandlas till din likhet p varje omrde i mitt liv"?

Eller har bitterheten ftt sl rot, och skapa uppror och hrdhet i hjrtat? Har du lrt att vrja dig emot Guds verbevisande ord och mot Hans andes rst? Spyr du ur dig saker nu som du en gng aldrig trodde att en kristen skulle kunna sga? Hller du p att frhrdnas till den grad att du aldrig kan frndras?

Om det hr beskriver dig, s lt mig sga dig: Du kommer aldrig att uppleva befrielse med mindre n att du frndras. Ditt liv kommer bara att bli mer kaotiskt, och din situation vrre. Sluta samla dina bevis, peka finger, och rttfrdiga dig sjlv. Gud kommer inte att mta dig frrn du vaknar upp och medger, "Ingenting kommer att ndra sig, om inte jag frndras".

Ropa till Gud i en rlig bn: Herre, frndra mig. G p djupet i mitt liv -- visa mig var jag har misslyckats och gtt fel. Visa p min stolthet, min ilska, min envishet, och min synd. Hjlp mig att lgga ner alltihop".

Hur mnga fler experter, sjlavrdare, ensamma ntter och fruktlst strvande mste du uthrda innan du vaknar upp infr sanningen? Om ngot helande eller terupprttande skall ske, s mste du ta ansvar. Ditt mirakel beror p om du frndras.

Om du lngtar efter att frndras, S visar Guds ord tydligt p tv steg som du mste ta. Lyssna till dessa ord, s kommer du att uppleva frblivande frndring:


1. Det finns en slja ver dina gon, som
frblindar dig -och det mste avlgsnas


Paulus beskriver en frndring som mste ta plats innan ngon annan frndring r mglig.

"Nr jag nu har detta hopp kan jag upptrda med stor frimodighet och gr inte som Mose. Han dolde sitt ansikte med en duk fr att israeliterna inte skulle se hur det som var p vg att frsvinna tog slut. Och deras frstnd blev frstockat, ty nnu i denna dag hnger den sljan kvar nr det gamla frbundets skrifter lses upp, och den lyfts inte bort eftersom det r genom Kristus den frsvinner. n i dag ligger en slja ver deras hjrtan nr man lser ur Mose lag. Men fr den som vnder sig till Herren tas sljan bort. Herren, det r Anden, och dr Herrens Ande r, dr r frihet. Och alla vi som utan slja fr ansiktet skdar Herrens hrlighet frvandlas till en och samma avbild; vi frhrligas av denna hrlighet som kommer frn Herre, Anden." (2 Kor 3:12-18)

I det hr skriftstllet, talar Paulus huvudsakligen om den blindhet som judarna hade nr det gllde Jesus som messias. Samtidigt ger han oss en princip som kan tillmpas p alla folk, judar eller hedningar. Han talar om en blindhet fr bibliska sanningar. Notera vers 14: "Och deras frstnd blev frstockat, ty nnu i denna dag hnger den sljan kvar nr det gamla frbundets skrifter lses upp, och den lyfts inte bort eftersom det r genom Kristus den frsvinner."

Frsk frst, mnniskorna som Paulus skrev till var uppriktiga. De studerade troget Mosebckerna, lagen och profeterna, och Davids psalmer. De hll Guds ord i ra, undervisade frn det och citerade det fritt. Men det fanns fortfarande en slja fr deras gon.

Vi tnker p en andlig slja fr gonen p judar, muslimer och andra, som frblindar dem fr sanningen om Jesus. Men det finns ocks en slja som frblindar mnga troende. De lser guds tydliga varningar i Skriften de hr dem predikas i kraft -- nd lter de sig inte pverkas. Faktum r, de fortstter gra just det som Guds ord inte vill knnas vid. Lt oss ta ngra exempel:

Hur mycket tydligare kan Gud bli nr det gller frltelse? nd kan mnga kristna helt enkelt inte slppa sina bittra, hmndlystna tankar. De gr gllande, "O, jag har frltit den personen" -- men deras hjrtan fljer inte deras ord. Och Herren vet bttre.

Kanske en sdan kristen har blivit illa behandlad eller utnyttjad av ngon, kanske chefen, maken, en arbetskamrat eller ev en vn. Nu tror han att han har rtt att hlla fast vid ilska och ofrltenhet. Men bibeln sger att om han tillter ens ett uns av ofrltenhet i sitt hjrta, s kommer hans synder att hopa sig mot honom.

Tnk p den fruktansvrda fara som denne kristne befinner sig i. dag efter dag kar hans synder. Hans bner blir inte hrda. Han r helt p egen hand, alltid i fara, hans sjl r ppen fr demoniska krafter. Och nr han str infr Gud vid domen, s kommer var och en av hans synder att resa sig och anklaga honom. Inte en vertrdelse kommer att vara glmd -- drfr att han inte kunde frlta andra.

Han kommer att hra Gud sga, "Jag varnade dig, kallade dig, talade till dig s enkelt jag kunde -- men du ville inte lyssna. Istllet, s hll du fast vid din ofrltenhet. Och nu, skall jag inte frlta dig" Det r slutresultatet av andlig blindhet.

Nej. Gud svarar direkt p den hr lgnen i nsta vers: "Ni trttar ut Herren med era. ord. Men d sger ni: 'Hur d trttar ut?' Genom att sga: 'den som gr det onda r god i Herrens gon. sdana tycker Han om.' Eller sga: 'var r Guds rttvisa?'

Herren sger, med andra ord: "Du kan g i kyrkan, prisa mig och klistra p ett kristet leende. nd br du dig svekfullt t mot din fru -- och du behandlar mitt ord bedrgligt. Jag har sagt dig att jag hatar skilsmssa, nd gr du vidare med skilsmssan. Du kallar det t.o.m. ngot gott, och sger att jag samtycker till det. men du r blind. Du vgrar att tro att jag kommer att dma din olydnad."

Skilsmssostatistiken bland kristna idag r lika hg som bland icke troende. Sg mig -- r Guds ord bara ett skmt. Kan hans varningar lggas t sidan som frslag snarare n som bud? Nej, aldrig. Det finns en slja ver frsamlingens gon. Och Gud varnar oss, "All sjlavrd i hela vrlden kommer inte att hjlpa dig om du inte lyder mina bud. Mitt ord mste f bli mttstocken i ditt liv."

(Detta r inte att kasta frebrelser efter ngon som redan r skild. Skilsmssa r oundvikligt i vissa situationer, som fysisk misshandel, ktenskapsbrott eller nr man verges av en otroende make.)

Tusentals sjlavrdare kan sga t dig att du har rtt att var arg, att knna frbittring, att undanhlla frltelse. Men till sist kommer deras rd inte att rknas. Guds ord r det slutgiltiga. Och om inte du fruktar det -- om du inte r beredd att lyda hans bud i alla situationer, s har du inget hopp om rddning

Bibeln talar hgt och tydligt till alla som vill lyda Herren: "Du kan inte frndras om du r medvetet blind infr Guds ord".


2. Sljan kan tas bort endast
genom att "vnda sig till Herren"


Paulus sger att innan vr blindhet kan borttagas mste vi vnda oss till Herren. "Men fr den som vnder sig till Herren tas sljan bort." (2 Korintierbrevet 3:16) Det grekiska ordet fr att vnda sig betyder hr "att sl om kursen". Paulus sger helt enkelt, Du mste medge att den riktning du har tagit har frt dig in i tomhet, frdrv och frtvivlan"

Om ditt liv befinner sig i ngon form av kaos -- om ngonting r fruktansvrt fel, och om saker och ting urartar -- s vet att du kommer att bli tvungen att byta riktning. Du kanske tnker, "Det r min man som r problemet, Jag vntar p att han skall ndra sig." eller: Min fru kommer att g i frdrvet om hon inte ndrar sig." Eller "Min chef har fel. Ngonting behver frndras hos honom"

Vi ser s klart, andras fel och brister. Men vi r blinda infr vrt eget behov att frndras. Vi behver komma till insikt om verkligheten -- vi behver erknna infr Gud, "Det r mig, Gud. det r jag som behver frndras. Fader, visa mig var jag har gtt fel."

Hur kan vi ndra inriktning? Hur kan vi vnda oss till herren och f sljan borttagen? Hr r receptet Paulus ger oss fr frndring.

1. Frndring r helt och hllet den helige Andes verk. "Hur mycket strre hrlighet skall d inte omge Andens tjnst!" (2 Korintierbrevet 3:8) Vi kan helt enkelt inte frndra oss sjlva. Bara Guds Ande kan anpassa oss till guds hrliga likhet. Vi har hrt det sgas, "Nr en mnniska vnder sig till Herren, s lyfter Gud sljan frn hans gon." det r Andens verk.

Vi lste ocks, "Herren, det r Anden, och dr Herrens Ande r, dr r frihet." (vers 17). ordet "frihet" betyder hr: "inte lngre en slav, undantagen frn ansvar, fri, obunden" detta beskriver en frihet som kommer nr vi fr vra gon ppnade. Pltsligt ser vi saker och ting i nytt ljus. Endast den helige Ande kan bryta ned det stt p vilket vi ser p saker, omvnda oss, och stta oss p rtt kurs.

Kort sagt, den omvndelse som Paulus talar om hr betyder att helt och fullt lita p Guds Ande. Det betyder ocks att vnda sig bort frn obiblisk rdgivning, all dina egna ider och planer, och be den helige Ande att endast han skall vgleda dig.

Paulus upplevde den sortens omvndelse. I apostlagrningarna 9, nr han fortfarande kallades Saulus, var han p vg i fel riktning. Tala om att ha en slja fr ansiktet -- han red till Damaskus fr att frflja de kristna dr. Saulus trodde faktiskt att han gjorde Gud en tjnst genom att arrestera de troende och kasta dem i fngelse.

Men Herren grep in och skapade en kris i den hr mannens liv. Nr Jesus mtte Saulus p vgen till Damaskus, slog han honom med ett ljus som var s starkt att det gjorde honom blind. Saulus blev tvungen att ledas, blind, till ett hus i Damaskus, dr han fick stanna tills den gudfruktige Ananias anlnde. Ananias sade t honom:

"..Saul, min broder! Herren sjlv, Jesus, som visade sig fr dig p vgen hit, har snt mig fr att du skall f tillbaka din syn och fyllas av helig Ande. D var det som om fjll hade fallit frn Sauls gon, och han kunde se igen...." (Apostlagrningarna 9:17-18)

Saulus verlmnade sitt frflutna, sin framtid, allt till den helige Ande, och sljan avlgsnades omedelbart frn hans gon.

2. Frndring krver ocks det som Paulus kallar: ett avhljt ansikte. Han skriver, "Men vi alla som med avhljt ansikte terspegla Herrens hrlighet" (2 Korintierbrevet 3:18. (1917 rs versttning. vers anm.) Grundordet fr "avhljt ansikte" har hr en frunderlig definition. Det betyder att vara totalt verlten till att tillta Gud att uppenbara varje gmd synd i ditt hjrta -- i syfte att bli befriad frn dem.

Detta avhljda ansikte ropar, "Prva mig Herre -- se efter om det finns ngon ondska i mig. Visa mig om jag lever i strid med ditt ord. Jag vill bli befriad frn allt som inte liknar dig. Bort med min stolthet, mina ambitioner, mitt sjlviska intellekt, min tankegng. Jag vet att jag inte kan tnka mig ur min situation. Helige Ande, jag behver din kraft och vishet. Jag lgger ned varje hopp om att lsa saker p mitt eget stt"

Fr mnga troende, r det hr vldigt svrt att gra. De har verlevt hela sitt kristna liv p sin egen vishet. Och att nu medge att de klantat sig och mste ge upp, r helt enkelt fr svrt.

Herren var tvungen att ta ifrn mig min stolthet p det hr omrdet fr mnga r sedan. Nu, tack och lov, knner jag mig fri att medge det nr jag stller till det. Min stndiga bn r: "Gud, jag gr s mycket dumma saker. Jag gr sdana hemska misstag, frstter mig sjlv i en fruktansvrd rra. Gode Gud -- red upp dem t mig. Jag kan inte gra det. bara du kan". Tack och lov,. Gud glder sig ver att stda upp i vr rra nr vi sker hans vilja.

Paulus anvnder sig av ordet terspegla. Och, mina lskade, vr spegel r Guds ord. Endast det reflekterar riktigt vrt tillstnd. Paulus sger oss: "G till spegeln i Guds sanning, och skda ditt liv. Sg t Herren att du r p fel vg, och att du vill frndras. Be Hans ande att dmjuka dig och att ppna upp sitt ord fr dig. Avst frn andras rd, dina egna ider dina egna inrttningar. Istllet, Vnd dig till den helige Ande i full frtrstan. Tro p det han sger t dig".

Om du vill lita enbart p den helige Ande, och vnda dig bort frn all annan hjlp, s vill han avtcka dina gon. Han skall ocks snda andeledda hjlpare i ditt liv -- och du kommer att brja frndras i den stunden.

3. Paulus drar slutsatsen att vi frndras till Kristi likhet steg fr steg. Den processen sker inte ver en natt. Den sker sakta nr vi sker Honom och lyder Hans ord: "Vi....frvandlas till en och samma avbild; vi frhrligas av denna hrlighet som kommer frn Herren, Anden" (2 Korintierbrevet 3:18)

Du kanske inte knner det, men du frvandlas varje gng du ppnar bibeln och lser Hans ord med ett ppet hjrta, varje gng du gr ner p dina knn och tar tid fr Honom, varje gng du ber den helige Ande att leda och undervisa dig. Du kanske inte tror att du gr ngra framsteg - men det gr du.


Paulus sammanfattar tre underbara tecken p
frndring som sker i oss genom den helige Ande


Anden sker att frverkliga tre underbara frvandlingar i oss

1. Den frsta frvandlingen r en vxande kunskap om att Gud kommer att vara barmhrtig mot oss genom hela vr prvning. "Nr jag genom Guds barmhrtighet har denna tjnst, ger jag allts inte upp." (2 Korintierbrevet 4:8)

Hr r den barmhrtighetstjnst vi har mottagit frn den helige Ande: Han ppnar vra gon fr Kristi barmhrtighet mot oss. Han inplanterar i oss en inre vetskap om att Herren r p vr sida, att han r fr oss. Och Han visar oss hur verlten Gud r till att bevara oss frn att falla. -- hur medlidsam han r gentemot allting som vi gr igenom, hur berrd Han r av vra knslor av svaghet.

Just nu kanske du knner dig utnyttjad och olskad. Djvulen frsker f dig att tro att Gud har lmnat dig till dina egna planer -- att du frtjnar att lida, att det r ute med dig, att det inte finns ngot hopp. lskade, det r lgner frn helvetet. Gud vill mer n ngot annat befria dig frn din frvrngda frestllning av Honom. Han lskar dig mt -- och han har redan bestmt en tid fr att tilldela oss sin nd.

David grt mkligt nr han var frkrossad av sin situation: Mitt hjrta r frbrnt som grs och frvissnat, ty jag glmmer att ta mitt brd....jag fr ingen smn och har blivit lik en ensam fgel p taket. Hela dagen smdar mig mina fiender....jag...blandar min dryck med grt, ...mina dagar r som skuggan, nr den frlngs" (Psalm 102:5, 7-10, 12) Han jmrade sig, "jag r i ett fruktansvrt tillstnd, fysiskt, mentalt och andligt."

Men det var just den stunden Gud hade bestmt till att befria David. Och Herren grep in snabbt med nd hjlp och trst. David vittnade "Du skall st upp och frbarma dig ver Sion. Se det r tid att du bevisar det nd, ja, stunden har kommit." (Psalm 102:13)

Guds bestmda tid fr att befria David var hans mrkaste stund. -- nr han trodde, "jag har blivit reducerad till ingenting". Det r likadant idag, Gud har bestmt en stund fr att befria oss och snda oss sin ynnest -- och det kommer vanligtvis i vr vrsta stund av prvning. Det r den stunden nr vi inte lngre kmpar med att gra saker och ting i vr egen kraft. Istllet erknner vi, Herre, jag klarar det inte -- det r en rra, jag ger alltihop till dig.

2. Den andra frndringen som sker r att vi inte lngre r plgade av tankar p att ge upp "...genom Guds barmhrtighet har denna tjnst, ger jag allts inte upp." (2 Korintierbrevet 4:1)

Gud vill att vi skall ta blicken frn vra omstndigheter och sluta att fokusera p hur illa saker och ting r. Sanningen r, vra besvrliga omstndigheter kanske inte r ver snart. De kanske till och med kommer att bli vrre. Och han vet att om vi fokuserar p att frndra vr situation, s kommer vi att falla nnu djupare in i ngslan och depression. Vi kommer att bli trtta och svaga, och ge upp hoppet.

Men nr Gud uppenbarar sin barmhrtighet fr oss, kommer vra attacker av modlshet att brja frsvinna. Snart kommer vi att ha en kande frvissning om att Gud arbetar i oss. Och ingenting r mera tillfredsstllande fr vr inre mnniska n att veta, "Gud har sin hand ver mig. Jag r inte frdig -- men jag vet att jag r p vg i rtt riktning. Jag r p vg mot Herren."

Dag fr dag, kommer du att bli starkare i tron. Han vill plantera sin frid och vila i dig. Och du kommer att bli lyft s hgt ver dina omstndigheter, att ingenting kommer att kunna dra ned dig i frtvivlan igen.

3. Den tredje frndringen som sker r ett fullstndigt avsgande av alla gmda saker, och all orlighet. "Jag avhller mig frn allt skamligt smussel, jag anvnder inga knep och frfalskar inte Guds ord utan lgger ppet fram sanningen och verlter i Guds syn t varje mnniska att sjlv bedma mig." (2 Korintierbrevet 4:2) Det betyder att vi inte lngre letar i skriften fr att frska rttfrdiga vr synd. Vi letar inte efter urskter fr att gra fel.

Gud vill att vra liv skall vara en ppen bok. Drfr lngtar han efter att befria oss frn all gmd synd -- all orlighet, all lmskhet, bedrglihet, lgn, och svek. Det r drfr den helige Ande utrannsakar allt i oss som r olikt Kristus. Och om vi verkligen vill frndras, kommer vi att ppna upp oss sjlva fr hans handlande.

Du kan glmma ditt skande efter sjlavrd, ditt skande efter sjlvhjlp eller upprttade relationer tills du upplever Guds frvandling p dessa omrden. Stll allt sdant i bakgrunden tills du r redo att avsga dig all gmd synd.

Nr du har underordnat dig Guds ord och den frvandlande kraften frn Hans Ande, s behver du inte vertyga andra om att du har frvandlats. Nr du vandrar i hans sanning, s kommer den helige Ande att lovorda dig infr medvetandet av alla omkring dig, "...verlter i Guds syn t varje mnniska att sjlv bedma mig."

Det grekiska ordet fr "verlta" betyder hr "Guds godknnande". Paulus sger, "Du kommer inte att behva inskrpa hos ngon att du har frndrats, Gud kommer att rra vid deras medvetande och sga t dem. Den hr mnniskan har min vlsignelse och mitt godknnande".

Inga argument kan motbevisa de inre bevis som Guds Ande har lagt i dig. Faktum r att den frvandling du genomgr kommer antingen att attrahera andra eller att tillrttavisa dem. Kristi aura strmmande ut frn dig kommer att rra vid deras samveten. Och dr finner du kraften till att pverka andra -- genom frvandlingen som sker i dig. Du kommer att finna att relationer blir terupprttade. Och du kommer att tervinna den andliga auktoriteten i ditt hem.

Du kommer inte lngre att uppehlla dig vid den frvandling som behver ske hos andra. Istllet kommer du att bli s uppmuntrad av den frvandling som Gud gr i dig, s att du inser, "Herre jag vet att allting r i dina hnder. Jag verlter mig sjlv till din vilja. Gr vad som mste gras i mig".

Nu r det dags att helt verlta dina omstndigheter i Hans hnder. Sluta frska bli befriad ur din kris. Istllet fokusera p att Gud skall frvandla dig och gra dig till en vervinnare. Hll dig till Hans ord. kalla Honom ihrdigt. Lita p den helige Ande. Och gr detta till ditt hjrtas konstanta rop: "Herre frndra mig".

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare


BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2000 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2000 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. The Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2000 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 10 Juli, 2000.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie/ Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier