Click here to go back to World Challenge Pulpit Series multilingual page

--- To av Meg ---

- Kampen mot synden -


Ren Tekst Fil + Home Page + Norsk Meny + Subscribe + Copyright

Prekenserie i 7 deler
av David Wilkerson
1995
_____________

"Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere." (Joh.8:32)

Det finnes ingen rettighet tilhørende menneskeheten som er viktigere enn RETTEN TIL Å VÆRE FRI FRA SYNDENS MAKT. Friheten til å synde etter egen vilje er ikke frihet, tvert imot fører den til et slaveri som krever alt.

Friheten Kristus tilbyr er å få brutt hver lenke til synden og åpne alle fengsler med onde vaner. Å antyde at noen livskontrollerende synder skulle bli godtatt av Gud er å beskylde ham for brutal uaktsomhet og likegyldighet. Hvilken kjærlig Far ville godta at hans barn ble hold lenket og brukt som slaver?

Kan en kristen fortsette å gi etter for hemmelige lidenskaper og behage Gud? Mitt svar til det er dette: Hvorfor ville han ønske det? Det blir som å spørre: "Kan en mann være på sitt beste lenket i et fengsel?" Hvorfor ville noen fange foretrekke å være innelåst når en dommer står ved en åpen port og peker på veien til friheten? Det har ingen hensikt å fordømme seksuelle synder bare som avskyelige, som unaturlige, eller som en perversjon eller moralsk fordervelse. Dette er bare bivirkningene av det virkelige problemet - FANGENSKAPET.

Bibelen sier at SANNHETEN SETTER MENNESKET FRI. Kristus døde for å sørge for den friheten, og han tillater ikke at menneskene lager spott om det. Jeg er overhodet ikke interessert i de eldgamle diskusjonene om hva synden i Sodoma var, eller i å kløyve teologiske hår omkring hva Bibelen sier eller ikke sier om homoseksualitet, alkoholisme, narkotika, avhengighet eller andre slike livskontrollerende vaner. Alt jeg vet er at når mennesker tar imot sannheten om Kristus så setter det dem i frihet - punktum! Og bare for at menneskene ikke skal kunne forklare kristen frihet som retten til å synde etter egen vilje, har Gud helt klart definert hva den friheten består i:

"Det menneskene av naturen trakter etter, betyr fiendskap mot Gud, for vår onde natur bøyer seg ikke for Guds lov, ja, den kan ikke gjøre det. Slik menneskene er i seg selv, kan de ikke være etter Guds vilje." (Rom. 8:7-8)



Det er umulig å føre et livskontrollerende problem til opphør og å fjerne det, uten å erstatte det med noe. Synden vil ikke gi etter om den blir avslørt, frykt kan ikke drive den ut, den kan ikke ødelegge seg selv. Det finnes ikke noe slikt som en enkel adskillelse fra en gammel vane.

Det skal mere til enn en enkel overgivelseshandling. Det skal mere til enn en hviledag eller en kveldstime med sorg og gråt. Det skal mere til enn en teatralsk overfladisk anger. Hjertet vil ikke gå med på å bli berøvet for en hengivenhet uten at en annen får fylle tomrommet. Det vil ikke samtykke i å bli etterlatt tømt for kjærlighet, uten at en større kjærlighet ødelegger den gamle.

Menneskehjertet gjør opprør mot å bli etterlatt tomt, det kan ikke tåle å bli etterlatt i en øde tilstand av trist tomhet. Naturen avskyr vakuum, derfor vil det å rive bort alle hengivenheter fra hjertet og etterlate det nakent, være et håpløst foretakende. Det menneskelige hjerte må gripe fatt i og feste seg til en eller annen stor affeksjon. Det må ha noe å støtte seg til, å holde fast ved.

Enhver person som prøver å rive en eller annen behagelig synd eller hengivenhet ut av sitt eget hjerte uten å sette noe annet i dens sted, leker med en katastrofal situasjon.

Den siste tilstanden til den mannen kan være verre enn den første, med en legion demoner som flokker seg sammen for å fylle tomrommet.

Kristus er ikke en slags "syndeplukker" som går rundt og tar vaner og fornøyelser bort fra synderne, og etterlater dem rene, men tomme. Gud tar ikke noe fra noen, han tilbyr ganske enkelt noe mye bedre. Gud lager ikke tomrom, han fyller dem. Vi har tatt feil av Gud. Vi kommer og ber ham om å ta ting bort fra oss, istedet for å be ham om å fylle våre sjeler med den mektige Niagarafossen av hans kjærlighet og å gi oss noe mye bedre.

Guds kjærlighet og denne verdens kjærlighet er to typer hengivenhet, ikke bare konkurrenter, men fiender. Begge kan ikke bo i det samme hjerte. Men Guds kjærlighet er så mektig, så altoppslukende at den er overordnet enhver annen kjærlighet. Hvis andre affeksjoner ikke viker, jager han dem bort.

Når vi aksepterer vår adopsjon inn i Guds familie gjennom troen på Kristus, fører han våre hjerter inn under Herredømmet til den ene store og strålende hengivenhet, og gjennom den forløser han oss fra tyranniet under våre gamle affeksjoner.

Du vil ikke bli fri før du innstiller sinnet ditt på å eie denne ene hengivenheten for de himmelske ting. Ikke tillat din vantro å slette ut visjonen om Guds fantastiske kjærlighet. Den beste måten å kaste ut en uren hengivenhet på, er å invitere inn en ren.


Til kapittel 6
Til kapittel 6

To av Meg Hovedmeny

---
Brukt med tillatelse fra World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771 USA.

Dette materialet er kun for personlig bruk og kan ikke legges ut for offentligheten på andre web sider. Lorain County Free-Net Chapel har eksklusive rettigheter fra World Challenge, Inc. til å legge ut disse budskapene for offentligheten på sin web side. Du kan fritt laste ned, kopiere, skrive ut og spre dette materialet, så lenge du ikke legger det ut på en annen internett side. Du kan, imidlertid, ha linker til denne siden for å henvise til disse budskapene.


Oversatt til Norsk av Geir Spachmo 1. Februar 1996
Tilrettelagt for HTML av Geir Spachmo 5. August 1997
Bibelsitater fra Norsk Bibel A/S 1988 oversettelse.
og fra Norsk Bibelselskap 1978 oversettelse



Ren Tekst Fil + Home Page + Norsk Meny + Subscribe + Copyright

Times Square Church Informasjon | Informasjon for Nye Lesere


KOPIRETTIGHETER/REPRODUKSJONS BEGRENSNINGER:

Denne datafilen har World Challenge eneretten til. Den må ikke endres eller redigeres på noe vis. Den kan bare kopieres i sin helhet for distribusjon som gratis dokument. All reproduksjon av denne datafilen må inneholde kopirettighets informasjonen [d.v.s: "Copyright (C) 1999 by World Challenge"]. Denne datafilen kan ikke brukes uten tillatelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for å fremme noe annet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens innhold, med unntak av noen få korte sitater. Vær vennlig å gi anerkjennelse til følgende kilde: Copyright (C) 1999 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.


Denne siden er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc. ®
Kobler Vanskeligstillt Ungdom og Voksne med Livs-Forvandlede Programmer
Web Site - http://misslink.org
Chapel Site - http://misslink.org/chapel2.html
Hjemmesiden til David Wilkerson's World Challenge Pulpit Series Flerspråklige Web Sted
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 1999 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TOP OF PAGE

Vår Nett-bestyrer ønsker velkommen dine kommentarer og forslag.
Denne siden ble sist oppdatert: Man. 5. mai 2003.

Why Revival Tarries/ "Help!"/ What's Here/ Sponsor/ Statement of Faith/ Bible Study/ Around the Piano/ Bulletin Board/ Library/ Pulpit Series